ریپورتاژ آگهی
طرز تهیه حلوا اوماج

طرز تهیه حلوا اوماج

حلوا اوماج یكی از انواع حلواهای خوشمزه و پرطرفدار استان های آذربایجان است كه با رسپی های متنوعی درست می شود
  • 1401/09/24
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : غذاهای محلی ایران

حلوا اوماج یكی از انواع حلواهای خوشمزه و پرطرفدار استان های آذربایجان است كه با رسپی های متنوعی درست می شود

مواد لازم حلوا اوماج
آرد ۱ پیمانه
شیر ⅓ پیمانه
روغن مایع ½ پیمانه
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
مواد لازم شهد حلوا
شكر ۱ پیمانه
آب ۱ پیمانه
زعفران دم كرده ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ⅓ پیمانه

طرز تهیه حلوا اوماج

 
 

مرحله اول

برای تهیه حلوای اوماج خوشمزه ابتدای كار برای درست كردن شهد حلوا شكر را به همراه آب درون یك قابلمه مناسب اضافه می كنیم، سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا ذرات شكر كاملا حل شود.

مرحله دوم

حالا زمانی كه ذرات شكر حل شد، زعفران را به همراه گلاب به شهد اضافه می كنیم، مخلوط می كنیم تا مواد تركیب و یكدست شود. توجه داشته باشید نیاز به جوش آمدن شهد نیست، زمانی كه شهد گرم شد حرارت را خاموش می كنیم.

مرحله سوم

در این مرحله آرد را به همراه زردچوبه درون یك سینی مناسب می ریزیم، سپس مخلوط می كنیم تا با هم تركیب شوند. در ادامه شیر را درون اسپری می ریزیم و به تدریج روی مخلوط آرد می پاشیم و مخلوط می كنیم.

مرحله چهارم

حالا زمانی كه شیر تمام شد و مخلوط آرد به صورت گلوله گلوله در آمد، اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت درون سینی بماند تا خشك شود، سپس گاهی مخلوط آرد را زیر و رو می كنیم تا به طور كامل خشك شود.

مرحله پنجم

در این مرحله مخلوط آرد را درون میكسر می ریزیم و به اندازه ای كه حالت شن و ماسه بگیرد میكس می كنیم. توجه داشته باشید مخلوط آرد را زیاد میكس نكنید تا پودر شود. در ادامه یك تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله ششم

حالا روغن مایع را درون تابه می ریزیم، سپس اجازه می دهیم روغن داغ شود. در ادامه حرارت را متوسط می كنیم، سپس اوماج (آرد گلوله شده) را درون تابه می ریزیم و به مدت ۱۰ دقیقه به صورت مداوم هم می زنیم تا رنگ اوماج تغییر كند.

مرحله هفتم

در این مرحله شهد را كم كم به حلوا اضافه می كنیم، سپس تند تند مخلوط می كنیم تا حلوا جمع شود. در ادامه دو طرف تابه را می گیریم و به صورت گهواره حلوا را درون تابه تكان می دهیم، سپس تابه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله هشتم

حالا روی حرارت شعله پخش كن قرار می دهیم، سپس حرارت را كم می كنیم. در ادامه درب تابه را با دم كنی می پوشانیم و روی درب تابه قرار می دهیم، سپس تابه را روی شعله پخش كن قرار می دهیم.

مرحله نهم

در نهایت اجازه می دهیم حلوا به مدت ۱ ساعت دم بكشد. توجه داشته باشید بافت حلوا اوماج همانند حلوا های دیگر نرم و خمیری نیست بلكه زیر دندان احساس می شود. در آخر حلوا را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و سرو می كنیم. نوش جان.