ریپورتاژ آگهی
معرفی كامل حمام فین كاشان

معرفی كامل حمام فین كاشان

سفر به كاشان و بازدید از حمام فین آن جذاب است و نیاز به آگاهی دارد، از این رو با ما همراه باشید تا به معرفی كامل حمام فین كاشان بپردازیم.
  • 1401/10/02
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : حمام های تاریخی ایران
آدرس : اصفهان_كاشان
تلفن : 66059000-021

سفر به كاشان و بازدید از حمام فین آن جذاب است و نیاز به آگاهی دارد، از این رو با ما همراه باشید تا به معرفی كامل حمام فین كاشان بپردازیم.

حمام های تاریخی كاشان، از جمله آثار باشكوهی هستند كه در دوران صفوی مورد ستایش جهانگردان داخلی و خارجی بوده اند. این حمام ها با معماری عالی ویژگی‌های خاص یكی از پنج عنصر اصلی شهر (مسجد، بازار، خانه، حمام، آب انبار) به شمار می‌آید. از جمله حمام‌های معروف كاشان می‌توان به گرمابه‌های حمام فین، حمام سلطان امیر احمد، حمام گذرنو، حمام عبدالرزاق خان، حمام محتشم اشاره كرد. حمام فین و مجموعه بناهای آن در باغ فین كاشان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شماره ثبت ۲۳۸ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این اثر در سال ۱۳۸۲ به ثبت جهانی یونسكو نیز رسیده است.

دلیل شهرت حمام فین كاشان

می توان گفت باغ فین كاشان به طور كلی دارای دو حمام است كه هركدام از آن ها حوض ها و خزینه های متعددی را دارند. حمام كوچك آن از نظر معماری زیاد چشم گیر نیست، اما حمام بزرگ را معماران با ستون‌های مرمرین و سقف های نقاشی شده به شكلی جذاب طراحی كرده اند. در حمام باغ فین قهرمان مبارزه با استعمار را به قتل رساندند به همین علت از اهمیت بسزایی برخوردار است. حمام فین كاشان یك درب به طرف داخل داشت و یك درب هم به سمت بیرون، كه ماموران محافظ امیركبیر بنا بر گفته ها از قتل آن خبر داشته‌اند و زمینه را برای اجرای حكم آماده ساخته بودند چرا كه زمانی كه علیخان به باغ وارد می شود امیركبیر در حمام قرار داشته، ماموران هم به دلیل اینكه عزت الدوله یعنی همسر امیر از قتل امیر باخبر نشود درب بیرون را بر روی وی بستند.

امیر كبیر در گرمخانه بدون هیچ ترس و واهمه ای نشسته بود كه به یكباره شاهد آمدن جلادهای شاه به سوی حمام می شود سپس صحبت هایی بین امیر و یكی از فرستاده های شاه صورت می گیرد اما در نهایت علیخان با نهایت بی ادبی از امیركبیر می خواهد بدون اتلاف وقت خود را برای مرگ آماده كند. امیر كبیر از ان ها خواست كه بگذارند وصیت نامه خود را بنویسد و با همسر و فرزندان خود سخن بگوید اما آن ها اجازه این كار را به او ندادند و تنها كاری كه می توانست انجام دهند این بود كه نحوه قتل را خود را انتخاب كند. بنابراین امیر از جای خود برخاست و غسل نمود و در وسط گرمخانه نشست، در این جا چون به رگ زدن و خون گرفت عادت داشت از آن ها خواست كه دو رگ بازوی او را قطع كنند و دست های خود را بر روی زمین گذاشت به این ترتیب شاهد فوران زدن خون امیركبیر بر روی زمین شدند.

 

معرفی كامل حمام فین كاشان-zh3sQ0rFXe

بخش‌های متفاوت حمام فین

در قسمت جنوبیِ باغ فین دو حمام وجود دارد كه به حمام كوچك و بزرگ معروفند. حمام كوچك از آثار دوره صفویه و همراه با بنای اولیه باغ فین ساخته شده‌است. حمام بزرگ در دوران قاجاریه به‌فرمان فتحعلی شاه ساخته شده‌است. حمام بزرگ مخصوص امرا و حمام كوچك اختصاص به استفاده خُدّام داشته‌است. بعد از گذشت مدتی علیخان دستور داد كه بر بازوی امیركبیر لگدی بزنند و حوله ای را داخل دهان او فروكنند، بنابراین راه نفس كشیدن امیر قطع شده بود و بعد از چند لحظه جسد بی جان میرزا تقی خان را در حمام فین كاشان مشاهده كردند.

 

حمام كوچك: ساخت این حمام به دوره ی صفویه (هم زمان با ساخت بنای اولیه ی باغ فین) بر می گردد. نكته ی قابل توجه این حمام وجود هفت كاشی قدیمی در قسمت خزینه است كه حدود ۵۰۰ سال قدمت دارند. این حمام به منظور استفاده ی خدمتكاران ساخته شده است به همین دلیل از حیث معماری، ویژگی بارزی نداشته و سبب شهرتش رویدادی تاریخی است كه در آن به وقوع پیوسته است. این حمام در برخی از روزهای هفته برای استفاده ی عموم در اختیار مردم قرار می گرفته است. پس از واقعه قتل امیر كبیر، باغ فین و حمام فین دوباره فراموش شد و در دوره ی مشروطه، اشرار تمام سنگ های مرمر و مصالح گران بهای باغ و حمام را به غارت بردند.

 

حمام بزرگ: حمام سلطنتی یا حمام بزرگ، در دوره ی قاجاریه و به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. البته در كنار ساخت حمام جدید، حمام كوچك را نیز كه پس از پایان دوران صفوی از رونق افتاده بود به دستور شاه مرمت كردند. از آن جایی كه حمام بزرگ برای استفاده ی فرماندهان و بزرگان دربار ساخته شده است، به لحاظ معماری اهمیت دارد و ستون های مرمر و سقف نقاشی شده اش فوق العاده تماشایی است.حمام بزرگ دو سربینه دارد. سربینه ی اول كه به ورودی نزدیك تر است، سكویی در انتها و بخاری دیواری دارد. در این سربینه وجود نورگیرهایی مزین به كاشی های مشبك كه به باغ باز می شوند چشم انداز دلپذیری را ایجاد كرده است. سربینه ی دوم، حوضی در میانه و مسیر ترددی در ضلع شرقی دارد كه كف آن پایین تر از سطح سربینه است.

 

معرفی كامل حمام فین كاشان-JrGyLuiX9b