ریپورتاژ آگهی
رسم جهیزیه در بوشهر

رسم جهیزیه در بوشهر

در استان بوشهر مرسوم است كه عروس تا به روز عروسی، خود را از داماد مخفی می‌كند.
  • 1401/09/26
  • استان : بوشهر
  • شهر : بوشهر
  • دسته : آداب محلی ایران
آدرس : بوشهر - بوشهر
تلفن : 66059000-021

استان بوشهر و آداب رسوم ازدواج
در استان بوشهر مرسوم است كه عروس تا به روز عروسی، خود را از داماد مخفی می‌كند. یك روز قبل از عروسی، داماد باید دو دست لباس ابریشم، یك دست لباس گل‌دوزی شده، شیرینی و سبدی از حنا كه آراسته است به همراه نوازندگان سازهای دهل وطبل به خانه عروس بفرستد تا مراسم حنابندان را برگزار كنند. ساقدوش‌ها آن‌ها را به حمام برده و بر دست و پای ان‌ها حنا می‌گذارند و به شادی و پای‌كوبی می‌پردازند.

عروسی نیز به شادی برگزار می‌شود و بعد از شام عروسی، داماد را به حجله می‌برند و عروس را نیز سوار بر اسب، با صدای دهل به خانه داماد می‌برند. یكی از بزرگان خانواده با خواندن آیات قران دست عروس وداماد را در دست یكدیگر گذاشته و عروس و داماد، پای همدیگه رو شسته وخوش‌بو می‌كنند، و با یك نخ انگشت شست پای عروس به انگشت شست داماد بسته شود و انجام این‌عمل بسیار باید دقیق باشد در غیر این صورت بدشگون می‌باشد.داماد باید سكه‌های طلایی به داخل تشت آب بیاندازد. سپس همه مهمان‌ها به خانه خود رفته و عروس وداماد را تنها می‌گذارند. و مجلس عروسی پایان می‌پذیرد.

تشریفات مجالس و خدمات عروسی لشكری ضمن آرزوی سعادت برای تمامی زوج‌های جوان، در خدمت رسانی به شما عزیزان پیشگام بوده و مجالس درخور و شایسته‌ای را برایتان برگزار می‌كند.

-xoEiutHUgm