ریپورتاژ آگهی
باغ بی بی گل شش پیر

باغ بی بی گل شش پیر

اگر سفر به شیراز با تمام زیبایی اش را تجربه كرده اید و آفتاب جِنگش شما را طالب اقامت در یك تفریحگاه خوش آب و هوای خنك كرده، بهترین لوكیشن برای اقامت شما چشمه شش پیر است
  • 1401/09/26
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : باغ های ایران
آدرس : شش پیر در فاصله 110 كیلومتری با شیراز و در شهر اردكان قرار دارد. بعد از طی مسافت حدودا 75 كیلومتری از شیراز به شهرستان سپیدان خواهید رسید
تلفن : 66059000-021

شش پیر 

اگر سفر به شیراز با تمام زیبایی اش را تجربه كرده اید و آفتاب جِنگش شما را طالب اقامت در یك تفریحگاه خوش آب و هوای خنك كرده، بهترین لوكیشن برای اقامت شما چشمه شش پیر است. چشمه ای طبیعی با آبی زلال از دل زاگرس كه صدای گذرش از لابه لای سنگ ها بی شك یك موسیقی آرام بخش برای روح شما خواهد بود.

 

چشمه شش پیر كجاست و دسترسی به آن چگونه است؟

شش پیر در فاصله 110 كیلومتری با شیراز و در شهر اردكان قرار دارد. بعد از طی مسافت حدودا 75 كیلومتری از شیراز به شهرستان سپیدان خواهید رسید، از مركز شهر باید به سمت اردكان حركت كنید و سپس با طی كردن مسافتی حدودا 6 كیلومتری از اردكان به چشمه تاریخی و البته مقدس شش پیر خواهید رسید. همچنین این چشمه در فاصله 8 كیلومتری روستای برشنه قرار دارد.

 

چرا چشمه شش پیر استان فارس نزد اهالی منطقه مقدس شمرده می شود؟

به اعتقاد ساكنین این منطقه در روزگاران قدیم شش فرد عارف یا امامزاده به غاری در دل كوه پناه آورده اند و پس از ورود آنها غار مسدود و بعد از مدتی چشمه ای از همانجا جوشیده و بین كوه ها روانه شده.

مردم محلی همه ساله در ایام معینی اقدام به توزیع نذورات در كنار چشمه شش پیر می پردازند. علاوه بر این برای روا شدن حاجات خودت كنار چشمه شمع روشن میكنند كه این كار جدای از مباحث اعتقادی زیبایی بصری فوق العاده ای به چشمه شش پیر داده است. از این مكان بعضا با نام امامزاده شش پیر یاد می شود.

 

قدمت تاریخی چشمه شش پیر

برخی منابع قدمت چشمه را 4 هزار سال پیش از میلاد می دانند. نام رودخانه در ابتدا رتین بوده اما در زمان قاجار به شش پیر تغییر كرده است. همچنین در این زمان با راه اندازی جوی آبی از چشمه شش پیر به شیراز و حكاكی سنگ نبشته ای در این رابطه كنار چشمه، شش پیر بیش از پیش اهمیت پیدا كرد و رفته رفته به تفریحگاه زیبایی بدل شد.

 

 

رودخانه شش پیر و دریاچه برم شش پیر

آبی كه از دل كوه بیرون زده كمی پایین تر رودخانه عمیق و زلالی را به وجود آورده كه به رودخانه شش پیر معروف است. آب این رودخانه پس از گذر از بین انبوه درختان و شكافتن تكه سنگ های بزرگ، دریاچه ای را تشكیل داده كه زیبایی اش كم نظیر است.

البته شنا كردن در دریاچه برم شش پیر به دلیل وجود ریشه های تنومند درختان و گردش آب بین سنگها توصیه نمی شود. هرچند مردم محلی معتقدند زمین آب دریاچه را می بلعد و هر كس اقدام به شنا در این دریاچه بكند طعمه زمین خواهد شد اما برای این باور دلیل علمی وجود ندارد.

آب دریاچه شش پیر در ادامه راه خود در یك مسیر جذاب كوهستانی به سمت بخش همایجان از توابع شهرستان سپیدان می خروشد و با نهرهای باریكی به روش سنتی زمین ها، مزارع و باغ های سر راه خود را سیرآب می كند و در انتها به رودخانه شهر اردكان ختم می شود.

 

زیبایی های شش پیر شیراز

با توجه به طبیعت چشم نواز و بكر دریاچه شش پیر، این دریاچه به عروس دریاها شهرت دارد. پاكی و زلالی این آب موجب استخراج آن برای تولید آب معدنی، و موقعیت مناسبش ساختاری برای احداث شیلات های پرورش ماهی فراهم كرده كه از نكات تجاری دریاچه محسوب می شوند.

استخرهای پرورش ماهی شش پیر به پرورش ماهی قزل آلا می پردازند. همچنین بخشی از آب این چشمه با پشت سر گذاشتن بند انحرافی شهید طالبی توربین برق منطقه را به كار می اندازد.

اما جدای از بهره های تجاری و صنعتی شش پیر، آلاچیق هایی كنار چشمه برای گردشگران تعبیه شده كه به زیبایی و دنج بودن آن می افزاید. حال چشم های خودتان را ببندید رو خود را زیر سایه آلاچیقی كنار چشمه تصور كنید در حالی كه نسیم خنكی نفستان را تازه می كند و صدای موسیقی آب روحتان را جلا می دهد.

 

 

كوهنوردی در منطقه شش پیر

اگرچه این منطقه ارتفاع آن چنان زیادی از سطح دریا ندارد اما همانطور كه گفته شد به دلیل دارا بودن امكانات مناسب و همچنین زیبایی منحصر به فرد چشمه و اطراف آن، شش پیر برای علاقه مندان به كوه پیمایی توصیه می شود.

درخت های شش پیر عموما ساقه هایی تنومند و شاخه های در هم تنیده دارند كه عبور آب از بین آن ها موجب سبز ماندنشان در اكثر مواقع سال است. باغ هایی كه در اطراف چشمه قرار دارند نیز دلیل دیگری بر این پیشنهاد هستند كه اقامت در آن ها می تواند آرامش را برای شما معنا كند. باغ بی بی گل شش پیر یكی از سرسبزترین باغ های منطقه بوده كه تلاقی آن با رودخانه موجب خاص بودنش گردیده.

برای سفر به شش پیر پیشنهاد میكنیم از كفش مناسب و همچنین عصای كوهنوردی استفاده كنید.

باغ بی بی گل شش پیر-ylwnGG6atz