ریپورتاژ آگهی
قرص ترس از هواپیما

قرص ترس از هواپیما

«اجزای تشكیل‌دهنده فعال» برای غلبه بر فوبیا‌ها، قرار گرفتن در معرض عوامل مؤثر در ایجاد ترس است
  • 1401/09/16
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : تهران-تهران
تلفن : 66059000-021

درمان ترس از پرواز با هواپیما

«اجزای تشكیل‌دهنده فعال» برای غلبه بر فوبیا‌ها، قرار گرفتن در معرض عوامل مؤثر در ایجاد ترس است. این امر مهم است كه توجه داشته باشیم اجتناب و دوری‌كردن از مواجهه‌سازی، فوبیای شما را زنده و قوی نگه‌می‌دارد. فرد هرقدر بیشتر از پرواز كردن اجتناب كند، ترس از ارتفاع در او افزایش می‌یابد. زیرا ذهن باور می‌كند آنچه باعث‌شده احساس آرامش و امنیت كند، اجتناب است. ذهن در اینصورت درك نمی‌كند كه می‌تواند در حین پرواز با هواپیما ترس نداشته باشد. این درك تنها با مواجهه‌سازی‌های مكرر و به‌تدریج حاصل می‌شود. فرد در صورتی‌كه ترس از ارتفاع در او شدید باشد، مواجهه‌سازی را می‌تواند از نگاه‌كردن به تصاویر هواپیما شروع كند. در مرحله بعد می‌تواند تصاویر هواپیما را رنگ‌آمیزی كند.

در مرحله بعد باید به سایت‌های تهیه بلیط یا آژانس‌های هواپیمایی رفته و از قیمت بلیط‌ها و مسیرهای هوایی یا اطلاعات پرواز سوال‌نماید. مرحله بعد می‌تواند به فرودگاه رفته و در آنجا بنشیند تا این موقعیت برایش عادی شود. و در نهایت می‌تواند ابتدا یك پرواز كوتاه را انتخاب كرده و اقدام به پرواز كند. لازم به‌ذكر است كه هر یك از مراحل ذكر شده باید آنقدر تكرار شود تا فرد در آن موقعیت احساس امنیت كند.

یك جزء مهم از ترس از پرواز، اضطراب مقدماتی یا ترس از پیش‌بینی نحوه‌ی پرواز می‌باشد. هرگونه درمان ترس از پرواز موفقیت‌آمیز به مسافران دچار این مشكل كمك خواهد كرد تا اضطراب مقدماتی (بسیاری از افراد به این دلیل از برنامه‌ریزی پرواز اجتناب كرده یا حتی آنها را لغو می‌كنند) را به‌خوبی در طول پرواز مدیریت كنند. در اضطراب مقدماتی، فرد در فكر خود پیش‌بینی می‌كند كه اتفاقات بدی قرار است بیفتد. او تصور سقوط یا تكان‌های شدید را به‌صورت روشن در ذهن تصویر می‌كند.

درمان شناختی رفتاری

درمان‌های جدیدتر در خصوص ترس از پرواز با هواپیما عبارتند از: روش‌های سنتی درمان شناختی-رفتاری یا CBT كه برای پرواز اختصاصی‌سازی شده است. درمان ترس از پرواز شامل تكنیك‌های مدیریت اضطراب، مانند تنفس دیافراگمی یا تنفس شكمی است كه در هنگام پرواز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این روش‌ها افرادی كه در هنگام صعود، فرود و یا برخورد با چاله‌های هوایی حساسیت جسمانی دارند، از حساسیت‌های آنها نسبت به این عوامل كاسته می‌شود.

