ریپورتاژ آگهی
قلعه پالنگان

قلعه پالنگان

قلعه پالنگان در نزدیكی روستایی به همین نام از توابع شهرستان كامیاران در استان كردستان قرار دارد این قلعه در فاصله ۸۰۰ متری جنوب شرقی روستای پالنگان در دره تنگیور و در محل چشمه‌های پرآب قرار دارد كه آثار و بقایای اتاق‌ها، آتشكده‌ها و پل‌های قدیمی آن نمایان است.
  • 1400/11/12
  • استان : کردستان
  • شهر : کامياران
  • دسته : قلعه های باستانی ایران
آدرس : قلعه پالنگان در نزدیكی روستایی به همین نام از توابع شهرستان كامیاران در استان كردستان قرار دارد این قلعه در فاصله ۸۰۰ متری جنوب شرقی روستای پالنگان در دره تنگیور و در محل چشمه‌های پرآب قرار دارد
تلفن : 66059000-021

قلعه پالنگان در نزدیكی روستایی به همین نام از توابع شهرستان كامیاران در استان كردستان قرار دارد

این قلعه در فاصله ۸۰۰ متری جنوب شرقی روستای پالنگان در دره تنگیور و در محل چشمه‌های پرآب قرار دارد كه آثار و بقایای اتاق‌ها، آتشكده‌ها و پل‌های قدیمی آن نمایان است.

آثار و یادمان‌های به دست آمده از این قلعه نشان می‌دهد كه قدمت تاریخی پالنگان به دوران‌های كهن می‌رسد. این آثار شامل یك لنگه دروازه از یك تخته سنگ بزرگ و پل‌های ساخته شده روی رودخانه است كه هنوز به جای مانده‌اند.

وجود قلعه پالنگان قبل از حكمرانی اردلان‌ها و حتی امرای كلهر مسلم است. اما از چگونگی و تاریخ ساخت آن اطلاعی در دست نیست.

بدون شك به دلیل موقعیت استراتژیكی این قلعه، از خیلی قرن‌ها پیش از قلاع مهم و غیرقابل دسترس بوده است. در دوران حكومت اردلان‌ها بر كردستان چند قلعه موجود بوده است كه این قلعه ها در فصلی خاص مورد استفاده حكام وقت قرار گرفته اند.

قلعه زلم برای زمستان، قلعه مریوان برای پائیز، قلعه حسن آباد در تابستان و قلعه پالنگان در بهار میهماندار حكومتیان بوده‌اند.

بدین ترتیب قلعه پالنگان كه از زمان خسروخان اردلان در ۵۹۴ هجری شمسی به تصرف خاندان اردلان درآمد و در سال ۱۰۶۶ هجری شمسی پس از حدود ۴۷۲ سال میهمانداری حكام اردلان ویران می‌شود.

قلعه پالنگان-YHs2nrzasp