ریپورتاژ آگهی
دوغ پای زاهدان

دوغ پای زاهدان

یادتان باشد تفاوت عمده این غذا آن است كه به جای آب، گوشت به كار رفته در این غذا با دوغ، پخته می‌‌شود و همین باعث نامگذاری عجیب و غریب آن شده است یعنی دوغ پا.
  • 1400/11/12
  • استان : سيستان و بلوچستان
  • شهر : زاهدان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

این بار سری خواهیم زد به زاهدان تا با عادات غذایی مردم این شهر آشنا شویم. در ادامه یكی از غذاهای معروف این شهر را شرح داده‌ایم.

یادتان باشد تفاوت عمده این غذا آن است كه به جای آب، گوشت به كار رفته در این غذا با دوغ، پخته می‌‌شود و همین باعث نامگذاری عجیب و غریب آن شده است یعنی دوغ پا.


عادت‌‌های غذایی زاهدانی‌ها

خرما در رژیم غذایی روزانه‌ی زاهدانی‌ها سهم بسزایی دارد و غذایی معروف به چنگال را از این میوه شیرین تهیه می‌كنند كه جزو شیرینی‌های‌شان است و آن را در ماه رمضان بیش از هر خوراكی دیگری تهیه كرده و می‌‌خورند.

بلوچ‌های این شهر غذای‌شان را بیشتر با گوشت گوسفند می‌پزند و دوغ، پای ثابت سفره‌های‌شان است به طوری كه نوشیدنی پرمصرف میان مردم زاهدان به حساب می‌آید. در ضمن، آن‌ها با شیر شتر در وعده صبحانه از میهمان‌های‌شان پذیرایی می‌كنند و با این كه نزدیك به هند و پاكستان هستند اما غذاهای‌شان پُرادویه و تند تهیه نمی‌‌شود.

نكته

در صورتی كه دوغ‌تان ترش است به این غذا لیمو عمانی اضافه نكنید. در غیر این صورت لیمو عمانی جزء دیگری است كه در تهیه‌ی دوغ پای به كار برده می‌شود.

 

-3waJfA6Siv

مـواد لازم برای ۴ نفر

گوشت گوساله: ۳۰۰ گرم ۵۰۰ كیلوكالری

لپه یك لیوان: ۲۴۰ كیلوكالری

پیاز خرد شده: یك لیوان ۲۵ كیلوكالری

رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق ‌غذاخوری ۰۰۰ كیلوكالری

دوغ: ۶ لیوان ۱۵۰ كیلوكالری

روغن آفتابگردان: ۲ قاشق‌ غذاخوری ۱۸۰ كیلوكالری

نمك، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران: به میزان دلخواه ۰ كیلوكالری

طـرز تـهـیـه

برای شروع، پیاز خرد شده را در روغن تفت دهید و بعد از افزودن ادویه‌‌ها(البته به غیر از زعفران) و رب، تكه‌های گوشت و لپه را اضافه كنید و بعد از چند بار هم زدن به جای آب در این محتویات دوغ بریزید و بگذارید تا كاملا پخته شوند.

پس از پخت، دوغ پا را همراه برنج سرو كنید.

این غذا چند كالری دارد؟

این غذا تقریبا ۱۱۰۰ كیلوكالری انرژی دارد. در صورتی كه این حجم به ۴ قسمت تقسیم شود هر واحد دارای ۲۷۵ كیلوكالری انرژی خواهد بود. البته خوردن برنج با این غذا به این میزان انرژی، اضافه خواهد كرد.

همراه این غذا

این غذا با برنج سرو می‌شود كه بهتر است به صورت كته شده استفاده شود.

همراه شدن سالاد سبزی‌جات یا حتی سبزی خوردن با این غذا در كنار گوشت و برنجی كه در دوغ پا وجود دارد به تكمیل شدن این وعده كمك بسیاری می‌‌كند.

اگر فشارتان بالاست

بهتر است نمكی كه به این غذا اضافه می‌كنید، كم باشد. به جای رب گوجه‌فرنگی به آن گوجه‌ی رنده شده‌ی تازه بیفزایید و از لپه‌ی بیشتر و برنج كمتر استفاده كنید تا با خوردن این غذا، انرژی دریافتی‌تان بیش از میزان مورد نیاز نشود.

اگر كم خون هستید

گوشت استفاده شده در این غذا از منابع آهن است كه توصیه می‌شود همراه آب مركبات تازه به مصرف برسد. به این ترتیب آهن بیشتری جذب خواهد شد.

در ضمن، همراه شدن سبزی‌جاتی مانند هویج، فلفل‌ دلمه‌ای رنگی و گوجه‌فرنگی از دیگر اقداماتی است كه جذب آهن را افزایش می‌‌دهد.

اگر سیگاری هستید

از آن جایی كه نیاز به ویتامین ۲ B در شما بالاست، بهتر است كه این غذا را با یك لیوان دوغ یا یك كاسه ماست نیز همراه كنید. به این ترتیب ویتامین بیشتری دریافت خواهید كرد. نكته‌ی دیگر این كه غذای‌تان را با سبزی‌جات تازه نظیر یك بشقاب سبزی‌خوردن بخورید زیرا سیگار كشیدن نیاز به ویتامین C را نیز بالا می‌برد.