ریپورتاژ آگهی
فاصله دیلمان تا دریا

فاصله دیلمان تا دریا

ایران توریسم در این مقاله می‌خواهد با شما گردشگران علاقه‌مند به طبیعت به منطقه بسیار زیبایی دیلمان در استان گیلان سفر كند. شهر دیلمان در نزدیكی شهرستان سیاهكل در قسمت جنوبی این شهر قرار دارد. شما هم اگر می‌خواهید به استان گیلان و شهر دیلمان سفر كنید.
  • 1401/08/18
  • استان : گيلان
  • شهر : ديلمان
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : دیلمان
تلفن : 66059000-021

سفر به شهر دیلمان منطقه زیبای ییلاقی استان گیلان

ایران توریسم در این مقاله می‌خواهد با شما گردشگران علاقه‌مند به طبیعت به منطقه بسیار زیبایی دیلمان در استان گیلان سفر كند. شهر دیلمان در نزدیكی شهرستان سیاهكل در قسمت جنوبی این شهر قرار دارد. شما هم اگر می‌خواهید به استان گیلان و شهر دیلمان سفر كنید.

علت سفر گردشگران به شهر دیلمان

استان گیلان مناطق ییلاقی زیبایی دارد كه گردشگران را در فصول مختلف سال به سمت خود می‌كشد. منطقه دیلمان در بین مسافران شمالی محبوبیت زیادی دارد. یكی از دلایلی كه باعث می‌شود گردشگران برای بازدید از جاهای دیدنی دیلمان به منطقه سفر كنند، قدیمی بودن این منطقه طبیعی است. قدمت تاریخی این منطقه ییلاقی نسبت سایر مناطق گردشگری گیلان بسیار زیاد است.

معمولاً گردشگرانی كه به دیلمان سفر می‌كنند، حتماً از عسل طبیعی این منطقه برخوردار می‌شوند و به عنوان سوغات خریداری می‌كنند. عسل دیلمان در بین استان‌های شمالی بسیار مشهور است.

منطقه دیلمان دارای جاذبه‌های طبیعی متعددی می‌باشد، در سفر به دیلمان می‌توانید از مناطق ییلاقی اسپیلی، روستای پیركوه و شاه شهیدان دیدن كنید. یكی از جذابیت‌های سفر به مناطق شمالی كشور، جاده دیلمان است.

این جاده زیبا از كنار شهر سیاهكل عبور می‌كند. مناطق طبیعی زیبایی مانند آبشار لونك و كاروانسرای تی تی در اطراف مسیر دیلمان وجود دارند كه می‌توانید هنگام سفر به دیلمان از این مناطق بازدید كنید.

دیلمان چگونه شهری است؟

در استان سرسبز گیلان، بعد از طی كردن مسافت ۴۶ كیلومتری از جنوب شهر سیاهكل به دیلمان خواهید رسید. با رفتن به دیلمان می‌توانید از منطقه حفاظت شده سیاهرود كه در قسمت غربی دیلمان قرار دارد، بازدید كنید. این شهر حدود ۱۰۵۹۷ نفر جمعیت دارد و اكثر مردم شهر مسلمان هستند.

اهالی دیلمان به زبان گیلكی همراه با گویش تالشی صحبت می‌كنند، زبان دیلمی با توجه به قدمت بسیاری كه دارد به قرن‌های ۹ تا ۱۳ میلادی بر می‌گردد، مستقل بوده‌است.

فاصله دیلمان تا دریا-fWB2LGxei2
ستان گیلان محل زندگی گروه‌های قومی گیلك‌ها، تالش‌ها، كردها و آذربایجانی‌ها می‌باشد؛ كه بیشتر آن‌ها شامل اقوام گیلك رشتی، گیلك لاهیجانی و تالشی می‌شوند. اهالی دیلمان را می‌توان از اقوام گیلك تالشی حساب كرد.

اقتصاد دیلمان بر پایه كشاورزی و البته گردشگری بودن این منطقه فعال است. محصولات كشاورزی به ویژه عسل دیلمان و مناطق طبیعی این شهر در جذب گردشگر بسیار موثر است.

شكم گردی و سوغات شهر دیلمان

استان‌های شمالی كشور هر كدام صنایع دستی خاص و منحصر به فردی را تولید می‌كنند. این صنایع شامل هنرهای سفالگری، سرامیك سازی، قلم زنی و پرورش گیاهان دارویی می‌شود.

