ریپورتاژ آگهی
چگونه در روستای ابیانه اقامت كنیم؟

چگونه در روستای ابیانه اقامت كنیم؟

ماندن در هر مقصد گردشگری پر از ماجرا است و اگر دوست دارید بدانید چگونه در روستای ابیانه اقامت كنیم، با ما همراه باشید.
  • 1401/10/04
  • استان : اصفهان
  • شهر : ابیانه
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : اصفهان - ابیانه_در ۴۰ كیلو متری شمال غربی نطنز
تلفن : 66059000-021

ماندن در هر مقصد گردشگری پر از ماجرا است و اگر دوست دارید بدانید چگونه در روستای ابیانه اقامت كنیم، با ما همراه باشید.

 ابیانه نام روستایی در ۴۰ كیلو متری شمال غربی نطنز است كه خود از بخش‌های استان اصفهان به حساب می آید. روستای ابیانه یكی از دیدنی‌ترین روستای های كشور است كه همیشه در فصل های مختلف سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می كند. ابیانه در دامنۀ كوه‌های كركس قرار دارد از بخش‌های تاریخی و بسیار زیبای كشور می باشد. علت جذابیت ابیانه فقط به واسطۀ بناهای تاریخی و یا قدمتش نیست، كه آب و هوای بسیار دل‌نشین و مفرحی هم دارد. این روستای زیبا در گذشته از مكان‌های مورد علاقۀ شاهان صفوی بوده كه برای ییلاق به آن سفر كرده و از طبیعت مطبوعش لذت می‌برده‌اند.

 

جذابیت ابیانه برای مسافران

در سفر به سمت روستای ابیانه اولین چیزی كه به عنوان بهترین نوع از جاذبه‌های گردشگری ابیانه هم به حساب می آید، ساختار و معماری بناهای آن است. معماری روستای ابیانه به صورت پلكانی است، بدین معنا كه سقف خانه همسایه، حیاط خانه همسایه بالایی است.‌ جاذبه‌های تاریخی ابیانه بسیار زیادند و تعداد كثیری از گردشگرانی كه برای دیدار از آن به سمت استان اصفهان راهی می‌شوند تأیید كنندۀ همین موضوع است. خانه‌های این روستای چند طبقه‌ای همه چوبی و ارسی مانندند كه فضایی بسیار دلنشین و زیبا پدید آورده‌است. البته باید به نمای سرخ رنگ دیواره‌های این روستا نیز اشاره كنیم.

چگونه در روستای ابیانه اقامت كنیم؟-R6uJ9K3E6R

در نزدیكی‌های ابیانه یك معدن وجود دارد كه به خاك سرخ رنگش مشهور است. مردم روستا برای تزئین خانه‌های خود از این خاك سرخ رنگ استفاده می‌كنند و در نمای بیرونی خانه تلفیقی از زیبایی‌های پاییزی را به تصویر كشیده‌اند. یكی دیگر از جاذبه‌های تاریخی ابیانه كه زیبایی دلنشینی هم دارد خانه‌های غار شكلی است كه در دامنه‌های كوه نزدیك به روستا حفر شده‌ است. از آنجا كه دامنه‌های كوه در نزدیكی این روستا به علت شیب زیاد امكان ساخت خانه را به راحتی فراهم نكرده‌است، از گذشته رسم بر این بوده كه هر فرد یا خانواده به حفر یك بنای غار مانند در دل كوه بپردازد تا از آن به عنوان محل نگهداری دام و یا ذخیره مواد غذایی استفاده كند.

