ریپورتاژ آگهی
معماری شگفت‌انگیز مسجد و مدرسه آقابزرگ كاشان

معماری شگفت‌انگیز مسجد و مدرسه آقابزرگ كاشان

یكی از آثاری كه شما را به وجد می‌آورد معماری شگفت‌انگیز مسجد و مدرسه آقابزرگ كاشان است، با ما همراه باشید تا بیشتر درباره آن بدانیم.
  • 1401/10/03
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : اصفهان - كاشان
تلفن : 66059000-021

یكی از آثاری كه شما را به وجد می‌آورد معمار

یكی از شاخص ترین بناهایی كه در معماری میتوان نام برد، مسجد آقا بزرگ است. در این مسجد شما می توانید تلفیقی از فرهنگ ایرانی و اسلامی را ببینید. مسجد آقا بزرگ یكی از جاهای دیدنی كاشان است كه در دل كویر خودنمایی می كند. یكی از زیباترین و با شكوه ترین مساجدی كه از دوره قاجار به جا مانده است، مسجد آقا بزرگ است كه تنها مسجد ۵ طبقه جهان به شمار می رود. در این مقاله می خواهیم بیشتر در مورد این شاهكار معماری در كاشان صحبت كنیم.

سادگی مسجد و مدرسه آقابزرگ
كاشان یكی از شهرهای غنی از نظر تعداد آثار و بناهای تاریخی است. یكی از دیدنیهای كاشان مسجد آقا بزرگ است كه نظیر آن را پیدا نخواهید كرد. این مسجد در واقع مجموعه ای متشكل از مسجد و مدرسه است كه منسوب به ملا مهدی نراقی است. این بنا در زمان پادشاهی محمدخان قاجار و به دست یك آدم نیكوكار به نام حاج محمدتقی خانبان و پسرش ساخته شد. چیزی كه باعث زیباتر شدن این مسجد شده است، تزیینات و عناصر نفیسی است كه در آن استفاده شده است. مقرنس كاری های سردر مسجد و گچ بری های ظریف و كاشی كاری های بی نظیر، همه باعث شده اند تا شما با یك اثر تاریخی بی نظیر طرف باشید.

در این بنای تاریخی هم نشانه هایی از معماری غربی وجود دارد. همان طور كه در كاخ عالی قاپو و كاخ گلستان هم این نشانه ها وجود دارند. ولی معماری ایرانی آن به دوره صفویه برمی گردد و از طرح های آن زمان استفاده شده است. یكی از دیدنیهای كاشان مسجد آقا بزرگ است كه نظیر آن را پیدا نخواهید كرد. این مسجد در واقع مجموعه ای متشكل از مسجد و مدرسه است كه منسوب به ملا مهدی نراقی است.

 

ی شگفت‌انگیز مسجد و مدرسه آقابزرگ كاشان است، با ما همراه باشید تا بیشتر درباره آن بدانیم.

معماری شگفت‌انگیز مسجد و مدرسه آقابزرگ كاشان-rQtQ3Y9gOc

مسجد و مدرسه آقابزرگ مجموعه نفیسی است از عناصر معماری و تزییناتی و تركیبی از این حجم‌ها و اندام‌های متناسب به هم تنیده، شامل: سردر و هشتی ورودی، صحن مركزی، مقصوره و شبستان‌ها. همچنین مدرسه آقا بزرگ كاشان با طرح گودال باغچه و بادگیرهای كه نمایانگر استفاده هوشمندانه از عناصر اقلیمی است. استفاده از خاك بستر ساختمان، بدون باقی گذاشتن آثار یا ضایعات در محل استخراج، برای ایجاد مصالح موجب شده‌است تا با حداقل مصرف انرژی و افزودنی‌های غیر محلی، درصد عمده مصالح مورد نیاز از درون محل كارگاه ساختمان تأمین شود.

 

مدرسه آقا بزرگ و ویژگی‌های آن

شاید در نگاه اول مدرسه آقا بزرگ یك مدرسه معمولی به نظر برسد اما با ساختار یك مدرسه تفاوت دارد. در آن از سرداب استفاده شده است و باز بودن مسجد آن هم از چهار سمت یكی از بارزترین سرپیچی هایی است كه در سنت ساخت مسجد به كار رفته است. مدرسه آقابزرگ به سبك مدارس چهار باغ و صدر اصفهان ساخته شده است و پلان مسجد آقابزرگ كاشان هم دارای سه شبستان است.كتیبه های مسجد آقا بزرگ توسط محمد ابراهیم، محمد حسین و سید صادق كاشانی كه از خوشنویسان برجسته آن زمان بودند، نگاشته شده است.

وجود بنای تاریخی بقعه خواجه تاج الدین كه قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و در شرق مسجد واقع شده است را نمی توان نادیده گرفت. یكی دیگر از بخش های نامتعارف این بنای تاریخی، سردر آن است كه انسان را به یاد باغ های قدیمی ایرانی می اندازد. این سردر باعث شده است تا رواق ها و گنبدخانه ارتفاعی خاص داشته باشند كه با معماری معمول تفاوت دارد. با ۱۵ دقیقه پیاده روی می توانید به خانه عباسیان كاشان برسید كه آن هم معماری خارق العاده ای دارد.معماری ویژه؛ گنبدخانه بر روی ۸ پایه عظیم بر پا شده، زیرا در طرح مساجد قدیمی ایران ایجاد گنبد بر روی پایه‌های آزاد به ندرت دیده می‌شود. نتیجه عملی اجرای این نوع طرح، جریان یافتن هوای خنك در فضای گنبدخانه در فصول گرم و تابستان‌های داغ منطقه كویری است. گودال باغچه (حیاط تحتانی)؛ حوض بزرگ (آب‌نما) و باغچه‌های آن به طراوت فضا كمك می‌كند. با توجه به سادگی و بی‌پیرایگی این مجموعه، زیاده‌روی در تزیین، به‌ویژه در كاشی‌كاری این بنا به چشم نمی‌خورد. تزیینات؛ گچ‌بری، نقاشی، كارهای چوبی (كنده‌كاری، گره‌چینی، آلت و لقط)، مقرنس‌كاری، كاشی‌كاری رسمی‌بندی و یزدی‌بندی.این مسجد و مدرسه در محدوده تاریخی و بافت قدیمی شهر، مجاور بقعه خواجه تاج‌الدین و در محله‌ای به همین نام بنا گردیده و در خیابان آقابزرگ، منشعب از خیابان فاضل نراقی واقع است و از نظر استواری هنوز وضع مطلوبی دارد. برای رفتن به این مسجد زیبا باید به استان اصفهان، كاشان ،خیابان فاضل نراقی، كوچه مسجد آقا بزرگ بروید تا مجموعه زیبای آقا بزرگ را ببینید. برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم می توانید سوار اتوبوس هایی شوید كه از میدان كمال الملك عبور كنید و با كمی پیاده روی از آن جا به مسجد آقا بزرگ برسید. شما بعد از نماز صبح تا قبل از نماز مغرب می توانید به بازدید این مسجد زیبا بروید. بازدید از این منطقه دیدنی كاشان هزینه ای ندارد.

معماری شگفت‌انگیز مسجد و مدرسه آقابزرگ كاشان-NAPFIb1ffG