آموزش نیز به درمان ترس از پرواز با هواپیما و كم كردن اضطراب كمك می‌كند: از قبیل دانستن اینكه یك هواپیما چگونه پرواز می‌كند، حقایقی در مورد چاله‌های هوایی و معنای صداهای مختلف و ضربه‌هایی كه در یك پرواز عادی می‌شنوید. فرد با آموزش درك می‌كند كه سفر هوایی از لحاظ آماری امن‌ترین روش سفر می‌باشد. فرد دچار ترس از پرواز باید بداند احتمال آنكه فردی از خانه تا فرودگاه دچار حادثه شود، بسیار بیشتر از آن است كه در هواپیما و مسافرت از یك كشور به كشور دیگر دچار حادثه شود.

 

برنامه واقعیت مجازی

برنامه‌های واقعیت مجازی، كه در طی آن مسافرانِ هراسناك در معرض شبیه‌سازی‌های كامپیوتری در خصوص عوامل ناشی از پرواز قرار می‌گیرند نیز مفید می‌باشند. همچنین، شبیه‌ساز‌های پرواز كه به طور معمول برای آموزش خصوصی خلبانان برای آموزش چگونگی پرواز مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز برای درمان ترس از پرواز سودمند می‌باشد. (این موارد گاهی اوقات در نزدیكی فرودگاه‌ها قرار دارند)

برنامه‌های درمان گروهی كه در فرودگاه‌ها برگزار شده و با انجام یك پرواز پایان دوره‌ همراه با درمانگر به پایان می‌رسد نیز در درمان ترس از ارتفاع موثر می‌باشد.

درمان دارویی

درمان دارویی هیچ راه‌حل كاملی را برای درمان ترس از پرواز ارائه نمی‌دهد. داروهای ضد اضطراب (معمولاً یك SSRI یا یك SRNI) برای برخی از افراد كه در حین پرواز دچار وحشت می‌شوند مفید است، اما آنها باید هر روز برای مدتی طولانی دارو مصرف كنند. بنزودیازپین‌ها می‌توانند اضطراب پیش‌بینی‌شده را كاهش دهند، اما ممكن است با اثرات درمانی نیز در تداخل قرار گیرند.

۸ روش درمان ترس از پرواز با هواپیما به‌طور خلاصه

۱. عاملی كه باعث مشكل شما می‌شود را دریابید.

اولین روش درمان ترس از پرواز با هواپیما آن است كه عامل ایجاد مشكل را دریابید. این موضوع را درك كنید كه چه‌چیزی باعث ایجاد ترس در شما می‌شود. همچنین بررسی كنید كه واكنش اضطرابی شما چگونه اتفاق می‌افتد. هدف شما شناسایی عوامل مختص به خودتان است. بنابراین می‌توانید ترستان را هنگامی‌كه سطح اضطراب در سطحی پایین قرار دارد، مدیریت كنید. در خصوص اینكه چه‌چیزی باعث شروع ترستان می‌شود، اطلاعات كسب‌كرده و راه ساده‌تر این است كه آن را متوقف كنید.

۲. با داشتن آگاهی گام بر هواپیما بگذارید.

اضطراب در جهل رشد می‌كند، اما آنچه كه آن را به پیش می‌برد چیست؟ افكار فاجعه‌آمیز! اما هنگامی كه شما آگاه می‌شوید و اطلاعات كسب می‌كنید كه «چه چیزی دارد رخ می‌دهد؟»، افكار شما حصر در واقعیت می‌شود و نه افكار غلط. پس با حقایق آشنا شوید. حقایق، اضطراب شما را از بین نمی‌برند، بلكه به شما كمك می‌كنند تا آن را مدیریت كنید. بنابراین روش دیگر درمان ترس از پرواز آگاهی از خطاهای شناختی خود است.

۳. اضطراب خود را پیش‌بینی كنید.

تجربه‌ای كه ما در زمان انتظار برای به وقوع پیوستن ترس سپری می‌كنیم را پیش‌بینی اضطراب می‌نامند. این امر اغلب اضطراب شدیدی است كه شما در طول پرواز خود، آن را تجربه می‌كنید؛ اما این موضوع یك پیش‌بینی دقیق از چگونگی احساس شما در پرواز نخواهد بود. زیرا این اضطراب غالباً بسیار بزرگتر و بیشتر از آن چیزی است كه در واقع تجربه می‌كنید.

