ریپورتاژ آگهی
امام زاده میرشمس‌الدین كجاست؟

امام زاده میرشمس‌الدین كجاست؟

چندین بقعه در ایران به نام سید میرشمس‌الدین معروف هستند، یكی از این بقات در كاشان، یكی در لاهیجان و یكی هم در روستایی به همین نام در شهر تنكابن واقع شده است. در این مطلب به معرفی امام زاده میرشمس‌الدین تنكابن می‌پردازیم.
  • 1401/10/03
  • استان : مازندران
  • شهر : تنکابن
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : امزاده میر شمس الدین (ع) تنكابن (محل عبادت) در مازندران، شهرستان تنكابن، روستای میرشمس الدین و خیابان ابراهیم شمسی واقع شده است
تلفن : 66059000-021

چندین بقعه در ایران به نام سید میرشمس‌الدین معروف هستند، یكی از این بقات در كاشان، یكی در لاهیجان و یكی هم در روستایی به همین نام در شهر تنكابن واقع شده است. در این مطلب به معرفی امام زاده میرشمس‌الدین تنكابن می‌پردازیم.

امزاده میر شمس الدین (ع) تنكابن (محل عبادت) در مازندران، شهرستان تنكابن، روستای میرشمس الدین و خیابان ابراهیم شمسی واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیكی میرشمس الدین قرار گرفته است.

دهستان میر شمس الدین، دهستانی است از توابع بخش مركزی شهرستان تنكابن در استان مازندران كشور ایران.

حالا كه با امام زاده میرشمس الدین آشنا شدید خوب است كه نقاط دیدنی نزدیك آن را هم بشناسیم.

مكان‌های دیدنی نزدیك امام زاده میرشمس‌الدین

فلك كده، چشمه‌ آبگرم در نزدیكی تنكابن

از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان تنكابن، پدیده‌ طبیعی با خاصیت درمانی است كه به «چشمه آبگرم فلكده» شهرت یافته است. این جاذبه‌ ارزشمند طبیعی در منطقه‌ای به همین نام و در دل جنگل‌های دوهزار شهرستان تنكابن قرار دارد. منطقه‌ فلكده، به‌دلیل همین چشمه آبگرم كه در دل جنگل و از زیر كلاهك صخره‌ای بیرون می‌تراود، شهرت قابل‌توجهی كسب كرده است.

 

امام زاده میرشمس‌الدین كجاست؟-Ofnu81fhvE

منظره‌ای كه آبگرم از آن عبور می‌كند بسیار زیبا و تماشایی است كه از جنگل سرسبز و باشكوه درختان كاج و سرو، تشكیل شده است. از ویژگی‌های این پدیده‌ طبیعی، نداشتن گوگرد و شرب بودن آن است كه با آب‌تنی در آن می‌توان در درمان برخی از بیماری‌ها مانند دردهای مفصلی، نتیجه‌ مناسبی را شاهد بود.

 

منطقه حفاظت شده خشكه داران

در ۳۰ كیلومتری محور تنكابن به چالوس، در فاصله‌ی بین نشتارود و عباس‌آباد، منطقه‌ای حفاظت شده و بسیار دیدنی قرار دارد كه فاصله‌ی آن با دریا تنها ۱۲۰ متر است. این منطقه‌ی حفاظت شده كه به «پارك ملی خشكه داران» شهرت دارد، عنوان یگانه جنگل جلگه‌ای شمال ایران را به خود اختصاص داده است. جنگلی كاملا بكر كه می‌توان آن را آخرین بازمانده از اكوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال كشور معرفی كرد كه دارای وسعتی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع است. در این منطقه می‌توان گونه‌های مختلفی از جانوران و گیاهان را مشاهده كرد. گیاهانی مانند توسكا از نوع كرك، انار، ممرز، بلوط، خرمندی، لرگ، ازگیل جنگلی و … و نیز گونه‌هایی از حیوانات وحشی مانند شغال، گرگ، خوك، گربه وحشی و همچنین پرندگانی مانند خاكستری، قره، غاز، مرغابی، اگوت بزرگ و كوچك و دار غاز باكلان، از جمله جاندارانی هستند كه این منطقه را به عنوان زیستگاه خود برگزیدند. جالب است بدانید كه در حاشیه‌ی این پارك زیبا می‌توان موزه‌ی تاریخی طبیعی را مشاهده كرد كه نمونه‌ای جالب از مجموعه‌ی تاكسیدرمی از حیوانات وحشی در شمال ایران را برای گردشگران و محققان به نمایش گذاشته است.

