ریپورتاژ آگهی
معرفی روستای پلهم‌دشت

معرفی روستای پلهم‌دشت

تنكابن یكی از شهرهای بسیار زیبای مازندران می‌باشد كه زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده است. یكی از زیبایی‌های این شهر روستای پلهم‌دشت می‌باشد كه در منطقه زیبای جنگلی واقع شده است.
  • 1401/09/28
  • استان : مازندران
  • شهر : تنکابن
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : پلهمدشت، روستایی است از روستاهای تنكابن از توابع بخش خرم آباد كه در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بلده شرقی قرار دارد
تلفن : 66059000-021

تنكابن یكی از شهرهای بسیار زیبای مازندران می‌باشد كه زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده است. یكی از زیبایی‌های این شهر روستای پلهم‌دشت می‌باشد كه در منطقه زیبای جنگلی واقع شده است.

تنكابن یا شهسوار یكی از شهرهای زیبای استان مازندران در شمال ایران است كه بیشتر ایرانیان آن را به سرزمینی با طبیعتی سرسبز و زیبا می‌شناسند. این شهر یكی از شهرهای باستانی كشور است كه در زمان حكومت هخامنشیان، محل سكونت قومی به نام «آمارد» بوده است. تنكابن كه چهارمین شهر بزرگ استان مازندران به شمار می‌رود، در ۲۴ كیلومتری شهر رامسر و در ۶۰ كیلومتری شهر چالوس جای گرفته است.

شهر تنكابن جدا از جنگل‌های رویایی و سرسبزش، به خاطر باغ‌های كیوی، پرتقال، چای نیز زبانزد خاص و عام است. بزرگترین مركز پرورش انواع گل و گیاه‌های رنگارنگ و زینتی نیز در این شهر قرار دارد. تنكابن از سویی دیگر قطب پرورش ماهی ایران و رتبه اول در مركبات در كل كشور را نیز دارا است. جمعیت شهرستان تنكابن، حدود ۲۰۰ هزار نفر است، و در شهر تنكابن یا همان شهسوار، حدود ۶۰ هزار نفر سكونت دارند. مردم تنكابن به زبان مازندرانی و گیلكی سخن می‌گویند

تاریخچه تنكابن

سكنه باستانی و بومی تنكابن «آماردها» هستند كه در زمان شاهنشاهی هخامنشیان در كرانه جنوبی دریای خزر با اقوام كادوسی و تپوری زندگی می‌كردند. گفته می‌شود كه نژاد بومی این منطقه به قبل آریایی‌ها و حتی به انسان‌های نخستین كه از آفریقا به اروپا و آسیا آماده بودند، باز می‌شود.

تنكابن همچنین مركز منطقه محال ثلاث تنكابن در دوران حكومت قاجار بوده كه در دوران حكومت پهلوی به نام شهسوار تغییر نام پیدا كرد و پس از انقلاب اسلامی مجددا با نام تنكابن شناخته می‌شود.

جمعیت كل شهرستان تنكابن بر اساس آخرین سرشماری در سال نود و پنج ۱۶۶٫۱۳۲ نفر بوده‌است. بخش مركزی آن با ۹۹٫۱۹۰ نفر (كه از این بین جمعیت شهر تنكابن ۵۵٫۴۳۴ نفر و شهر شیرود ۱۱٫۳۷۷ نفر می‌باشد)، بخش خرم‌آباد با ۴۱٫۰۰۶ نفر و بخش نشتا با ۲۵٫۹۳۵ نفر ساكنان كل شهرستان تنكابن را تشكیل می‌دهند.

روستای پلهم‌دشت كجاست؟

پلهمدشت، روستایی است از روستاهای تنكابن از توابع بخش خرم آباد كه در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بلده شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر بوده‌است.

 

 

معرفی روستای پلهم‌دشت-SRofJUpOqd