ریپورتاژ آگهی
هفت چشمه چالوس

هفت چشمه چالوس

آبشار هفت چشمه كرج، از جمله آبشارهای زیبای استان البرز است كه با ارتفاعی در حدود ۹۰ متر،‌ از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران نیز به حساب می‌آید.
  • 1401/09/03
  • استان : مازندران
  • شهر : چالوس
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : در كیلومتر ۱۷ جاده كرج به چالوس، در نزدیكی روستای ارنگه كرج و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده است
تلفن : 66059000-021

آبشار هفت چشمه كرج، از جمله آبشارهای زیبای استان البرز است كه با ارتفاعی در حدود ۹۰ متر،‌ از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران نیز به حساب می‌آید. این آبشار بلند و زیبا، در كیلومتر ۱۷ جاده كرج به چالوس، در نزدیكی روستای ارنگه كرج و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده است. در مسیر رسیدن به آبشار اصلی كه در انتهای راه قرار دارد و «آدران» نامیده می‌شود،‌ هفت چشمه و آبشار كوچك با ارتفاع تقریبی پنج تا هفت متر به چشم می‌خورد كه وجه تسمیه كلی آبشار،‌ از وجود این چشمه‌ها نشات می‌گیرد.

آبشار هفت چشمه كرج، نامش را وامدار چشمه‌های هفت قلویی است كه از كوه به دره سرازیر می‌شوند
در واقع آبشار هفت چشمه، نامش را وام‌دار این چشمه‌هایی است كه از كوه به دره ریخته و پس از جاری شدن از ارتفاع، در كنار هم آبشارهای كوچكی خلق می‌كنند. قرار گرفتن آبشار داخل دره، وجود غارهایی در دل طبیعت بكر هفت چشمه و پوشش گیاهی زیبای این منظقه با محوریت درختان بید،‌ بر جذابیت‌های بصری این مكان افزوده است.

مسیر دسترسی به آبشار هفت چشمه، از كنار رودخانه زیبا و خروشان ارنگه چالوس می‌گذرد كه به رودخانه هفت چشمه نیز شهرت دارد و از سرشاخه‌های مهم رودخانه اصلی كرج محسوب می‌شود. بنابراین در میانه راه، برخی از قسمت‌ها بسیار تنگ و باریك شده و لازم است از بین شكاف صخره و سنگ گذر كرد.

این مسئله فارغ از هیجان و زیبایی، عبور و مرور را خصوصا در فصول بارانی و سرد سال، با مشكل مواجه می‌كند. بنابراین تابستان، بهترین فصل برای بازدید از یكی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری استان البرز است و بهترین تجربه سفر و استفاده از خنكای دلچسب رودخانه و آبشار را برای مسافران به ارمغان می‌آورد.

 

در حركت به‌سمت آبشار هفت چشمه آدران، از میان دره‌ای دیدنی و باصفا خواهید گذشت كه سایه‌سار درختان در كنار رود، منظره‌ای تماشایی و محیطی زیبا ایجاد كرده و با سمفونی صدای پای آب، به آرامشی دلپذیر ختم می‌شود. وجود غارهای طبیعی زیبا در طول مسیر، از دیگر جذابیت‌های این منطقه به شمار می‌آید؛ اگرچه نمی‌توان به آن ورود كرد اما، سوژ‌ه بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان به عكاسی فراهم می‌آورد.

در ابتدای راه و قبل از رسیدن به آبشار بلند آدران، مسیر چندان سختی در پیش نخواهید داشت؛ اما برای تماشای مرتفع‌ترین آبشار هفت چشمه و یكی از بلندترین آبشارهای ایران، بخشی از مسیر را باید از میان آب بسیار سرد رودخانه طی كنید. در ادامه، دره تنگ شده و یك مسیر صخره‌ای باریك و سخت و كمی صعب‌العبور در پیش خواهید داشت كه گذر از‌ آن، برای همه گروه‌های سنی مناسب نیست و به آمادگی جسمانی مناسبی احتیاج دارد.

مسیر رفتن به آبشار هفت چشمه
مسیر رفتن به آبشار هفت چشمه كرج، چندان سخت نیست و فقط كافی‌ است با هر وسیله نقلیه‌ای خود را به اتوبان تهران-كرج و بعد جاده چالوس برسانید. پس از طی حدودا ۱۷ كیلومتر در جاده زیبای چالوس، در سمت راست خود به تابلوی روستای ارنگه خواهید رسید. رستوران‌هایی در همین سمت وجود دارند كه یكی از آن‌ها «هفت چشمه» نام دارد. جهت پارك خودرو در پاركینگ رستوران، باید هزینه‌ای را متقبل شده و ادامه راه را پیاده طی كنید. برای رسیدن به دره،‌ دو گزینه پیش روی شما قرار دارد؛ مسیر كنار رستوران و مسیر داخل رستوران هفت چشمه، كه با انتخاب گزینه دوم (داخل رستوران) هزینه دیگری را نیز، تحت عنوان ورودی باید پرداخت كنید. این مسیر كه در انتهای رستوران قرار دارد،‌ مناسب‌تر به نظر رسیده و جاده‌ای خاكی با شیب ملایم در انتظارتان خواهد بود.

