ریپورتاژ آگهی
گنج در قلعه رودخان

گنج در قلعه رودخان

قلعه رودخان كه به قلعه “هزار پله” ، “حسامی” و “سكسار” نیز معروف است
  • 1401/09/08
  • استان : گيلان
  • شهر : فومن
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : در 23 كیلومتری جنوب غربی شهر فومن در بخش مركزی و دهستان “گوراب پس” استان گیلان است
تلفن : 66059000-021

قلعه رودخان كه به قلعه “هزار پله” ، “حسامی” و “سكسار” نیز معروف است نام قلعه ای‌ تاریخی در 23 كیلومتری جنوب غربی شهر فومن در بخش مركزی و دهستان “گوراب پس” استان گیلان است. به بیان دیگر قلعه رودخان در 49 درجه و 14 دقیقه و 19 ثانیه طول شرقی و 37 درجه و 03 دقیقه و 51 ثانیه عرض شمالی واقع شده است. برخی از كارشناسان، ساخت قلعه رودخان را در دوران ساسانیان و مقارن با حمله اعراب‌ به ایران دانسته ‌اند كه در دوره سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و از پایگاه ‌های مبارزاتی اسماعیلیان بوده است.                                                                                                                                                      ساختار و مشخصات فنی قلعه رودخان :

مساحت قلعه حدود 22300 متر مربع و محیط آن 1260متر است كه توسط 42 برج و بارو محاصره شده است. طول قلعه حدود 500 متر و عرض آن در نقاط مختلف متفاوت است. در ساخت این قلعه از میلیون ها قطعه آجر استفاده شده است. این آجرها در روستاهای حاشیه ی جنگل پخته شده و به قلعه آورده شده است. جنس مصالح به كار رفته در ساختمان قلعه از آجر، سنگ لاشه، ساروج و گچ می باشد.
قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگی حاكم و حرم‌سرای وی) و قورخانه (محل فعالیت‌های نظامی و زندگی سربازان) تشكیل شده است.
قلعه رودخان چون بر روی دو قله بنا شده است، به سه بخش میانی، شرقی و غربی تقسیم می شود. قسمت شرقی بر فراز تپه 670 متری بنا شده و توسط یك دروازه از سایر قسمت ها جدا می شود. قسمت میانی كه دروازه ی اصلی در آنجا قرار دارد، در پایین ترین سطح قلعه قرار دارد. قسمت غربی روی شیب تند كوه بنا شده و شامل قسمت های دروازه ی ورودی، آب انبار، سردخانه، آبریزگاه، شاه نشین و تعدادی واحدهای مسكونی و قراول خانه می باشد.
دروازه قلعه در ضلع شمالی واقع شده است. شیب تند تپه و دو برج عظیم كه در دو طرف دروازه واقع شده است، دست یابی دشمنان به قلعه را دشوار می كرده است. در دو طرف دروازه ی ورودی، دو سكو از جنس لاشه سنگ به ارتفاع  یك و نیم متر وجود دارد كه محل استقرار محافظین بوده است.قلعه رودخان.دفینه.طلسم.گنج

گنج در قلعه رودخان-eavXzeT1oA