ریپورتاژ آگهی
متحرك كننده ترین تمدن شهرنشینی فلات ایران

متحرك كننده ترین تمدن شهرنشینی فلات ایران

ایران عزیز ما مملو از آثار كم‌نظیر است اگر تمایل دارید از متحركننده‌ترین تمدن شهرنشینی فلات ایران بدانید با ما همراه باشید.
  • 1401/09/29
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : محوطه های باستانی
آدرس : اصفهان - تپه سیلك كاشان
تلفن : 66059000-021

ایران عزیز ما مملو از آثار كم‌نظیر است اگر تمایل دارید از متحركننده‌ترین تمدن شهرنشینی فلات ایران بدانید با ما همراه باشید.

تپه سیلك كاشان در سه كیلومتری جنوب غربی كاشان و در سمت راست جاده كاشان به فین قرار گرفته است. قدمتی نزدیك به هفت هزار سال دارد و مایه مباهات تمدن ایرانی است كه میراث ارزشمند تاریخی مانند قدیمی‌ ترین خشت دست‌ ساز و سفال های منقوش را در خود جای داده است. در محوطه تپه سیلك كاشان حفاری ها و كند و كاو های بسیاری در زمان های مختلف انجام شده و اشیا و ظروف بسیاری از دل خاك بیرون كشیده شده است.

محل قرارگیری تپه سیلك

تپه‌ سیلك در جنوب غرب كاشان و سمت راست جاده كاشان به فین در خیابان امیر كبیر واقع شده است. اگر تصمیم گرفته اید سری به این منطقه تاریخی بزنید و از جاذبه هایش لذت ببرید، كافی است با تهیه بلیط هواپیما یا هر وسیله نقلیه دیگری خودتان را به شهر كاشان برسانید و سری به جاده فین كاشان بزنید. این مجموعه تاریخی از كاشان بیشتر از ۳ كیلومتر فاصله ندارد. همه روزه ۹ صبح الی ۱۸:۳۰ در نیمه شش ماه اول ۹ الی ۱۶:۳۰ در شش ماه دوم. روزهای‌ تعطیل: تاسوعا و عاشورا، رحلت‌ پیامبر (ص)، شهادت‌ امام‌ جعفر صادق (ع)، شهادت‌ حضرت‌ علی (ع)، رحلت‌ امام‌ خمینی (ره). زمان پیشنهادی بازدید ۲ تا ۳ ساعت است. قیمت بلیط ورودی ۵ هزار تومان است.

در خرابه‌های تپه باستانی سیلك چند اسكلت انسان و ظروف باستانی پیدا شده‌ است كه این اشیا در موزه‌های لوور فرانسه، موزه ملی ایران و موزه باغ فین و موزه‌ ای در كنار این مجموعه باستانی قرار داده شده‌ است. پیدا شدن تعداد زیادی دوك های ریسندگی و همچنین ابزارآلات ذوب فلزات دلالت برصنعتی بودن سیلك در آن دوران دارد. شاید تپه سیلك در نگاه اول مانند تپه‌های معمولی باشد اما در زیر آن دنیایی سرشار از شگفتی مدفون است. سیلك یكی از مكان‌های تاریخی پس از تمدن جیرفت كرمان در فلات ایران است. جایگاه اولین تمدن شهرنشینی بشر محسوب می شود.

 

معماری تپه سیلك به چه صورت است

تپه سیلك از دو تپه شمالی و جنوبی كه در فاصله ۶۰۰ متری یك ‌دیگر قرار دارند و دو گورستان الف و ب تشكیل شده‌ است. گورستان الف با قدمت ۳۵۰۰ ساله در ۲۰۰ متری جنوب قرار داشت كه امروزه بروی آن بلوار امیرالمومنین كشیده شده است. گورستان ب نیز با قدمت ۳۰۰۰ ساله در زیرباغ ها و مزارع كشاورزی ضلع غربی تپه قرار گرفته است و تنها زیگورات سیلك است كه ۱۵.۹۴ متر از ارتفاع آن باقی مانده است و از سه طبقه سكوی مطبق و یك پاگرد در جنوب سكوی اول و یك راه بالا رو ساخته شده است كه در بازسازی جدید بنای زیگورات این راه به شكل پلكان نشان داده شده است. زیگورات سبك معماری مذهبی ویژه شهرهای عمده بین النهرین (عراق كنونی) و ایران بوده است كه طبق آن بنا به‌ صورت برج مطبق هرمی شكل بنا می ‌شد.

اشیای مختلفی را در خرابه های تپه سیلك پیدا كرده اند كه آن ها را در موزه ملی ایران، موزه فرانسه، موزه باغ فین و موزه ای نزدیك به این منطقه قرار داده اند. از اشیای دیدنی كه در این منطقه وجود دارد می توان دوك های ریسندگی و خرده سفال های چند هزار ساله نام برد كه نشان دهنده آشنایی مردم قبل از میلاد با كارهای ریسندگی و بافندگی می باشد. بر طبق كشفیاتی كه به عمل آمد مشخص شد افراد این منطقه با ذوب نمودن فلز برای خود ابزارآلات درست می كردند.

با كشف شدن كوره های مخصوص ذوب فلزات بدون شك می توان گفت كه سیلك یكی از صنعتی ترین شهرهای زمان خود بوده است. تپه سیلك به ظاهر یك تپه خاكی می باشد كه جذابیتی برای دیدن ندارد اما اگر با دقت به تاریخ آن دقت كنید آن وقت خواهید فهمید كه این تپه ها مانند دالانی برای ورود به زندگی دیگر از دوره های گذشته هستند. بر اساس كاوش‌ها و مطالعات، باستان‌شناسان آثار موجود در تپه سیلك را به ۶ دوره فرهنگی تقسیم كرده‌اند كه از قدیم به جدید به‌ترتیب از سیلك یك تا سیلك ۶ نامگذاری شده‌اند.

بناهای اطراف تپه سیلك

حمام فین كاشان: حمام تاریخی فین در باغ فین كاشان قرار دارد. این حمام قدیمی به ‌دلیل قتل امیركبیر مشهور است. در قسمت جنوبیِ باغ فین، دو حمام وجود دارد كه به حمام كوچك و بزرگ معروف هستند. در فاصله‌ی ۶ كیلومتری جنوب شهر كاشان، منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد كه در گذشته به روستای فین كوچك مشهور بوده و با توجه به تقسیمات كنونی شهر كاشان در انتهای خیابان امیركبیر واقع شده است.

باغ فین كاشان: این باغ یكی از برترین نمونه های باغ های ایرانی است و همین خود دلیلی بوده تا در فهرست آثار تاریخی یونسكو به ثبت برسد. درون این باغ درختان سر به فلك كشیده، فواره های كوتاه و بلند و همچنین صدای عبور آب در دل سنگ فرش های باغ همگی در كنار هم بازدیدكنندگان را محسور خواهد كرد.

موزه ملی كاشان: آخرین بخش باغ فین كاشان، موزه ملی كاشان است. این موزه دارای سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی است. اشیای بخش باستان شناسی این موزه نیز از حفاری‌های انجام شده در تپه سیلك و چغازنبیل و حسنلو و خوروین و لرستان به دست آمده اند.

متحرك كننده ترین تمدن شهرنشینی فلات ایران-cRPTyavugK