ریپورتاژ آگهی
فاصله كاشان تا تپه سیلك چقدر است؟

فاصله كاشان تا تپه سیلك چقدر است؟

بدون شك بعد از رفتن به كاشان یكی از آثاری كه باید دید، تپه سیلك است با ما همراه باشید تا بدانیم فاصله كاشان تا تپه سیلك چقدر است.
  • 1401/10/02
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : اصفهان - كاشان
تلفن : 66059000-021

بدون شك بعد از رفتن به كاشان یكی از آثاری كه باید دید، تپه سیلك است با ما همراه باشید تا بدانیم فاصله كاشان تا تپه سیلك چقدر است.

تپه سیلك در جنوب غربی كاشان قرار دارد و در اصل ویرانه كهن‌ترین زیگورات باستانی ایران به شمار می‌رود كه نخستین تمدن شهرنشینی در آن شكل گرفته‌ است. این تپه تاریخی برای اولین بار در سال ۱۳۱۱ توسط رومن گیرشمن مورد اكتشاف قرار گرفت. یكی از ویژگی‌هایی كه این منطقه را بیش از پیش برای علاقه‌مندان به تمدن‌های باستانی جالب می‌كند، زندگی ۵۰۰۰ ساله مردم است. ضمن اینكه كشف ابتدایی‌ترین نوع سفال‌ها تا پیشرفته‌ترین آن‌ها در این محوطه تاریخی، پیشرفت تمدن و زندگی مردم را نشان می‌دهد. از نكات دیدنی این منطقه باستانی وجود خرده‌سفال‌های چند هزار ساله روی زمین و پیرامون این تپه‌ها است.

پیمودن فاصله كاشان تا تپه سیلك
مسیر تپه های سیلك به كاشان مسافت ۴ كیلومتر و فاصله زمانی ۵ دقیقه است. در واقع باید بگوییم سفر با خودروهای شخصی برای گردش كار را آسان تر می كند بنابراین اگر هنگام مسافرت از ماشین های شخصی استفاده می كنید می توانید به سمت راست جاده كاشان به فین بروید و روستای دیزچه را بیابید در این جا می توانید تپه سیلك را مشاهده كنید. اگر هم با وسیله نقلیه عمومی راهی سفر به كاشان شده اید جای هیچ نگرانی نیست چرا كه می توانید از تاكسی های كه درون شهر قرار دارند استفاده نمایید. آدرس: كاشان، ۳ كیلومتری كاشان، جاده كاشان به فین، روستای دیزچه.

جالب است بدانید كه تپه های سیلك در واقع عبادتگاه مردم باستان بوده است و مانند بسیاری از سازه های مذهبی دیگر آن زمان شكلی هرمی داشته است، این تپه ها از گل رس و سفال ساخته شده اند. باید بدانید حتی تا یك قرن پیش هم كسی از وجود چنین تمدن بزرگی اطلاعی نداشت، تا این كه حدود ۸۰ سال پیش بعد از سیلی كه در زمین های كشاورزی كاشان رخ داد، این منطقه ی تاریخی بیرون افتاد.

 در جریان این نمایان شدن، باستانی شناسان و دانشمندان و محققان به این منطقه رفتند تا اطلاعات بیشتری در مورد ان به دست بیاورند و بعد از حفاری هایی كه انجام دادند تعداد زیادی اشیای سفالی مربوط به آن زمان و تعدادی از ابزارهایی كه در آن دوران بین مردم سیلك استفاده می شده است و رواج داشته است را پیدا كردند. غنای فرهنگی و تاریخی این منطقه و به دست آمدن اشیای پر ارزش در آن باعث شد تا طبق معمول افراد سودجو و كلاهبردار هم پایشان به این منطقه باز شود. افراد غارتگر این گنجینه های پر ارزش و گرانبها را كه مربوط به كشور است به یغما بردند و به دلالان عتیقه جات فروختند و بسیاری از این اشیا كه نه فقط متعلق به كاشان بلكه متعلق به همه ی مردم ایران است و نمادی از تاریخ كهن كشور هستند از ایران خارج شدند.

فاصله كاشان تا تپه سیلك چقدر است؟-r1yUsENixP

بازدید از تپه سیلك كاشان

محوطه باستانی سیلك همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ میزبان بازدیدكنندگان است. هزینه بلیط ورودی (در سال ۱۴۰۱) برای بازدیدكنندگان ایرانی ۱۰ هزار تومان و بازدیدكنندگان خارجی ۱۰۰ هزار تومان است. زیگورات، معماری مذهبی یا همان نیایشگاه مربوط به ایران و عراق ( بین النهرین ) بوده است كه یه شكل برج مطبق و هرمی شكل ساخته می شده است . ساخت این بناها از ۲۵۰۰ تا ۴۲۰۰ سال پیش رایج بوده است .زیگورات سیلك كاشان از گل رس و سفال بنا شده است. مجموعه تاریخی سیلك كاشان تا سال ۱۳۱۰ شمسی در میان مردم كاشان ناشناخته بود و از آن به عنوان شهر نفرین شده یاد می كردند .

پس از گیرشمن دوباره تحقیقات درین زمینه معلق ماند و تا سال ۱۳۸۰ توجهی به آن نشد دراین زمان دكتر صادق ملك شهمیرزادی به مدت ۵ سال برای ادامه تحقیقات و كاوش ها به این منطقه رفت و از نتایج بدست آمده درین تحقیق زیگورات یا همان نیایشگاه سیلك كشف شد كه رومن گیرشمن نتوانسته بود آن را پیدا كند. سیلك تپه تاریخی سیلك درتاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

دیدنی‌های نزدیك و اطراف تپه سیلك

  • حمام فین كاشان: ۴ كیلومتر
  • باغ فین كاشان: ۴.۱ كیلومتر
  • موزه ملی كاشان: ۴.۲ كیلومتر
  • كوشك صفوی: ۴.۹ كیلومتر

حمام فین كاشان: حمام تاریخی فین در باغ فین كاشان قرار دارد. این حمام قدیمی به ‌دلیل قتل امیركبیر مشهور است. در قسمت جنوبیِ باغ فین، دو حمام وجود دارد كه به حمام كوچك و بزرگ معروف هستند. در فاصله‌ی ۶ كیلومتری جنوب شهر كاشان، منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد كه در گذشته به روستای فین كوچك مشهور بوده و با توجه به تقسیمات كنونی شهر كاشان در انتهای خیابان امیركبیر واقع شده است.

باغ فین كاشان: این باغ یكی از برترین نمونه های باغ های ایرانی است و همین خود دلیلی بوده تا در فهرست آثار تاریخی یونسكو به ثبت برسد. درون این باغ درختان سر به فلك كشیده، فواره های كوتاه و بلند و همچنین صدای عبور آب در دل سنگ فرش های باغ همگی در كنار هم بازدیدكنندگان را محسور خواهد كرد.

موزه ملی كاشان: آخرین بخش باغ فین كاشان، موزه ملی كاشان است. این موزه دارای سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی است. اشیای بخش باستان شناسی این موزه نیز از حفاری‌های انجام شده در تپه سیلك و چغازنبیل و حسنلو و خوروین و لرستان به دست آمده اند.

 

فاصله كاشان تا تپه سیلك چقدر است؟-ucs5zV3MOc

فاصله كاشان تا تپه سیلك چقدر است؟-lbbD9tTZ5m