ریپورتاژ آگهی
زیباترین خانه تاریخی كاشان كه باید دید

زیباترین خانه تاریخی كاشان كه باید دید

جاذبه‌های گردشگری كاشان پر شمار است، همراه ما باشید تا از زیباترین خانه تاریخی كاشان كه باید دید بیشتر بدانیم.
  • 1401/09/28
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : اصفهان - كاشان
تلفن : 66059000-021

جاذبه‌های گردشگری كاشان پر شمار است، همراه ما باشید تا از زیباترین خانه تاریخی كاشان كه باید دید بیشتر بدانیم.

از میان آثار مرتبط با معماری قدیم شهر آنچه تمامی گردشگران را به سوی خویش می‌كشاند، خانه‌های تاریخی آن است، زیرا خانه‌ها جزئی از جریان زندگی روزمره تمام مردمان هستند و رؤیت خانه‌های قدیمی كه نمادی از آرامش و مكانی برای زندگی هستند، می‌تواند برای همه جالب و جذاب باشد. خانه تاریخی طباطبایی ها یكی از جاهای دیدنی كاشان به شمار می‌رود. این خانه در محله سلطان احمد این شهر و در خیابان علوی قرار دارد. خانه طباطبایی ها در نزدیكی سایر جاهای دیدنی كاشان از جمله خانه تاریخی بروجردی و امامزاده سلطان امیر احمد واقع شده است.

تاریخچه زیباترین خانه تاریخی كاشان

خانه تاریخی طباطبایی ها به عنوان عروس خانه‌های تاریخی ایران از جمله بناها و خانه‌های تاریخی كاشان محسوب می‌شود. این خانه در دوره قاجار و توسط شخصی به نام «حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی»، از بازرگانان نطنزی ساكن كاشان در محله سلطان امیر احمد احداث شد و به همین علت به خانه طباطبایی موسوم و مشهور است. معمار خانه طباطبایی ها استاد علی مریم كاشانی بود كه آن را در طی ۱۰ سال بنا كرد. خانه بروجردی‌ها و تیمچه امین الدوله نیز از كارهای این استاد مسحوب می‌شوند.

خانه تاریخی طباطبایی‌ها به‌وسیله هیئت‌امنای مرمت و احیای ابنیه تاریخی كاشان خریداری شد و در سال های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ با همكاری شهرداری و میراث فرهنگی كاشان و با پشتیبانی مسئولان وقت وزارت و معادن و فلزات، طبق نقشه اصلی و نخستین مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این خانه در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۵۰۴ به ثبت رسید. مجموعه تاریخی خانه طباطبایی‌ها هم‌اكنون زیر نظر سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری كاشان اداره می‌شود و همه‌روزه به‌ویژه در روزهای تعطیل، پذیرای خیل مشتاقان و شیفتگان معماری اصیل و سنتی ایران زمین است.

معماری و ویژگی‌های متحیركننده خانه طباطبایی‌ها

معماری كلی این خانه به سبك و سیاق خانه‌های دوره قاجار طراحی و اجرا شده است. خانه طباطبایی‌ها ۳ قسمت اصلی دارد كه به نام‌های اندرونی، بیرونی و خدمه از هم جدا می‌شوند. خانه‌های این دوره عموماً به شكلی طراحی می‌شد كه حیاط در میانه و مركز قرار می‌گرفت و اتاق‌ها دور تا دور آن قرار داشتند. بدین در عین حال كه اتاق‌ها به یكدیگر راه داشتند اما حریم هر اتاق هم حفظ می‌شد. این عمارت باشكوه ۴۰ اتاق با ۴ حیاط و ۴ سرداب، ۳ بادگیر و ۲ رشته قنات برای تأمین آب آن یكی از بزرگ‌ترین خانه‌های كاشان محسوب می‌شود.

این عمارت ۵ در ورودی دارد كه یكی از آن‌ها ورودی اصلی است. پس از عبور از ورودی اصلی در زیر هشتی، ورودی به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم شده است. در معماری خانه طباطبایی‌های كاشان همه چیز طبق اصول خاص آن دوره طراحی و اجرا شده است. مثلاً اگر از بیرون و كوچه به این خانه نگاه كنید، دری كوچك را می‌بینید كه با معماری داخل خانه هماهنگ نیست. احتمالاً نظر بر این بوده كه غریبه‌ها و رهگذران پی به عظمت داخلی و ثروت افراد ساكن نبرند و حریم خصوصی آن حفظ شود. پس موقع بازدید اجازه ندهید كه این در كوچك شما را گول بزند.

 

خانه طباطبایی ها مانند دیگر بناهای تاریخی آن زمان از اصالت معماری و طراحی متناسب با فرهنگ و اقلیم خاص منطقه و تزیینات مجلل و باشكوهی برخوردار است. همین كه به درون هشتی این خانه‌ باشكوه پا می‌گذارید، نسیمی خنك و مطبوع، صورت‌تان را نوازش خواهد كرد و شما را به درون خانه خواهد كشاند. از راه پله پیش رویتان ۲۰ پله‌ای كه پایین بروید، به حیاط زیبا و وسیع خانه می‌رسید. حیاطی كه زیبایی خیره كننده‌اش لحظه‌ای شما را بر جای خود میخ‌كوب می‌كند.

حوض زیبا و بزرگی از یك سو تا سوی دیگر حیاط كشیده شده و ماهیان قرمز درون آب زلال آن یكدیگر را دنبال می‌كنند. در دو سوی حوض بزرگ، ۶ باغچه هشت ضلعی پر از گل‌های زیبا، طراوت حیاط را صدچندان می‌كند. معماری خانه طباطبایی‌ها معماری گودال‌ باغچه و متقارن محسوب می‌شود. معماری گودال‌ باغچه یعنی باغچه‌ خانه در گودی قرار گرفته است. بدین ترتیب بنا هم از نظر استحكام و مقابله با زلزله مقاوم می‌شود و هم آن كه آب‌رسانی به بنا را تسهیل می‌كند؛ در ضمن از رطوبت بنا هم برای رشد گیاهان استفاده می‌شود.

بازدید از زیباترین خانه تاریخی كاشان

خانه طباطبایی‌ ها در خیابان علوی و محله سلطان امیراحمد كاشان قرار گرفته است. این منطقه به‌عنوان بافت تاریخی شهر شناخته می‌شود و سایر اماكن تاریخی كاشان در فاصله كمی نسبت به هم قرار گرفته‌ است و به‌راحتی می‌توانید به خانه‌های تاریخی واقع در این منطقه سری بزنید و گردشی خاطره‌انگیز داشته باشید. این بنا اصالتی دارد كه در كمتر خانه تاریخی مشاهده می‌شود. استفاده از تزیینات خاص، گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها، آینه‌كاری‌ها، شیشه‌های رنگی همه و همه منظره‌ای خارق‌العاده خلق كرده‌ است كه خود می‌تواند مقدمه‌ برنامه‌ریزی برای سفری جذاب و خاطره‌انگیز به‌سمت كاشان باشد. ساعت بازدید خانه طباطبایی‌ها از ۹ تا ۱۷ است.

 

زیباترین خانه تاریخی كاشان كه باید دید-DLFtFHzAuu