ریپورتاژ آگهی
طرز تهیه سیرابی با برنج

طرز تهیه سیرابی با برنج

شیرازی‌ها هم غذایی به اسم «پاچه پلو» دارند كه برای تهیه آن، كله‌پاچه را می‌پزند و برنج را آبكش می‌كنند. ده سیرابی با برنج
  • 1401/09/17
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

شیرازی‌ها  غذایی به اسم «پاچه پلو» دارند كه برای تهیه آن، كله‌پاچه را می‌پزند و برنج را آبكش می‌كنند. در كنار آن آلو، برگه زردآلو و سیر را با كمی كره تفت می‌دهند؛ سوسنمبر، گلپر و قره قروت و یك پیمانه آب كله پاچه را با هم تركیب می‌كنند. سپس برنج را در قابلمه می‌ریزند و مقداری آب قره قروت به آن اضافه می‌كنند. روی نیمی از برنج، آلو و برگه زرد آلو می‌ریزند و دوباره كمی آب قره قروت روی آن ریخته و بقیه برنج را روی مواد می‌ریزند تا تمام شود. بعد كله پاچه را روی برنج گذاشته و آن را دم می‌كنند.

پاچه پلو یا كله‌پاچه پلو یكی از پلو‌های محلی استان فارس و شهر شیراز است كه كالری و چربی بالایی دارد و نباید در مصرف آن زیاده‌روی كرد. این غذا در سیستان و بلوچستان هم طبخ می‌شود.

با توجه به تأثیرپذیری بسیاری از ملل در آشپزی، گفته می‌شود مغول‌ها در پختن برنج مهارتی نداشتند، اما به نظر می‌آید «چلو» و «پلو» واژه‌های مغولی هستند. گرچه ایرانیان قبل از حمله مغول‌ها با برنج آشنا بودند، اما شكل پلو و چلو و رواج گرفتن آن‌ها به صورتی كه ما امروز می‌شناسیم ظاهراً كاری است كه در دوره ایلخانیان صورت گرفته است.

كله پلو در افغانستان هم غذای پادشاهی محسوب می‌شود و گفته شده در فصل زمستان هفته‌ای یك بار در قصر شاهی تهیه و به پادشاه پیشكش می‌شده است. البته آن‌ها برای طبخ این غذا از شكنبه گوسفند هم استفاده و گندم، نخود، بادمجان و ادویه‌های بیشتری به آن اضافه می‌كردند.

طرز تهیه سیرابی با برنج-zBdJjg97X5