ریپورتاژ آگهی
سوغات شمال

سوغات شمال

خرید سوغات شمال یكی از هیجان انگیزترین سوغاتی های كشورمان است كه در بازارهای محلی و شهرهای مختلف استان مازندران و گیلان انجام می شود
  • 1401/09/13
  • استان : گيلان
  • شهر : رشت
  • دسته : آداب محلی ایران
آدرس : گیلان - رشت
تلفن : 66059000-021

خرید سوغات شمال یكی از هیجان انگیزترین سوغاتی های كشورمان است كه در بازارهای محلی و شهرهای مختلف استان مازندران و گیلان انجام می شود. همچنین فروشگاه های رنگارنگ در جاده های پر پیچ و خم و جنگل های سرسبز یكی از گزینه ها جذاب برای خرید سوغات شمال است. مطمئنا با انواع سوغات استان های شمال آشنا هستید، محصولاتی مانند كلوچه، چای، برنج ایرانی، زیتون، ماهی، مركبات و … جز پرطرفدارترین ها برای خرید هستند كه جز اولین انتخاب ها در سفر شمال است.

در این میان، برخی ها دوست دارند همیشه به سوغات شمال دسترسی داشته باشند. یكی از راهكارهای جذاب برای طرفداران محصولات شمال، امكان خرید سوغات شمال در تهران است. در حقیقت، با حضور فروشگاه محصولات شمال در تهران دیگر لازم نیست، برای خرید برخی محصولات باكیفیت شما راه زیادی را طی كنیدو

حال اگر دوست دارید با محصولات متنوع و خوشمزه شمال آشنا شوید، در این مطلب حتما همراه ما باشید تا سفر هیجان انگیز ی را در همین حوالی تجربه كنیم!

انواع سوغات شمال؛ از كلوچه تا انواع برنج
بیشتر به كدام سوغات شمال علاقمندید؟ سوغاتی های خوراكی یا صنایع دستی؟ در استان های شمالی به دلیل حضور فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف، سوغاتی های متفاوتی وجود دارد و علاوه بر آب و هوای فوق العاده موضوع سوغاتی و صنایع دستی باعث جذب گردشگران زیادی به استان‌های شمال شده است. در ادامه با چند نمونه از پرطرفدارترین سوغاتی های شما آشنا می شوید تا بدانید “سوغات شمال چیست؟“

1.برنج شمال، مرغوبت ترین!
یكی از بهترین و پرطرفدارترین سوغاتی های شمال، برنج ایرانی است. برنج هایی كه در خطه شمال كشت می‌شود، دارای مرغوبیت بسیار بالایی است. به همین دلیل، اكثر خانواده های ایرانی ترجیح می‌دهند برنج خود را از شمال تهیه كنند. به عنوال مثال، عطر و طعم برنج های شمال مانند برنج طارم و برنج هاشمی و … بسیار فوق العاده است و برای پخت انواع غذاهای ایرانی مانند مرغ شكم پر با برنج، یك انتخاب عالی شناخته می شود.

2.چای، یك نوشیدنی ایرانی با عطر و طعم فوق العاده
یكی دیگر از سوغاتی های شمال كشور، چای است. چای شمال به عنوان معروف ترین و رایج ترین نوشیدنی در میان ایرانیان به حساب می آید كه بهترین كیفیت، عطر و طعم را دارد.

در حقیقت، رایج ترین غذایی مانند چای و برنج در این قسمت از كشور كشت می‌شود و مسافران در حین لذت بردن از طبیعت و آب و هوای استان های شمالی، تصمیم می گیرند بهترین سوغاتی ها و محصولات را خریداری كنند.

3.جذاب ترین زیتون عمرتان!
زیتون هم به عنوان یكی از پرطرفدارترین محصولات شمال است كه در اكثر شهرهای شمالی به فروش می رسد و علاقه مندان زیتون كاملا از خوشمزه و خاص بودن این سوغاتی شمال باخبرند.

4. ماهی با طعم متفاوت و لذیذ
انواع ماهی مانند قزل آلا، اردك ماهی، پرورشی، كپور و دیگر موارد را می توان از شمال تهیه نمود كه از نظر طعم و میزان گوشت نسبت به دیگر ماهی ها متفاوتند. به همین خاطر، اكثر به مسافرین شمال حداقل یك وعده از ماهی شمال استفاده می كنند تا از تازگی آن نهایت لذت را می برند.