۴. ترس را از خطر جدا كنید.

اغلب دشوار است كه بتوانید اضطراب را از خطر جدا كنید، زیرا بدن شما دقیقاً به یك شیوه‌ی یكسان به هر دو مورد واكنش نشان می‌دهد. حتماً ترس خود را به عنوان اضطراب تلقی كنید. به خودتان بگویید كه اضطراب باعث می‌شود تا افكار ترسناك شما با احتمال بیشتری به وقوع بپیوندد و همچنین به خودتان یادآوری كنید كه احساس اضطراب به این معنا نیست كه شما در معرض خطر هستید. حتی زمانیكه احساس اضطراب شدید می‌كنید، همچنان در ایمنی خواهید بود.

۵. بپذیرید كه این درك عام (اضطراب‌های پروازی) منطقی نمی‌باشد.

قسمت الف: ترفندهای اضطراب در خصوص درك عام. زمانی كه كاملاً ایمن هستید، اضطراب شما را به این فكر مشغول می‌كند كه شما در معرض خطر قرار دارید. احساسات درونی شما در این موارد همیشه به شما می‌گوید كه از انجام كار موردنظر اجتناب كنید، اما اگر این احساسات را دنبال كنید، همیشه اضطراب خود را تقویت خواهید كرد.

قسمت ب: شما می‌توانید نسبت به اضطراب پیش‌دستی كنید. به عنوان یك قاعده و ضابطه، بر خلاف آنچه كه احساسات مضطربانه به شما می‌گوید عمل كنید. با آنچه كه اضطراب به شما می‌گوید تا انجام‌اش دهید، مبارزه كنید؛ اما ناراحتی حاصل از اضطراب را نیز درك كنید.

۶. مواردی كه سبب ایجاد مانع و یا دست‌انداز در مسیر پرواز شما می‌شود را بررسی كنید.

به‌منظور مدیریت اضطراب هنگامی‌كه با یك چاله‌ی هوایی برخورد می‌كنید، می‌توانید در مورد هواپیما و همچنین نحوه‌ی طراحی آنها برای مقابله با چاله‌های هوایی اطلاعات كسب كنید. به‌جای تمركز روی اینكه چه‌زمانی چاله‌هوایی تمام می‌شود یا عبور از آن چقدر سخت است، بر مدیریت اضطرابتان تمركز كنید. به یاد داشته باشید كه شما در امنیت می‌باشید.

۷. در خصوص اینكه متصدیان پرواز چگونه می‌توانند به شما كمك كنند اطلاعات كسب كنید.

خدمه‌ی پروازی باید بدانند چه چیزی شما را ترسانده است. و باتوجه به آن، موردی‌كه بیشترین كمك را به شما برای مقابله با اضطراب در طول پرواز می‌كند را برگزینند. وظیفه‌ی شما اینست كه در مورد عوامل به‌وجودآورنده ترس آگاه باشید و همچنین بپرسید كه چه‌چیزی برایتان مفید می‌باشد.

۸. ارزش هر پرواز.

در معرض عوامل فعال تشكیل دهنده‌ی ترس قرار بگیرید تا قادر باشید بر ترس خود غلبه كنید. هر پرواز به شما این امكان را می‌دهد تا پرواز بعدی را آسانتر انجام دهید. هدف شما اینست كه مغز خود را مجدداً بازسازی كنید تا نسبت به محرك‌ها و عواملی كه سبب ایجاد این موارد در شما می‌شود كمتر حساسیت نشان دهد. بنابراین مطمئن‌ترین روش درمان ترس از پرواز با هواپیما، مواجهه‌سازی به‌واسطه‌ی انجام پروازهای مكرر است.

قرص ترس از هواپیما-EUv8ha5blV