ریپورتاژ آگهی
از تپه سیلك تا شهر سوخته چقدر راه است؟

از تپه سیلك تا شهر سوخته چقدر راه است؟

تپه سیلك و شهر سوخته دو منطقه فوق‌العاده در ایران هستند با ما همراه باشید تا بدانیم از تپه سیلك تا شهر سوخته چقدر راه است.
  • 1401/10/02
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : اصفهان_كاشان
تلفن : 66059000-021

تپه سیلك و شهر سوخته دو منطقه فوق‌العاده در ایران هستند با ما همراه باشید تا بدانیم از تپه سیلك تا شهر سوخته چقدر راه است.

تپه های سیلك كاشان تاریخچه ای دور و دراز دارد، حدود ۵ هزار سال قبل مردم غار نشینی كه در فلات ایران زندگی می كرده اند به خاطر تغییر اكو سیستم و شرایط آب و هوایی تصمیم گرفتند تا به سمت دشت ها بروند چون شرایط در دشت ها از نظر وجود مزرعه بهتر بود آن ها این كار را انجام داده و برای همیشه به دشت ها روی آوردند و بعد از آن هم كم كم عصر پیشرفت شروع شد. باستانی شناسان در این مورد كند و كاوهای زیادی انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند كه قدیمی ترین مردم دشت نشین در واقع همان مردمی بوده اند كه در جایی به نام سیلك در نزدیكی كاشان زندگی می كرده اند. تاریخچه ی آن ها به ۷ هزار سال پیش می رسد.

 

تپه سیلك كجاست
تپه سیلك، منطقه‌ای باستانی در جنوب غربی كاشان است كه با هشت هزار سال قدمت، یكی از قدیمی‌ترین تمدن‌های شناخته‌شده در جهان محسوب می‌شود. تپه سیلك كه در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت، از جاهای دیدنی كاشان به شمار می‌رود كه آثار دوران مختلف تمدن بشری شامل عصر نوسنگی، عصر مس و سنگ، دوران شهرنشینی، عصر آهن و دوره ماد را در خود جای داده است. مهم‌ترین آثار تمدنی شناخته‌شده در سیلك شامل نخستین روستاها و خانه‌های حاصل دست بشر، نخستین جانوران و گیاهان اهلی، نخستین كوره‌های پخت سفال و ذوب فلز و نخستین آثار خط و نوشتار هستند.

تپه‌ سیلك در جنوبی‌غرب كاشان و سمت راست جاده كاشان به فین یعنی خیابان امیر كبیر واقع شده است. آدرس: استان اصفهان، كاشان، خیابان امیركبیر، خیابان امیرالمومنین، انتهای ذوالفقار دهم، پایگاه میراث فرهنگی سیلك

تپه سیلك در جنوب غربی كاشان قرار دارد و در اصل ویرانه كهن‌ترین زیگورات باستانی ایران به شمار می‌رود كه نخستین تمدن شهرنشینی در آن شكل گرفته‌ است. این تپه تاریخی برای اولین بار در سال ۱۳۱۱ توسط رومن گیرشمن مورد اكتشاف قرار گرفت. یكی از ویژگی‌هایی كه این منطقه را بیش از پیش برای علاقه‌مندان به تمدن‌های باستانی جالب می‌كند، زندگی ۵۰۰۰ ساله مردم است. ضمن اینكه كشف ابتدایی‌ترین نوع سفال‌ها تا پیشرفته‌ترین آن‌ها در این محوطه تاریخی، پیشرفت تمدن و زندگی مردم را نشان می‌دهد.

 

از نكات دیدنی این منطقه باستانی وجود خرده‌سفال‌های چند هزار ساله روی زمین و پیرامون این تپه‌ها است. همچنین دوك‌های ریسندگی و بافندگی نشانی از آشنایی این مردم از این صنعت دارد. علاوه بر این، ساكنان منطقه با ذوب فلزات برای خود وسایل و ابزارهای كار می‌ساختند. با كشف كوره ذوب فلزات در بخش جنوبی این تپه می‌توان شهر سیلك را جزو صنعتی‌ترین شهرهای آن دوران محسوب كرد. مجموعه فضاهای نمایشگاه پایگاه باستانی سیلك شامل یافته‌های دوره‌های مختلف سیلك و یك سالن نمایش برای معرفی مستندهای نمایشی است.

شهر سوخته در كجا قرار دارد

شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان یكی از مكان‌های حیرت‌انگیز در ایران و نماد باشكوهی از قدمت و پیشینه تاریخی غنی ایران و دیار سیستان و بلوچستان است. این منطقه اعجاب‌انگیز و دیدنی به‌دلیل داشتن آثار و نشانه‌های مختلفی كه از یك تمدن پیشرفته و بزرگ خبر می‌دهد، مورد توجه بسیاری از باستان‌شناسان و گردشگران جهان قرار گرفته است. بر اساس آثار كشف‌شده در این منطقه و بقایای این تمدن باستانی اطلاعات ارزشمندی در اختیار مورخان و باستان‌شناسان قرار گرفته است كه اكثر آن‌ها حیرت‌آور و تأمل برانگیز هستند. حضور در این سرزمین رازآلود و آشنایی با این تمدن بسیار پیشرفته و بزرگ یكی از بهترین و ناب‌ترین تجربه‌های هر گردشگر و علاقمند به تاریخ خواهد بود.

 

از تپه سیلك تا شهر سوخته چقدر راه است؟-NWYmp5bZdP

شهر سوخته یكی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری است كه بر اساس مستندات و مشاهدات باستان‌شناسان و مورخان بالغ بر پنج‌هزار سال قدمت دارد. این منطقه كه در ساحل دریاچه هامون و كرانه‌های رود هیرمند قرار دارد یكی از شهرهای مهم در مسیر ارتباطی شبه قاره هند و بین‌النهرین در دوران باستان بوده است. تاریخ شكل‌گیری و احداث این شهر به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح نسبت داده می‌شود. برخی از باستان‌شناسان سابقه سكونت در این منطقه را معاصر با عصر برنز دانسته و گروه دیگری بر این باور هستند كه قدمت این شهر به دوران تمدن عیلام برمی‌گردد.

 

آنچه تا به امروز در شهر سوخته كشف شده است حیرت‌آور و ستایش برانگیز است. آثار مختلفی كه در این شهر باستانی كشف شده در موزه واقع در محوطه شهر سوخته به نمایش گذاشته می‌شود. در موزه شهر سوخته آثار و بقایای مختلفی كه از اكتشافات به‌دست می‌آیند در چند گروه‌ تقسیم و نمایش داده می‌شوند. مهم‌ترین اشیاء و آثاری كه در این موزه می‌توان دید به‌این شرح هستند:

  • وسایل تزیینی و جواهرات
  • وسایل مخصوص مراسم آیینی و جشن‌ها
  • وسایل مورد استفاده در زندگی روزمره مانند ظروف غداخوری و وسایل مخصوص آشپزی
  • ابزار و تجهیزات صنعتی و كاربردی
  • پیكره‌ها و گورهای شبیه‌سازی شده

گفتنی است طبق گزارش سلام نو، از تپه سیلك تا شهر سوخته ۱۳۱۸ كیلومتر مسافت زمینی وجود دارد كه در شرایط مساعد طی ۱۵ ساعت پیموده می‌شود.

 

از تپه سیلك تا شهر سوخته چقدر راه است؟-xeCfEThdde