5. رب انار، چاشنی خوشمزه غذاها
هر ساله در فصل پاییز باغداران خوش ذوق شمالی انارهای درشت و رسیده این استان ها را چیده و پس از گرفتن آب انار مشغول به پخت رب آن می شوند.

این رب حاوی آنتی اكسیدان و ویتامین های گروه B است كه مزایای فراوانی برای سلامت ما دارند. رب انار در طعم های شیرین، ملس و ترش تولید می گردد، بنابراین طرفداران بسیاری به خود جذب كرده است.

6. كلوچه شمال، بهترین انتخاب در كنار چای و نوشیدنی
قطعا تا كنون از دوستان و آشنایان خود سوغاتی كلوچه دریافت كرده اید. یكی از محبوب ترین سوغات های بخش های شمالی كشور كلوچه می باشد كه در طعم های مختلف عرضه می گردد. همچنین شهر فومن در استان گیلان كلوچه معروف و بسیار پر طرفدار خود را دارد كه آن را با نام كلوچه فومن می شناسیم. در میان كلوچه فومن از موادی همچون گردو، هل و دارچین استفاده شده است كه طعمی شگفت انگیز به آن می دهد.

7. سیر ترشی، محبوب ترین مخلفات همراه غذا
یكی از معروف ترین ترشی های شمال سیر ترشی می باشد كه بهترین نوع آن را از استان گیلان می توانید تهیه نمایید. این ترشی علاوه بر طعم دلچسب دارای خواص درمانی نیز می باشد زیرا ضد باكتری و میكروب است. یكی از بهترین سوغات هایی كه می توان از شمال كشور تهیه نمود ترشی مذكور می باشد زیرا برای جا افتادن آن زمان زیادی لازم است.

8. كوكی لاهیجان، برای دوست داران شیرینی جات
اگر طرفدار شیرینی جات هستید، یكی دیگر از پیشنهادات ما برای شما كوكی لاهیجان می باشد. بافت ترد این محصول بسیاری از مصرف كنندگانش را محصور خود می كند. معمولا در كوكی ها از گرو خورد شده یا كشمش استفاده می كنند كه تركیب بسیار جذابی را ایجاد می كند.

9. رب آلوچه، ترش و خوش طعم
از دیگر رب های بسیار پر طرفدار كه در شمال كشور تولید می شود رب آلوچه است. این رب با آلوهای جنگلی در رنگ ها و طعم های مختلف پخته می شود و برای تنوع در طعم غذا می توان به جای رب انار از آن استفاده نمود.

این رب خوش طعم را به صورت خالی و یا با اضافه كردن گلپر نیز می توان مصرف نمود كه در طعم های ملس و ترش موجود است.

10. لوبیای باقلاقاتق، یه غذای خوشمزه شمالی درست كن!
یكی از غذاهای محبوب شمالی باقلاقاتق است كه جزء اصلی آن را لوبیایی به نام پاچ باقلا معروف با لوبیای باقلاقاتق تشكیل می دهد. با خرید این لوبیا می توانید یكی از غذاهای بسیار خوشمزه و مجلسی شمال كشور را در منزل درست نمایید. اجزای دیگر باقلاقاتق عبارتند از تخم مرغ، سیر، شوید خشك، روغن حیوانی و ادویه هایی همچون زردچوبه، نمك و فلفل.

11. ترشی ناز خاتون، كاهنده چربی خون
یكی از ترشی های جذاب شمالی ترشی نازخاتون است كه از بادمجان كبابی درست می شود. این ترشی همچون دیگر محصولات شمای حاوی سیر فراوان، برگ ریحان، فلفل و آبغوره است كه باعث كاهش فشارخون و از بین بردن چربی خون می گردد.
12. آب نارنج تازه و ترش
یكی از طعم دهنده های عالی برای غذاها آب نارنج می باشد. نارنج به طور گسترده در شمال كشور كشت می گردد و می توان از آن به عنوان چاشنی سالاد یا غذاهایی همچون ماهی استفاده نمود. آب نارنج به تصفیه خون كمك كرده و بخاطر ترشی طبیعی كه دارد هضم غذا را سریع تر می كند.

سوغات شمال-TST9Gq1UM1