ریپورتاژ آگهی
كوه خضر نبی شهر قم

كوه خضر نبی شهر قم

كوه خضر نبی در 6 كیلومتری مركز شهر قم قرار دارد. این كوه در نزدیكی شهركی نوساز به نام شهرك ایثار واقع شده و شهر قم از فراز این كوه بسیار دیدنی است.
  • 1401/09/12
  • استان : قم
  • شهر : قم
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : قم - قم
تلفن : 66059000-021

معرفی كوه خضر نبی
كوه خضر نبی در 6 كیلومتری مركز شهر قم قرار دارد. این كوه در نزدیكی شهركی نوساز به نام شهرك ایثار واقع شده و شهر قم از فراز این كوه بسیار دیدنی است. نام كوه را براساس روایت‌ها به دو دلیل به این نام می‌نامند. دلیل اول اینكه عده‌ای كوه را محل عبادت حضرت خضر نبی می‌دانند و دلیل دیگر این بوده كه می‌گویند خاك و سنگ این منطقه به رنگ سبز بوده و خضر به معنی سبز است و این كوه به خضر مشهور شده است.

مسجد جمكران در نزدیكی این كوه واقع شده و مسیر دسترسی به مسجد جمكران به شكلی طراحی شده كه از دامنه این كوه می‌گذرد و این برای زائران و بازدیدكنندگان بسیار مسیر آسانی به منظور دسترسی به كوه خضر است.

حضرت خضر نبی چه كسی بوده است؟

در روایت بسیاری به حضرت خضر نبی اشاره شده است. مهم‌ترین ویژگی‌ كه در روایات و احادیث به آن اشاره می‌شود عمر طولانی و عدم فوتشان است. حضرت خضر را از نوادگان سام بن نوع می‌دانند و نام اصلی وی «تالیا بن ملكان بن عامر بن ارفخشید بن سام بن نوح» بوده است. در برخی روایات ذكر شده كه حضرت خضر جزو شاهزادگان بوده و پدرش مال و نعمت فراوان داشته اما وی دوستدار حكمت بوده و بعدها به مقام پیغمبری می‌رسد.

 

تاریخچه كوه خضر نبی

باستان‌شناسان اعتقاد دارند در این كوه بیش از 3 هزار سال پیش غاری وجود داشته كه احتمالا محل نیایش و عبادت حضرت خضر نبی بوده است. در آن دوران قم تا به این قسمت گسترش نیافته بود و به همین دلیل كوه خضر و غار موجود در آن محلی خلوت و امن برای عبادت و نیایش بوده است. بعدها نیز عارفان بسیاری به این مكان برای عبادت می‌آمدند. این غار امروزه به یك مسجد كوچك تبدیل شده كه زائران برای عبادت به آنجا می‌روند.

معماری كوه خضر

ارتفاع كوه خضر نبی 300 متر است. مسئولان برای سهولت در رفت و آمد زائران و بازدیدكنندگان مسیر دسترسی به قله را به نحوی طراحی كرده‌اند كه تردد برای تمامی سنین ممكن شده است.

در مسیر قسمت‌هایی پله دارد و بخش‌هایی برای استراحت افرادی كه به سمت بالا یا پایین در حركت هستند، در نظر گرفته شده است. در قله امكاناتی از جمله آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، مكانی برای استراحت و همچین مغازه كوچك وجود دارد تا زائران و بازدیدكنندگان بعد از رسیدن به قله بتوانند از آنها استفاده كنند.  مسجد منسوب به غار عبادت حضرت خضر همچنان فضای كوچكی دارد كه تنها زائران می‌توانند برای زیارت و یا بازدید به آنجا وارد شوند. مسجد به فرم چهارطاقی است و محراب كوچك آن در گذشته محل عبادت زاهدان و عارفان بسیاری بوده است.

 

سخن نهایی

كوه خضر به دلیل قرار گیری در ناحیه خاصی از شهر قم از تمامی نواحی قم و حتی كمربندی‌ها قابل مشاهده است و به نوعی بام شهر قم محسوب می‌گردد. در قسمت دامنه كوه شهدای گمنام دفن شده‌اند و وجود آرامگاه شهدای گمنام فضای عرفانی و معنوی برای زائرن ایجاد كرده است. اگر شما نیز در سفرتان به شهر قم از این كوه بازدید داشتید تجربه‌تان با ما در میان بگذارید.

كوه خضر نبی-6FOU2yJCBi