ریپورتاژ آگهی
تجربه سفری دلچسب در روستای پلط‌هاله

تجربه سفری دلچسب در روستای پلط‌هاله

یكی از استان‌های بسیار زیبای ایران مازندران است كه جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یكی از جاذبه‌های بسیار زیبای این استان روستای پلط‌هاله می‌باشد كه در قعر تنكابن واقع شده است.
  • 1401/09/28
  • استان : مازندران
  • شهر : تنکابن
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : پلط هاله، روستایی است از روستاهای تنكابن از توابع بخش كوهستان كه در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان سه‌هزار قرار دارد
تلفن : 66059000-021

یكی از استان‌های بسیار زیبای ایران مازندران است كه جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یكی از جاذبه‌های بسیار زیبای این استان روستای پلط‌هاله می‌باشد كه در قعر تنكابن واقع شده است.

تنكابن یا شهسوار یكی از شهرهای زیبای استان مازندران در شمال ایران است كه بیشتر ایرانیان آن را به سرزمینی با طبیعتی سرسبز و زیبا می‌شناسند. این شهر یكی از شهرهای باستانی كشور است كه در زمان حكومت هخامنشیان، محل سكونت قومی به نام «آمارد» بوده است. تنكابن كه چهارمین شهر بزرگ استان مازندران به شمار می‌رود، در ۲۴ كیلومتری شهر رامسر و در ۶۰ كیلومتری شهر چالوس جای گرفته است.

شهر تنكابن جدا از جنگل‌های رویایی و سرسبزش، به خاطر باغ‌های كیوی، پرتقال، چای نیز زبانزد خاص و عام است. بزرگترین مركز پرورش انواع گل و گیاه‌های رنگارنگ و زینتی نیز در این شهر قرار دارد. تنكابن از سویی دیگر قطب پرورش ماهی ایران و رتبه اول در مركبات در كل كشور را نیز دارا است. جمعیت شهرستان تنكابن، حدود ۲۰۰ هزار نفر است، و در شهر تنكابن یا همان شهسوار، حدود ۶۰ هزار نفر سكونت دارند. مردم تنكابن به زبان مازندرانی و گیلكی سخن می‌گویند

آشنایی با تنكابن

این شهرستان مركز باغ‌های كیوی و پرتقال و چای است و همچنین یكی از بزرگترین مراكز پروش و صادركننده انواع گل‌ها و گیاهان زیبا و زینتی است. شهرستان تنكابن با دارا بودن مراكز متعدد پرورش ماهی در شیرود، دوهزار و … قطب پرورش ماهی ایران است و همچنین مركز تحقیقات ماهیان سردابی كل كشور است.

جمعیت كل شهرستان تنكابن بر اساس آخرین سرشماری در سال نود و پنج ۱۶۶٫۱۳۲ نفر بوده‌است. بخش مركزی آن با ۹۹٫۱۹۰ نفر (كه از این بین جمعیت شهر تنكابن ۵۵٫۴۳۴ نفر و شهر شیرود ۱۱٫۳۷۷ نفر می‌باشد)، بخش خرم‌آباد با ۴۱٫۰۰۶ نفر و بخش نشتا با ۲۵٫۹۳۵ نفر ساكنان كل شهرستان تنكابن را تشكیل می‌دهند.

به‌طور كلی شهرستان تنكابن امروز با تنكابن زمان قاجار تفاوت‌های زیادی دارد، شهرستان تنكابن در گذشته شامل ۵ شهرستان دیگر بوده كه امروزه از این شهرستان جدا شده‌اند. شهرستان رودسر در سال ۱۳۲۰ (از شهرستان رودسر نیز شهرستان املش منشعب شده‌است)، شهرستان‌های چالوس و نوشهر تحت عنوان یك شهرستان در آن زمان در سال ۱۳۲۴، شهرستان رامسر بعد از انقلاب و در سال ۱۳۶۴ از این شهرستان بزرگ جدا شده‌اند و به شهرستان‌های مستقلی تبدیل شده‌اند؛ و شهرستان عباس‌آباد (تنكابن) واقع در ناحیه شرقی شهرستان بزرگ تنكابن از سال ۱۳۸۹ شروع به كار كرد.

 

روستای پلط‌هاله كجاست؟

پلط هاله، روستایی است از روستاهای تنكابن از توابع بخش كوهستان كه در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان سه‌هزار قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱ نفر بوده‌است.

 

 

تجربه سفری دلچسب در روستای پلط‌هاله-yj5C37ZtLY