در غیر این صورت و با انتخاب مسیر اول كه سربالایی پرپیچ‌وخم و مسافت بیشتری تا آبشار دارد، پس از دیدن تابلوی ارنگه به‌سمت راست پیچیده و وارد جاده دیگر شوید. پس از پیمودن مسیری كوتاه در ابتدای جاده،‌ خودروی خود را در نزدیكی اولین ویلایی كه در آن حوالی می‌بینید، پارك كرده و مسیر را پیاده به‌سمت آبشار ادامه دهید.

از ابتدای جاده تا زمان رسیدن به آبشارها، حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی نیاز دارد كه اگر قصد تماشای آبشار بلند آدران و عبور از آب رودخانه را دارید، این زمان بیشتر خواهد شد و مسافتی با زمان تقریبی ۴۵ دقیقه تا یك ساعت را طلب می‌كند. مسیری بسیار متنوع و چشم‌نواز و هیجان‌انگیز در دسترسی به آبشار اصلی هفت چشمه آدران وجود دارد كه از بالا رفتن از پله و پیاده‌ٰروی در جاده خاكی شروع شده و با حركت داخل آب رودخانه و عبور از لبه كوه و صخره‌هایی با اشكال هندسی مختلف، ادامه پیدا می‌كند.

می‌توانید در طول مسیر آبشار هفت جشمه و در سایه‌سار درختان زیبایش، اوقات بگذرانید؛ اما با قصد تماشای آبشار اصلی منطقه، سختی مسیر را باید پذیرا باشید. مسیری كه بعضا بسیار باریك و صخره‌ای می‌شود و برای عبور تك‌نفره نیز مراقبت بسیاری می‌طلبد كه داخل آب پرت نشوید.

آدرس آبشار هفت چشمه كرج: استان البرز، كیلومتر ۱۷ جاده كرج - چالوس، ابتدای جاده روستای ارنگه
پوشش گیاهی و جانوری آبشار هفته چشمه
هفت چشمه پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد؛ اما غالب درختان این منطقه را درخت بید تشكیل می‌دهد و بوته‌ها و درختچه‌های بسیاری از جمله زرشك، ازگیل،‌ زالزالك و... از دیگر انواع گیاهان محوطه آبشار هفت چشمه كرج است. محدوده آبشار اصلی هفت چشمه كه تحت عنوان آدران شهرت دارد؛ بخشی از منطقه حفاظت شده البرز جنوبی است و پرندگانی چون كلاغ نوك قرمز، پرستو، زیرآبروك و كبك در این زیستگاه زندگی می‌كنند.

بهترین زمان سفر به آبشار هفت چشمه كدام فصل است؟
بهترین زمان برای سفر و بازدید از آبشار هفت چشمه كرج، فصل تابستان است. در فصل گرم سال، دمای هوای دره مناسب‌تر از سایر فصل‌ها بوده و بهترین استفاده را می‌توان از فضای سبز و محیط بكر و زیبای این منطقه كرد. آب رودخانه ارنگه چالوس، حتی در فصل تابستان نیز بسیار سرد است و برای تماشای آبشار اصلی (آدران) باید از این رود گذر كرد و مسیری را در آب پیمود. در بخش‌هایی از رودخانه، ارتفاع آب تا زانو و بعضا تا نیم تنه نیز بالا آمده و از این جهت، در دیگر فصول سال كه سرما و ارتفاع آب بیشتر است. دسترسی به آبشار برای افراد عادی و بدون تجهیزات لازم، ‌به‌سادگی امكان‌پذیر نخواهد بود. از طرفی مسیر كوهستانی و در برخی نقاط صعب‌العبور این منطقه، شرایط را در دیگر فصول سال و به‌ویژ‌ه زمان بارندگی، سخت‌تر كرده و موانع بیشتری را پیش روی گردشگران علاقه‌مند به بازدید از این اثر طبیعی زیبا، خواهد گذاشت. توجه داشته باشید كه ایام تعطیل و روزهای آخر هفته نیز، افراد بسیاری به این منطقه می‌آیند و با ازدحام جمعیت روبه‌رو خواهید شد.

امكانات مسیر آبشار هفت چشمه
نصب چند سكوی سیمانی برای استراحت و استفاده از فضای طبیعی اطراف، شیر آب، سطل زباله و سرویس بهداشتی در ابتدای راه و تعدادی سرویس بهداشتی و سطل زباله در ادامه مسیر، از جمله امكاناتی است كه در این منطقه قرار دارد. چند رستوران نیز در آغاز راه وجود دارند كه علاوه بر صرف غذا،‌ از پاركینگ آن‌ها نیز برای پارك خودروهای شخصی می‌توان استفاده كرد.