قلعه گردن

از دیگر جاذبه‌های محبوب و دوست‌داشتنی شهرستان تنكابن، روستایی است بسیار زیبا، با اقلیمی مطبوع، طبیعتی بكر و فوق‌العاده و دیدنی‌های مجذوب‌كننده كه قطعا گزینه‌ای مناسب برای مسافرت در ایام مختلف سال بویژه فصل بهار است. زیبایی روستای قلعه‌گردن تنكابن به اندازه‌ای است كه لقب بهشت كوچك شمال ایران را از آن خود كرده است. منطقه‌ای بكر و مسحوركننده با منظره‌ای بسیار دیدنی و فوق‌العاده كه به اعتقاد بسیاری از گردشگران، تمامی زیبایی‌های شمال را در خود گنجانده است.

 

امام زاده میرشمس‌الدین كجاست؟-VRVWx6yNld

چالدره، پارك ملی در میانه جنگل

پاركی زیبا با چشم‌اندازی منحصربه‌فرد در ۱۸ كیلومتری جاده تنكابن به جنگل دوهزار استان مازندران قرار دارد كه به «پارك جنگلی چالدره» شهرت یافته است. این ناحیه از شمال كشور دارای مساحتی بالغ بر ۹۴ هكتار است و در نقطه‌ اتصال دو رود دوهزار و سه‌هزار قرار گرفته است.

در واقع چالدره، دره‌ای است عمیق و سرسبز كه می‌توان با حضور در آن آرامشی وصف‌ناشدنی را تجربه كرد. به همین دلیل این پارك به چالدره شهرت یافته است. حضور انبوهی از درختان افرا و توسكا در كنار بوته‌های سرخس كه در وسعت زیادی از منطقه به چشم می‌خورد و نیز كلبه‌های جنگلی با نمایی كاملا سنتی در كنار تسهیلات امروزی، بر زیبایی این منطقه افزوده است.

پل چشمه كیله

یكی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان تنكابن، پلی است قدیمی كه پروسه‌ی ساخت آن در سال ۱۳۰۹ شمسی با طراحی مهندسین كشورهای روسیه و آلمان شروع و تا سال ۱۳۱۱ هجری شمسی به اتمام رسید. این سازه‌ی ایران كهن دارای قدمتی برابر با دوران پهلوی اول است و به عنوان یكی از زیباترین پل‌های تاریخی كشور و نمادی از شهرستان تنكابن شناخته می‌شود. این پل قدیمی، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسیده است. اثری كه دارای طولی بالغ بر ۱۱۲ متر، عرضی حدود ۷ متر و ارتفاعی نزدیك به

 

امام زاده میرشمس‌الدین كجاست؟-KN17tNctFW
۵ متر است و امروزه به یكی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان تنكابن تبدیل شده است.

در شهرستان زیبای تنكابن، آثار تاریخی ارزشمند و دیدنی‌های طبیعی بسیاری وجود دارد كه می‌توان به قله سیالان، آبشار فرهاد جوی، دشت دریاسر، شهر ساحلی نشتارود، عمارت شهرداری تنكابن، محوطه كورسر، محوطه گورستانی جارمت، بنای سنگی كوره سر، پل فلزی ولی آباد، پل قلعه گردن، حمام مَكرود، مسجد امیراسعد، خانه حاج خلیلی، روستای زیبای مازوبن، مرداب نشتارود و … اشاره كرد.

مرداب شهر نشتارود

مرداب نشتارود تنكابن با عمق ۶ تا ۱۰ متر و با عرض ۵۰ متر كه طول آن به ۳ كیلومتر می رسد در مركز شهر قرار دارد كه جاذبه ی گردشگری طبیعی جالبی را برای طبیعت گردان رقم زده است. مرداب نشتارود محل تخمگذاری ماهی های فراوانی از جمله ماهی سفید، ماهی سفید، ماهی كفال، اردك ماهی و .. می باشد.

در فصل زمستان پرندگانی چون خودكا و مرغابی را میتوان در مرداب مشاهده كرد.علاقمندان زیادی برای صید و صیادی اوغات فراغتشان را در این مرداب به سر می كنند. اگر قصد سفر به تنكابن را دارید پیشنهاد می كنیم حتما ضمن تهیه یك قایق از طول این مرداب زیبا دیدن كنید.