ریپورتاژ آگهی
چطور به تپه سیلك دسترسی پیدا كنیم

چطور به تپه سیلك دسترسی پیدا كنیم

یكی از شگفت‌انگیزترین آثار باستانی جهان تپه سیلك است، اگر می‌پرسید چطور به تپه سیلك دسترسی پیدا كنیم با ما همراه باشید.
  • 1401/09/29
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : اصفهان - كاشان
تلفن : 66059000-021

یكی از شگفت‌انگیزترین آثار باستانی جهان تپه سیلك است، اگر می‌پرسید چطور به تپه سیلك دسترسی پیدا كنیم با ما همراه باشید.

تپه سیلك، منطقه‌ای باستانی در جنوب غربی كاشان است كه با هشت هزار سال قدمت، یكی از قدیمی‌ترین تمدن‌های شناخته‌شده در جهان محسوب می‌شود. تپه سیلك كه در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت، از جاهای دیدنی كاشان به شمار می‌رود كه آثار دوران مختلف تمدن بشری شامل عصر نوسنگی، عصر مس و سنگ، دوران شهرنشینی، عصر آهن و دوره ماد را در خود جای داده است. مهم‌ترین آثار تمدنی شناخته‌شده در سیلك شامل نخستین روستاها و خانه‌های حاصل دست بشر، نخستین جانوران و گیاهان اهلی، نخستین كوره‌های پخت سفال و ذوب فلز و نخستین آثار خط و نوشتار هستند.

راحت‌ترین مسیر رسیدن به تپه سیلك

در واقع باید بگوییم سفر با خودروهای شخصی برای گردش كار را آسان تر می كند بنابراین اگر هنگام مسافرت از ماشین های شخصی استفاده می كنید می توانید به سمت راست جاده كاشان به فین بروید  و روستای دیزچه را بیابید در این جا می توانید تپه سیلك را مشاهده كنید. اگر هم با وسیله نقلیه عمومی راهی سفر به كاشان شده اید جای هیچ نگرانی نیست چرا كه می توانید از تاكسی های كه درون شهر قرار دارند استفاده نمایید. آدرس: كاشان، ۳ كیلومتری كاشان، جاده كاشان به فین، روستای دیزچه.

اگر از كسانی هستید كه به دیدن اثرهای تاریخی علاقه دارید و می خواهید زندگی پیشینیان خود را از نزدیك مشاهده كنید تپه های سیلك گزینه مناسبی می باشند كه پیش روی شما قرار دارد. هنگام بازدید از این مجموعه باید برای خرید بلیط ورودی مبلغی را پرداخت نمایید و در تمامی روزهای سال بجز ایام های عزاداری  می توانید از این مجموعه دیدن نمایید. هنگام بازید از تپه سیلك می توانید به باغ فین كاشان بروید و آثارهای تاریخی مثل حمام فین، كوزه ملی فین  مشاهده نمایید.

 

قسمت‌های مختلف تپه سیلك

تا سال ۱۳۱۰ تپه سیلك را شناسایی نكرده بودند حتی در بین مردم ساكن كاشان از آن به شهری نفرین شده یاد می شد. سیلك یكی از مناطق باستانی بعد از تمدن جیرفت كرمان می باشد كه مداركی را مربوط به قبل از هخامنشیان در آن پیدا كرده اند. ۸۰ سال قبل با سیلی كه بر روی زمین های كشاورزی مردم كاشان رخ داد تمدنی چند هزار ساله پیدا شد، ابزارآلاتی را بعد از این سیل پیدا كردند كه توجه تمامی افراد را به خود جلب كرده بود.

بنابراین خیلی از افراد سود جو قصد داشتند یك شبه راه صد ساله را بروند و دست به حفاری های غیر قانونی زدند، بعد از مدتی كه كشاورزان آثار به دست آمده را به عتیقه فروش ها می فروختند پای دزد ها هم به منطقه باستانی سیلك باز شد. بنابراین این تمدن چند هزار ساله كه طی سالیان از عوامل مختلف در امان مانده بود به مكانی برای عتیقه فروش ها تبدیل شده بود، رفته رفته آثار باستانی را كه پیدا می كردند به كشورهای خارجی می فروختند، بعد از مدتی رومن گیرشمن كه باستان شناس معروف فرانسوی بود، برای شناخت و نجات تمدنی كه متعلق به تمامی مردم بود راهی ایران شد.

این باستان شناس مطالعات زیادی را انجام داد و بعد از تحقیقات وی باز هم هیچ توجه ای به منطقه باستانی سیلك نشد. تا سال ۱۳۸۰ زمین های زیادی از این منطقه به مزارع كشاورزی تبدیل شدند و حتی مشغول به آپارتمان سازی در اطراف این زمین ها شده بودند بنابراین اگر باز هم هیچ كاری برای حفظ تپه سیلك نمی كردند رفته رفته هیچ اثری از این منطقه باستانی باقی نمی ماند. در همین سال باستان شناسی ایرانی دكتر صادق ملك شهمیرزادی به ادامه كاوش ها و تحقیقات بر روی این تپه پرداخت كه حدود ۵ سال به طول انجامید، بعد از این مدت توانست نتیجه كارها و تحقیقاتی را كه انجام داده بود در چند جلد آماده كند.

 

چطور به تپه سیلك دسترسی پیدا كنیم-euHhiIeVEs

كاوش‌های هیجان انگیز در تپه سیلك

 

بعد از اتمام تحقیقات این باستان شناس اتفاقات ناگواری در اطراف این منطقه رخ داد كه از جمله آن ها حفاری هایی به وسیله اداره برق كاشان و نصب تیرچه های بتنی بود، این اتفاقات باعث شد كه مردم كاشان اقدامات غیرقانونی را در این منطقه انجام دهند مثل آسفالت كشی محوطه اطراف تپه سیلك و ساختن خانه های غیرقانونی كه همگی از ارزش و اعتبار این تپه كم می كند. در سال های گذشته كه رومن گیرشمن برای انجام تحقیقات راهی ایران شد.

گروهی را با خود به همراه داشت كه حدود ۳ سال بر روی این منطقه تحقیقاتی را انجام دادند كه مربوط به سال های ۱۹۳۳، ۱۹۳۴ و ۱۹۳۷ می شد و سرانجام در سال ۱۹۹۸ تحقیقات انجام گرفته بر روی تپه سیلك و گورستان های آن را در دو جلد كتاب به چاپ رسانید او تاریخ این تمدن را به حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش می دانست. در كاوشی كه در سال ۱۳۸۰ دكتر ملك انجام داد شامل ۵ فصل می شود: شكارچیان سیلك، زیگورات سیلك، سفالگران سیلك و نقره كاران سیلك. در طی كاوش هایی كه انجام دادند زیگورات را كه نوعی نیایشگاه به شمار می رفت كشف كردند این عبادتگاه ها را باستان شناس فرانسوی قادر نبود پیدا كند.

درون خانه ها را با گل ها اخروی رنگ زده بودند و مردگان خود را در كف خانه  كه آجر یا سنگ فروش نبود دفن كرده بودند، كسانی را كه فوت می كردند در كف خانه ها به صورت چمباته دفن می كردند و اشیای مختلفی را به همراه آن ها دفن می نمودند. بستگی به افراد این اشیا، گاه ارزشمند بود و گاهی هم بی ارزش.

 

چطور به تپه سیلك دسترسی پیدا كنیم-9TPwxkASmW