ریپورتاژ آگهی
خانه فروغ الملك قوامی

خانه فروغ الملك قوامی

خانه فروغ الملك قوامی (موزه هنر مشگین فام) یكی اززیباترین جاهای دیدنی شیراز است
  • 1401/09/24
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : فارس - شیراز
تلفن : 66059000-021

خانه فروغ الملك قوامی (موزه هنر مشگین فام) یكی اززیباترین جاهای دیدنی شیراز است كه در یكی از محله‌های قدیمی شیراز، یعنی جایی كه بوی بهار نارنجش فضای كوچه‌ پس كوچه‌های آن را مملو از عطر دلنشین خود كرده است. این خانه تاریخی، در گذشته كاربری مسكونی داشت و همانند اكثر خانه‌های تاریخی از 4 قسمت مجزا به نام قسمت اصلی بیرونی، اندرونی، مطبخ خانه، حمام و اصطبل تشكیل شده است. بنای بیرونی خانه فروغ الملك قوامی توسط راهروهایی به حیاط عمارت متصل می‌شود. شما در گشت‌و‌گذاری كه در در این خانه دارید در قسمت جنوبی این بنا، یك سالن بزرگ برای پذیرایی از میهمانان در نظر گرفته شده كه دیدنش برای بازدیدكنندگان تور شیراز به راستی كه تماشایی است. همچنین در ضلع غربی، این عمارت شاه‌نشین با پنجره‌های چوبی و قشنگش جای خوش كرده كه دارای تزیینات گره‌كاری است و در حین بازدید چشم هر بیننده‌ای را خیره در زیبایی خود می‌كند. در دو قسمت شمال و جنوب خانه فروغ الملك قوامی دو اتاق پنج دری وجود دارد. هنر نقاشی روی سقف‌های این خانه تاریخی در شیراز یادآور هنر دوره زندیه است. اسكلت و ساختار اصلی بنا در پی سنگ با ملات گچ، دیوارها آجر با ملات گچ و خاك و در سقف تیرهای چوبی با پوشش گل و خاك و كاهگل است.
تزیینات بنای تاریخی خانه فروغ الملك قوامی شامل تزیینات آجری، تزیینات كاشی‌كاری، نقاشی‌های سقف و نقوش بر روی سنگ‌ها به صورت حجاری شده است. جالب است كه بدانید در خانه فروغ الملك قوامی شیراز موزه هنر مشكین فام برقرار است، این موزه اولین موزه خصوصی هنرهای تجسمی  در ایران محسوب می‌شود كه اشیاى موجود در آن شامل صدها قطعه و اثر هنرى از نیم قرن پیش می‌شود كه با تلاش و سرمایه خانواده مشكین فام با عشق و علاقه تهیه و گردآوری شده است.
بخش آثار حجارى و نقش برجسته شامل كارهاى استاد حاج حبیب مشكین‌فام (۱۳۸۰ _ ۱۲۹۴) روى سنگ‌هاى مختلف از جمله مرمر می‌شود كه شامل نقوش گل، حیوان، متون اسلامى از جمله آیات قرآن است كه به دو شیوه گود و برجسته طراحى، خوشنویسى و كنده‌كارى شده است. شما در بازدید از بخش خوشنویسی موزه مشكین فام از سه قسمت متفاوت اما به‌هم پیوسته دیدن می‌كنید كه در آنجا آثار خوشنویسى استاد حبیب مشكین‌فام، آثار خوشنویسى محفل هنرى حاج حبیب مشكین‌فام، آثار اساتید بزرگ خوشنویسى فارس و ایران به زیبایی در كنار هم جا خوش كرده‌اند. یكی دیگر از بخش نقاشى شامل نقاشى‌هاى موزه هنر مشكین‌فام می‌شود كه مجموعه بسیار نفیس و متنوعى از آثار هنرمندان معاصر استان فارس را در خود جای داده است. در این بخش آثار ۳۰ هنرمند كه معرف سه نسل از نقاشان معاصر فارس هستند، به نمایش درآمده است. این هنرمندان عبارتند از حسام ابریشمى، بیژن بهادرى كشكولى، على‌اصغر تجویدى، خلیل توللى، قاسم حقیقى، بهرام خائف، بهنام خاوران، بهرام دبیرى، عباس دریسى، مهدى رضاییان، كاظم رضاییان، قاسم روزخوش، حسن زارع، غلامحسین صابر، علیرضا ظریف، علیرضا عطروش، احمد علامه دهر، سعید غلامى، جمشید كریمى، شهرام كریمى، محمدرضا كشاورزى، امید مشكسار، حسن مشكینفام، منوچهر معتبر، حسین میرزایى، مهرزاد نژند، حمیدرضا هیربد و غلام یونسى و در نهایت شما آثار حجمى و مجسمه‌هاى هدایت‌الله یوسفى نیز كه در این بخش قرار دارند را مشاهده می‌كنید. با تمامی این ویژگی می‌توان گفت كه موزه هنر مشكین فام و محتویات آن بى شك می‌تواند پایه و اساس یك موزه واقعى، كم نظیر و درخور براى شهر شیراز و استان فارس باشد. این خانه به همراه موزه‌ای كه دارد، یك سرمایه ملى، آرشیوی ماندگار و ارزشمند براى نسل‌هاى آینده است كه باید در حفظ آن كوشا باشیم. پیشنهاد می‌كنیم در سفر به شیراز به آدرس خانه فروغ الملك قوامی در محله سنگ سیاه و در پشت امامزاده بی بی دختران بروید و در فضای رویایی این خانه عكس‌های زیبای یادگاری بگیرید تا لذت این سفر برای همیشه در ذهنتان باقی بماند. برای سفر به شیراز و بازدید از جاهای دیدنی شیراز، بهترین پكیج تور شیراز را از آژانس مسافرتی علاءالدین تراول بخواهید تا بدون هیچ دغدغه‌ای راهی شهر زیبای بهارنارنج شوید. هتل بزرگ شیراز یكی از هتل‌های لوكس و مدرن استان فارس است كه اقامت به یادماندنی را برای شما در این تور رقم خواهد زد.

خانه فروغ الملك قوامی-0dKR794ESd