ریپورتاژ آگهی
روستای ابیانه كجاست؟

روستای ابیانه كجاست؟

یكی از زیباترین روستاهای ایران ابیانه است اگر دوست دارید بدانید روستای ابیانه كجاست، با ما همراه باشید.
  • 1401/10/03
  • استان : اصفهان
  • شهر : نطنز
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : روستا در فاصله 40كیلومتری شمال‌غرب نطنز و 70كیلومتری جنوب كاشان میباشد.
تلفن : 66059000-021

یكی از زیباترین روستاهای ایران ابیانه است اگر دوست دارید بدانید روستای ابیانه كجاست، با ما همراه باشید.

ابیانه یكی از روستاهای خاص و دیدنی نطنز در استان اصفهان است كه نه‌تنها بین گردشگران داخلی، بلكه بین گردشگران خارجی نیز طرفدار دارد و اغلب سوژه عكاسی آن‌ها می‌شود. ابیانه از معدود روستاهای ایران است كه مردم بومی همچنان پوشش سنتی خود را بر تن می‌كنند و آن را حفظ كرده‌اند. رنگ سرخ ساختمان‌های كهن روستا كه در شیب دامنه خاكستری كوه قرار گرفته‌اند، جذابیتی دوچندان به ابیانه بخشیده‌اند. در واقع تركیب كوچه‌های تودرتو، بناهای تاریخی گوناگون، پنجره‌های هندسی، درهای منبت‌كاری برای هر بیننده‌ای دیدنی و جذاب است. از آنجا كه این روستای توریستی امكانات اقامتی خوبی برای مسافران فراهم كرده است، به‌راحتی می‌توانید در آن خوش بگذرانید و شبی را كنار مردم بومی سپری كنید.

ویژگی های ابیانه

روستای ابیانه یكی از جاهای دیدنی كاشان است كه علاوه بر آثار و بناهای تاریخی‌، موقعیت جغرافیای عالی دارد و در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا قرار گرفته است. به ابیانه در زبان محلی «ویونا» (Viuna) گفته می‌شد كه ریشه این كلمه از دو واژه «وی» و «ویانه» به‌معنای بیدستان تشكیل شده است؛ با گذر زمان این اسم به اویانه و بعدها به ابیانه تغییر كرده است. زندگی مردم بومی از راه كشاورزی، باغداری و دامداری می‌گذرد كه با روش سنتی انجام می‌شود. زنان ابیانه نقش موثری در مشاركت با مردها در امور اقتصادی دارند.

 

روستای ابیانه كجاست؟-YFFHzjusZ5

هفت رشته قنات این روستا برای آبیاری مزارع و باغ‌ها به كار می‌رود كه محصولاتی همچون گندم، جو، سیب‏‌زمینی و انواع میوه نظیر سیب، آلو، گلابی، زردآلو، بادام و گردو دارند. قالی‌بافی نیز یكی دیگر از راه‌های امرار معاش در ابیانه محسوب می‌شود كه در سال‌های اخیر رواج یافته و منجر به برپایی حدود ۳۰ كارگاه قالی‌بافی شده است. با این حال گیوه ‌بافی كه روزگاری از مشاغل پردرآمد زنان روستا به حساب می‌آمد، امروزه تاحدی از رونق افتاده است. ارتفاع روستای ابیانه از سطح دریا به ۲,۲۲۲ متر می‌رسد و از همین رو دارای آب‌وهوای سرد و معتدل است؛ ضمن اینكه یكی از بلندترین نقاط مسكونی در ایران به شمار می‌رود.

كوهپایه‌هایی در اطراف روستا وجود دارد كه همچون سپری طبیعی از آن در برابر عوامل نامساعد محیطی محافظت می‌كنند. وجود چشمه‌سارها و رودخانه‌ای كوچك منجر به گسترش بیشه‌زارها و مزارع شده‌اند و با وجود شرایط اقلیمی كویری، این منطقه از هوای مساعد و خوبی برخوردار است و تابستان‌های نسبتا گرم و زمستان‌های سردی دارد. بافت روستا، فرم سازه‌ها و نوع مصالح به‌كاررفته در آن‌ها نیز تحت‌تاثیر همین موضوع، باعث شكل‌گیری روستایی پلكانی با بافتی متراكم و بناهای متصل به هم شده است كه كوهپایه در شمال، روستا در وسط و مزارع در جنوب و شرق آن قرار گرفته‌اند.سازه‌ها و بازشوها نیز رو به دره و پشت به كوهپایه ساخته شده‌اند. ضمن اینكه معابر اصلی روستای ابیانه در راستای خط تراز زمین قرار دارند و معابر فرعی در راستای شیب زمین طراحی شده‌اند. ابیانه از سه محله «پل» و «یسمون» به‌عنوان محله‌های بالاده و «هرده» واقع در شرق ده تشكیل می‌شود؛ هرچند ساخت‌وسازهای جدیدی در محله‌های زیارتگاه و پنجه علی واقع در غرب و ورودی غربی روستا نیز انجام شده است. كوهستانی بودن این منطقه و همین طور فاصله نسبتا زیاد از مراكز پرجمعیت، این مزیت را داشته است كه مردم، بسیاری از آداب‌ورسوم سنتی، زبان و لهجه قدیم و لباس‌های رنگارنگ خود را به‌خوبی حفظ كرده‌اند.لباس‌ سنتی مردان ابیانه شامل شلوار گشاد و درازی از پارچه سیاه و برای زنان شامل پیراهن بلندی با پارچه‏‌های گلدار و چارقد سفیدرنگ می‌شود كه هنوز هم میان مردم رواج دارد و روی آن‌ تعصب دارند.

روستای ابیانه كجاست؟-DJLuyZ7Szr

بهترین زمان رفتن به ابیانه

روستای ابیانه در دامنه كوه كركس و ارتفاع 2،200متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا در فاصله 40كیلومتری شمال‌غرب نطنز و 70كیلومتری جنوب كاشان جا خوش كرده است. دسترسی به این روستا در گذشته كمی دشوار بود؛ اما با استقبال گردشگران، مسیر دسترسی مناسب و آسفالته برای این روستا تعبیه شد. این روستا در مناطق سرد كوهستانی قرار دارد. پس می‌توانید انتظار تماشای جاهای دیدنی طبیعی بسیاری را داشته باشید. سبك خاص معماری خانه‌های كوهستانی و رنگ سرخ خانه‌ها، این روستا را بسیار معروف كرده است. در ادامه شما را با جاهای دیدنی روستای ابیانه بیشتر آشنا خواهیم كرد.

همان طور كه اشاره كردیم، روستای ابیانه یكی از روستاهای پلكانی ایران است كه در دامنه كوهستان قرار دارد. به همین خاطر این روستا آب‌وهوای سرد و نسبتاً خشكی را در زمستان تجربه می‌كند. ارتفاع این روستا از سطح دریا به 2،160متر می‌رسد. وجود هوای عالی و منابع آب كافی باعث شده تا در حاشیه این روستا، شاهد باغات میوه‌های سرماپسندی همانند بادام، گردو و آلو باشیم. همان طور كه انتظار دارید، ابیانه دارای زمستان‌هایی بسیار سرد است. به همین خاطر 6 ماه اول سال، بهترین زمان بازدید از روستای ابیانه محسوب می‌شود. در فصل تابستان بسیاری از میوه‌های خوشمزه باغات ابیانه همانند آلو به بار می‌نشینند. پس چه بهتر تابستان به این روستا سفر كنیم تا از میوه‌های خوشمزه و ارگانیك آن‌ها بی‌بهره نمانیم.