نكات قابل‌توجه در بازدید از آبشار هفت چشمه

سفر به آبشار هفت چشمه كرج با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، نمی‌تواند سفری فردی باشد؛ چراكه رفع موانع و مشكلات احتمالی كه در میان راه وجود دارد، به‌تنهایی امكان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین بهتر است به‌همراه خانواده و دوستان یا تورهای طبیعت‌گردی، برای بازدید از این جاذبه طبیعی و زیبای البرز جنوبی اقدام كنید.
با توجه به شرایط ذكر شده و مسیری كه مسطح نیست و در برخی نقاط لغزنده هم خواهد بود، استفاده از كفش مناسب كوهنوردی جهت طی كردن مسیر آبشار هفت چشمه و جلوگیری از بروز خطر، یكی از ملزومات ضروری این سفر است.
مسیر دسترسی به آبشار هفت چشمه كرج با توجه به‌سختی و نامسطح بودن راه، مسیر ساده‌ای نیست. از این‌ رو،‌ طی كردن این راه و رسیدن به آبشار برای كودكان و افراد مسن یا ناتوان مناسب نخواهد بود. در صورت همراهی این عزیزان،‌ می‌توانید در پایین مسیر رودخانه و قبل از رسیدن به آبشار اصلی،‌ بساط تفریح و استراحت را پهن كنید. در غیر این صورت، چشم‌پوشی از مسیری نسبتا سخت و گذر از دل رودخانه و تماشای آبشار بلند آدران،‌ لذت مضاعفی را از این سفر هیجان‌انگیز، نصیب شما خواهد كرد.
چنانچه قصد كمپ زدن در محوطه آبشار و گذراندن یك شب به‌یادماندنی در دل طبیعت خنك هفت چشمه را دارید، حتما ابزار و تجهیزات لازم كمپینگ را به‌همراه داشته باشید. هوای دره حتی در فصل تابستان نیز بسیار سرد است وقطرات معلق آب، بر شدت سرما می‌افزاید. جهت كمپینگ و استراحت در شب‌های سرد آبشار هفت چشمه، به وسایل گرمایشی، چادر و كیسه خواب حرفه‌ای نیاز خواهید داشت. البته می‌توانید در محیط روستای زیبای ارنگه نیز،‌ چادر زده یا در اقامتگاهی شب را به صبح برسانید.
به‌همراه داشتن غذا، پوشاك اضافی، دمپایی، لباس گرم (در فصل بهار یا هنگام كمپینگ) و لوازمی از این دست را فراموش نكنید. در هنگام عبور از رودخانه یا رفتن به داخل آب،‌ حتما به لباس اضافه احتیاج پیدا می‌كنید. البته كه در مسیری با همراهی آب، دوربین یا تلفن همراه شما نیز به مراقبت جدی نیاز دارند.
در نهایت مراقبت و نگهداری از طبیعت بكر هفت چشمه را نیز لطفا به یاد داشته باشید. حمل كیسه‌ای در طول مسیر برای جمع‌آوری و خروج زباله‌های تولیدی خود، كوچك‌ترین وظیفه ما در قبال محیط طبیعی اطراف‌مان است كه متاسفانه برخی به دست فراموشی سپرده‌اند.
پرسش‌های متداول
آبشار هفت چشمه كجاست؟
آبشار هفت چشمه در كیلومتر ۱۷ جاده كرج به چالوس، در نزدیكی روستای ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده است.
آبشار هفت چشمه چرا به این نام خوانده می‌شود؟
آبشار هفت چشمه، نامش را وامدار چشمه‌های هفت قلویی است كه از كوه به دره ریخته و آب آن‌ها در اثر جاری شدن از ارتفاع و در كنار هم آبشارهای كوچكی خلق می‌كنند. بعد از این آبشارهای كوچك و در انتهای مسیر، به آبشار اصلی و بلند «آدران» با ارتفاع تقریبی ۹۰ متر خواهید رسید.
بهترین زمان برای سفر به آبشار هفت چشمه كدام فصل است؟
بهترین زمان برای سفر و بازدید از آبشار هفت چشمه كرج، اواسط بهار تا اواخر تابستان است كه هوا گرم و بارندگی كمتر می‌شود. در زمان بارندگی، به‌دلیل كوهستانی بودن مسیر، راه لغزنده و خطرناك خواهد بود. در روزهای تعطیل و آخر هفته نیز، با ازدحام جمعیت روبه‌رو خواهید شد.
برای سفر به آبشار هفت چشمه كدام تجهیزات سفر نیاز است؟
با توجه به مسیر كوهستانی و صعب‌العبور منطقه هفت چشمه، به‌همراه داشتن كفش كوهنوردی یا كفش پیاده‌روی استاندارد، غذا، دمپایی و پوشاك اضافی در صورت عبور از آب رودخانه، همچنین لباس گرم در فصل بهار یا هنگام كمپینگ، از ملزومات سفر به آبشار ارنگه است.

هفت چشمه چالوس-XWTsdMrMzd