محبوب‌ترین اقامتگاه‌ها در روستای ابیانه

ابیانه هر چهار فصلش زیبا است. علاوه بر فصل بهار كه شكوفه زیبای درختان رنگ‌وبوی زندگی را به چهره روستا هدیه می‌دهند و تابستان‌های نسبتا معتدل كه چنین هوایی در سایر روستاهای كویری كمتر دیده می‌شود، پاییز هزار رنگ را از دست ندهید كه مسیر رسیدن به روستا را تماشایی می‌كند و تجربه‌ای دل‌انگیز برایتان رقم خواهد زد. با فرارسیدن زمستان و پوشیده‌شدن سطح معابر و خانه‌های سرخ‌رنگ با دانه‌های چشم‌نواز برف، چنان منظره جالبی خلق می‌شود كه هر گردشگری را به حیرت وا می‌دارد. علاوه بر هتل‌هایی كه در روستای ابیانه فعالیت می‌كنند، خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی در روستا و اطراف آن وجود دارد كه امكان اقامتی به‌یادماندنی را برایتان فراهم می‌كنند.

 

در صورتی كه وسایل و تجهیزات كمپینگ همراهتان باشد، می‌توانید محل‌های مناسبی برای كمپینگ نیز در اطراف روستا پیدا كنید. صدای دلنشین آب جویبارها، درختان سرسبز، مناظر دیدنی كشتزارها، ساختمان‌های سرخ‌رنگ چشم‌نواز با بازشوهای چوبی و گره چینی‌های بسیار ظریف، محیطی ایدئال برای بسیاری از گردشگران شهرنشین به حساب می‌آید؛ با این حال اكثر اهالی روستا مهاجرت كرده‌اند و كسانی كه هنوز در ابیانه زندگی می‌كنند، پیر و سال‌خورده هستند. ابیانه زیبا، تنها است و مرگ تدریجی خود را نظاره می‌كند.

گشتن در ابیانه

گشت‌وگذار: قدم‌زدن در كوچه‌پس‌كوچه‌های روستا و تماشای خانه‌های سرخ‌رنگ در دامنه كوه و مردم محلی با لباس‌های سنتی، علت اصلی گردش در این منطقه محسوب می‌شود؛ ضمن اینكه می‌توانید این سوژه‌های ناب عكاسی را برای همیشه ثبت و ضبط كنید. در صورتی كه به بلندی‌های اطراف روستا بروید، با چشم‌اندازی خارق‌العاده روبه‌رو خواهید شد. در سفر به ابیانه و برای عكاسی از مردم بومی حتما از آن‌ها اجازه بگیرید! این امكان برای گردشگران فراهم شده است كه با اجاره و پوشیدن لباس‌های محلی بتوانند عكسی یادگاری در محیط دیدنی روستا از خود بگیرند.

طبیعت‌گردی: طبیعت زیبای اطراف ابیانه برای طبیعت‌گردی، كوهنوردی سبك، پیك نیك در طبیعت، گردش در حاشیه رودخانه مناسب است و می‌تواند در برنامه گردشگران قرار بگیرد.

تورهای گردشگری: این تورها معمولا توسط مردم محلی در ایام پرمسافر، برای گردشگران برگزار می‌شود كه شامل طبیعت‌گردی و گشت‌وگذار در روستاهای اطراف می‌شود.

چگونه در روستای ابیانه اقامت كنیم؟-IvUVeSkx8F

چشمه‌های متعددی در روستای ابیانه وجود دارد كه به سرسبزی و مزارع گسترده این منطقه منجر شده‌اند. چشمه رئیسون بالاتر از آسیاب روستا قرار دارد و آب آشامیدنی اهالی را تامین می‌كند. مردم معتقدند از آنجا كه این چشمه از پای درخت زرشك جریان می‌یابد، عمر انسان را طولانی‌تر می‌كند. چشمه دو آبی كه در غرب روستا قرار دارد و در تمام طول سال آب دارد، اصلی‌ترین منبع آب ابیانه به شمار می‌رود. از دیگر چشمه‌های روستای تاریخی ابیانه می‌توان به چشمه یا قنات تاردر، چشمه كرشك، پال همون هره و هینزا اشاره كرد؛ همچنین چشمه‌هایی مثل پی قستان، په كی جا، پاش یووینگا، وشاسیدرا، پاشت لیل و پال هَمُون بالا در جنوب ابیانه وجود دارد كه بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.