ریپورتاژ آگهی
آبشار نیاسر، زیباترین آبشار استان اصفهان

آبشار نیاسر، زیباترین آبشار استان اصفهان

جاذبه‎‌های طبیعی ایران بی‌بدیل هستند در این میان با ما همراه باشید تا درباره آبشار نیاسر، زیباترین آبشار استان اصفهان بیشتر بدانیم.
  • 1401/10/09
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : اصفهان - كاشان
تلفن : 66059000-021

جاذبه‎‌های طبیعی ایران بی‌بدیل هستند در این میان با ما همراه باشید تا درباره آبشار نیاسر، زیباترین آبشار استان اصفهان بیشتر بدانیم.

آبشار نیاسر معروف‌ترین جاذبه طبیعی نیاسر در كاشان است كه هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی مخصوصا در ماه اردیبهشت از آن بازدید می‌كنند؛ چراكه در این ایام بازار گلاب‌گیری و گل‌غلتان حسابی داغ است. جاذبه‌های متعددی در اطراف آبشار نیاسر قرار دارند كه از آن جمله می‌توان به چهارطاقی، آسیاب آبی، حمام صفوی، غار رئیس، چشمه اسكندریه اشاره كرد.

بازدید از آبشار نیاسر

اگر می‌خواهید كاشان گردی كنید، نیاسر باید جزو اولویت‌های شما باشد و علت آن این است كه نیاسر خوش آب‌وهواترین منطقه در كل كاشان است. به علاوه وجود جاذبه‌های طبیعی مانند آبشار نیاسر، غار نیاسر كه به غار رئیس معروف است و چشمه نیاسر این ناحیه تاریخی را به یكی از مكان‌های مناسب برای كسانی كرده است كه عاشق طبیعت گردی‌اند. همانگونه كه پیش‌تر گفته شد، نیاسر جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردی را داراست. اما علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، مكان‌های تاریخی گردشگری زیادی نیز دارد.

 

آبشار نیاسر، زیباترین آبشار استان اصفهان-HekgbD22j2

برجسته‌ترین مكان تاریخی نیاسر، چهارطاقی است كه یك بنای چهارگوش است كه به دستور اردشیر بابكان و در دوران ساسانی ساخته شده است و در گذشته بخشی از یك آتشكده و مكانی برای برگزاری مراسم مذهبی بوده است.حمام و آسیاب آبی از دیگر آثار گردشگری شهر تاریخی نیاسر است كه قدمت آن به دوران صفوی برمی‌گردد. علت اینكه این آسیاب و حمام به یك مكان گردشگری تبدیل شده است، نحوه كار، معماری و انتقال آب از آبشار معروف نیاسر است. اگر در فصل بهار و به خصوص در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به نیاسر رفته‌اید شركت در مراسم گلاب گیری به شدت پیشنهاد می‌شود.

آبشار نیاسر یكی از جاهای دیدنی كاشان در استان اصفهان به شمار می‌رود و سرچشمه آن از چشمه‌ای موسوم به چشمه تالار (اسكندریه) است كه در بالای آبشار و در كنار چهار طاقی نیاسر قرار دارد؛ چشمه‌ای كه شاید بتوان گفت نیاسر تمام قدمت و تاریخ خود را مدیون آن است. بهترین گزینه برای سفر به نیاسر، سفر با اتومبیل شخصی یا تورهای كاشان است. برای رفتن به شهر تاریخی نیاسر با اتومبیل شخصی، تنها باید خود را به اتوبان تهران_كاشان_اصفهان برسانید. این شهر در ۳۰ كیلومتری شمال غرب كاشان و در استان اصفهان واقع شده است. آدرس: اصفهان، نیاسر، محله سركمر، آبشار نیاسر

 

آبشار نیاسر، زیباترین آبشار استان اصفهان-Nhe605ZMal

دیدنی‌های آبشار نیاسر كاشان

این آبشار فضای بسیار دلنشین و آرامش بخشی دارد كه در روزهای تعطیل و آخر هفته محل بسیار مناسبی برای تفریح است و معمولا در این روزها گردشگران و مردم محلی به این آبشار می رود.از پایین تا محل سرازیری آبشار 25 متر و تا عمارت كوشك 53 متر ارتفاع است. در مسیری كه به سمت آبشار می روید چند آسیاب قدیمی را می بینید كه البته فقط یكی از آن ها سالم مانده است. آبی كه از آبشار نیاسر سرازیر می شود از چشمه بالای كوشك نیاسر سرچشمه می گیرد كه بیش از 70 درصد آب آبشار آن را تامین می كند.

جنس سنگ های دیواره های آبشار رسوبی و آهكی هستند كه بر اثر گذر زمان شكل و شمایل بسیار زیبایی گرفته و منظره خاصی را ایجاد كرده است. دهانه غار سه طبقه رئیس نیاسر نیز در میانه راه وجود دارد كه پیشنهاد می كنیم از آن هم بازدید كنید. جالب است بدانید در اطراف این آبشار گیاهان متنوعی مانند خیار بوته مار ، گلپر ، پونه وجود دارد كه برای مصافرت دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در فصل بهار به این منطقه سفر كنید می توانید در مراسم هایی مانند گلاب گیری ، چیدن گل محمدی و عرق گیری گیاهان دارویی نیز شركت كنید.

 

آبشار نیاسر، زیباترین آبشار استان اصفهان-rCJNk9nkum

جاذبه‌های اطراف آبشار نیاسر

از دیدنی‌های شهر تاریخی نیاسر می‌توان با غار نیاسر كه غار ریس یا سوراخ ریس نیز نامیده می‌شود اشاره كرد. قدمت غار نیاسر به دوران اشكانی برمی‌گردد و به معبد میترا نسبت داده می‌شود. برخی منابع گفته‌اند كه این غار در گذشته محلی برای انجام مراسمات مذهبی بوده است و منابع دیگر اشاره كردند كه در گذشته عملكرد دفاعی داشته است‌. در كنار آبشار نیاسر حفره‌هایی در درون صخره‌ها دیده می‌شود كه در گذشته ورودی غار معمایی نیاسر بوده‌اند.

امروزه ورودی اصلی غار در باغ تالار قرار دارد. این غار دست ساز به قدری استادانه طراحی شده است كه گردش مطلوبی از هوا در سراسر غار، حتی در پایین‌ترین قسمت‌های آن وجود دارد. متأسفانه تخریب برخی از قسمت‌های غار در اثر زلزله این ویژگی را تحت تأثیر قرار داده است. این غار در سه سطح ساخته شده است و شامل ۲۰ اتاق در مساحت ۱۷۶.۵ متر مربع است. قسمت مركزی غار دارای هفت اتاق است كه از طریق مسیرهای پیچ خورده به طبقات پایین متصل می‌شوند.

 

این غار برای باستان شناسان یك مكان برجسته است زیرا برخی از سفال‌های مربوط به دوران اشكانی و برخی دیگر متعلق به دوره ساسانی در این مكان پیدا شده است. مقداری سكه و چند قطعه ظروف سفالی نیز در نزدیكی ورودی غار به دست آمده كه مربوط به دوره اسلامی است. در داخل غار، تعدادی سنگ آسیاب مشابه سنگ‌های پایه آبشار یافت می‌شود كه احتمالا ً در مراسمات مذهبی یا زمان‌های دیگر به منظور مسدود كردن برخی معابر غار استفاده می‌شدند.

 

آبشار نیاسر، زیباترین آبشار استان اصفهان-5SBNTwoPDo