ریپورتاژ آگهی
نكات مهم در بازدید از حمام فین

نكات مهم در بازدید از حمام فین

بازدید از هر نقطه گردشگری باارزش و مایه سربلندی است و رعایت برخی نكات با اهمیت. با ما همراه باشید تا نكات مهم در بازدید از حمام فین را بدانیم.
  • 1401/09/29
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : اصفهان - ۶ كیلومتری جنوب شهر كاشان
تلفن : 66059000-021

بازدید از هر نقطه گردشگری باارزش و مایه سربلندی است و رعایت برخی نكات با اهمیت. با ما همراه باشید تا نكات مهم در بازدید از حمام فین را بدانیم.

می‌توان گفت باغ فین كاشان به طور كلی دارای دو حمام است كه هركدام از آن ها حوض ها و خزینه های متعددی را دارند. حمام كوچك آن از نظر معماری زیاد چشم گیر نیست، اما حمام بزرگ را معماران با ستون های مرمرین و سقف های نقاشی شده به شكلی جذاب طراحی كرده اند. در حمام باغ فین قهرمان مبارزه با استعمار را به قتل رساندند به همین علت از اهمیت بسزایی برخوردار است. حمام فین كاشان یك درب به طرف داخل داشت و یك درب هم به سمت بیرون، كه ماموران محافظ امیر كبیر بنا بر گفته ها از قتل آن خبر داشته اند و زمینه را برای اجرای حكم آماده ساخته بودند چرا كه زمانی كه علیخان به باغ وارد می شود امیركبیر در حمام قرار داشته، ماموران هم به دلیل اینكه عزت الدوله یعنی همسر امیر از قتل امیر باخبر نشود درب بیرون را بر روی وی بستند.

 

زمان بازدید از حمام فین

زمان بازدید از حمام فین كاشان همه‌روزه به‌جز تاسوعا و عاشورای حسینی، ۲۱ رمضان شهادت امام علی (ع)، ۲۸ صفر مصادف با رحلت پیامبر، ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی (ره) و ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق (ع) امكان‌پذیر است. هزینه بازدید از حمام فین در سال ۱۴۰۱ برابر با ۵۰۰۰ تومان است. ساعت بازدید از حمام فین در ۶ ماه اول سال از ۹ تا ۱۹ و در ۶ ماه دوم از ۹ تا ۱۷ است. بهترین زمان بازدید از حمام فین، در اردیبهشت‌ماه و فصل گلاب‌گیری است كه می‌توانید با یك تیر دو نشان بزنید و از این مراسم دیدن كنید.

با این حال، باید انتظار جمعیت زیاد گردشگران را داشته باشید. طراف باغ فین كاشان تعدادی رستوران با فضای زیبا و فروشگاه عرقیجات نیز فعالیت می‌كند. باغ فین كاشان چیزی از زیبایی كم ندارد و درختان باغ در كنار فواره‌ها و حوض‌های جوشان زیبایی آن را صدچندان كرده‌اند؛ بنابراین اگر سرسبزی باغ را دوست دارید شاید بهترین زمان برای بازدید از باغ فین كاشان فصل بهار و تابستان باشد. هر چند كه این باغ در فصل پاییز و زمستان نیز دیدنی‌های بسیاری برای شما خواهد داشت.

 

نكات مهم در بازدید از حمام فین-1j1TtzzwZC

دلیل بازدید از حمام فین كاشان

حمام تاریخی فین در ۶ كیلومتری جنوب شهر كاشان در باغی سرسبز و خوش آب و هوا واقع شده است. در زمان های قدیم در این منطقه روستایی به نام فین كوچك وجود داشته اما امروزه به خاطر تقسیمات شهری در انتهای خیابان امیركبیر شهر كاشان واقع شده است. یكی از مهم ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری كاشان Fin Bathroom محسوب می شود.

باغ های ایرانی جزو نمونه های برتر معماری ایرانی در كل جهان شهرت دارند، زیرا این باغ ها تركیبی از تاریخ، معماری و طبیعت هستند، همچنین معماری به كار رفته در این باغ ها به قدری زیبا و منحصر بفرد است كه بعد از سال ها هنوز هم گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می كند. با گذشت صدها سال از این شیوه معماری در ساخت های جدید نیز استفاده می شود و مورد توجه همگان قرار می گیرد. در این باغ ها درختان سر به فلك كشیده، فواره های كوتاه و بلند و صدای عبور آب از دل زمین را خواهید دید. باغ فین واقع در كاشان یكی از همین باغ های ایرانی است كه نامش در فهرست میراث جهانی یونسكو قرار گرفته است.

در این باغ واقعه مهم تاریخ یعنی قتل امیركبیر، صدر اعظم مشهور ایران اتفاق افتاده است. در فضای دل انگیز این باغ می توانید ساعت ها لحظات خوشی داشته باشید. بحث ما نیز در این مقاله مربوط به حمام قدیمی باغ فین است كه در قسمت جنوبی باغ فین قرار گرفته و دارای دو حمام به نام های حمام كوچك و بزرگ است.

 

 

نكات مهم در بازدید از حمام فین-Lgm0LHFoTJ

حمام كوچك: این حمام در دوره‌ صفویه ساخته شده است. حمام كوچك دارای هفت كاشی قدیمی در قسمت خزینه است كه حدودا ۵۰۰ سال قدمت دارند. این حمام به منظور استفاده‌ خدمتكاران ساخته شده بود، به همین دلیل معماری خاصی در ساخت این حمام استفاده نشده است، فقط حمام كوچك به دلیل رویداد تاریخی قتل میرزا تقی خان فراهانی معروف به امیركبیر شهرت دارد؛ البته پس از این واقعه، باغ و حمام فین به طور كلی فراموش شدند تا حدی كه در دوره مشروطه سنگ های مرمر و مصالح گران بهای باغ و حمام به غارت برده شدند.

 حمام بزرگ: حمام سلطنتی یا حمام بزرگ نیز در دوره قاجار به دستور فتحعلی شاه ساخته شده است و در آن هنگام حمام كوچك نیز مرمت گردیده است. به خاطر استفاده فرماندهان و بزرگان دربار از حمام بزرگ دارای معماری با اهمیتی است و از ستون‌های مرمر و سقف نقاشی ‌شده بكار رفته است. حمام بزرگ دارای سربینه (رختكن) است. سربینه‌ اول به ورودی نزدیك ‌تر است و دارای سكو و بخاری دیواری است. همچنین نورگیرهایی با كاشی‌های مشبك و چشم‌انداز بی نظیری از باغ دارد. در ویط سربینه دوم نیز حوض زیبایی قرار دارد. در هنگام خروج از حمام ابتدا باید از سربینه‌ دوم و سپس از سربینه‌ اول رد شوید. در سال ۱۳۴۴ این دو حمام مرمت و بازسازی اساسی شدند.

نكات مهم در بازدید از حمام فین-PJctLplcr2