 محصولات روستایی و محلی دیلمان در بین گردشگران شمالی بسیار طرفدار دارد، پیشنهاد می‌كنیم شما هم طعم فندق، گردو، عسل و لبنیات دیلمان را بچشید. اگر اهل شكم گردی با غذاهای شمالی هستید، می‌توانید غذاهای میرزاقاسمی، باقلاقاتق و فسنجان مخصوص شمالی را تجربه كنید.

آداب و رسوم اهالی دیلمان

دو آیین قدیمی به نام‌های نوروز بل یا نوروز ما و دیلمانی بر گزار می‌شود. در اولین روز سال در شهر دیلمان جشنی به نام آتش نوروزی یا نوروز بل انجام می‌شود. با برگزاری این جشن شمالی‌ها بر این باور بودند كه اگر آتش روشن كنند از سرمای زمستان كاسته می‌شود. محل برگزار این جشن روستای خصیب دشت املش در دیلمان می‌باشد.

مردم با پوشیدن لباس‌های نو و تبریك سال نو دیلمی با این مراسم را جشن می‌گیرند. فرهنگ موسیقایی دیلمانی، یكی از زیباترین آیین‌های شمالی منطقه دیلمان است. استاد ابوالحسن صبا نخستین آواز دشتی را در دستگاه شور در این منطقه كوهستانی سرداد.

جاهای دیدنی دیلمان را بیشتر بشناسید

شهر دیلمان جاهای دیدنی و روستاهای زیبایی دارد. به ویژه جاده دیلمان كه از كنار شهر سیاهكل می‌گذرد. در این مسیر می‌توانید از زیبایی‌های جاده لذت ببرید. یكی از زیبایی‌های منطقه دیلمان كاروانسرای تی تی است كه به عنوان یكی از مكان‌های قدیمی و تاریخی شمال ایران محسوب می‌شود. این كاروانسرا در دوران صفویه ساخته شد.

در سراسر كشور اغلب كاروانسراها در مناطق كویری قرار دارند. اما كاروانسرای تی تی در یكی از مناطق سرسبز و گردشگری شمال واقع شده‌است.

از منطقه سرسبز دیلمان ۶ كیلومتر كه فاصله بگیرید، به دشت شقایق می‌رسید. در فصل بهترین این دشت زیبایی منحصر به فردی را به این منطقه می‌دهد. دیگر جاذبه تاریخی كه در این منطقه قرار دارد، حمام دیلمان است كه قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. یكی از جاذبه‌های تاریخی دیلمان آرامگاهی به نام آرامگاه باباولی یا پیر پیغمبر می‌باشد كه در آن دو صندوق قدیمی و عتیقه وجود دارد، قدمت این صندوق‌ها به سال‌های ۹۹۵ و ۹۹۹ مربوط می‌شود.

فاصله دیلمان تا دریا-9b6iXls3wm

روستاهای دیلمان، جاذبه‌های اطراف شهر دیلمان

از جاهای دیدنی دیلمان می‌توان به روستاهای آن اشاره كرد. روستاهای شاه شهیدان، اسپیلی و پیركوه از جمله زیباترین مناطق طبیعی این شهر محسوب می‌شود. بازدید كنندگان بهتر است، فصل بهار را برای گشت و گذار در این روستاها انتخاب كنند.

اكثر مناطق دیدنی در روستاهای دیلمان بكر و دور از دسترس مردم باقی مانده‌است. مردم شهرهای سیاهكل و لاهیجان تفریحات و اوقات فراغت خود را در این روستاها سر می گذارنند.

چگونه به شهرستان دیلمان برویم

برای رفتن به منطقه گردشگری می‌توانید از سه مسیر استفاده كنید. اما بهترین و راحت‌ترین مسیر برای رسیدن به دیلمان از شهر رشت آغاز می‌شود. بعد از گذراندن پلیس راه جاده رشت و اتوبان لاهیجان، به خروجی سیاهكل می‌رسید. با طی كردن مسافتی ۴۶ كیلومتری وارد مقصد اصلی، یعنی شهرستان دیلمان می‌شوید.

دومین مسیر با اینكه نزدیك تر است، اما امكانات جاده ای مناسبی ندارد. از این مسیر می‌توانید بعد از عبور از شهر رشت، به سمت شرق و منطقه سنگر حركت كنید و جاده را تا سیاهكل ادامه دهید.

سومین مسیر از شهر قزوین آغاز می‌شود، با عبور از جاده قدیم قزوین باید خود را به لوشان برسانید. بعد از آن جاده لوشان تا داماش را باید طی كنید. بعد از رسیدن به جاده بره سر، باید منطقه اصطلخ كوه و آسیابر را پشت سر بگذارید. این مسیر پر از جاذبه‌های طبیعی و جالب‌انگیزی است. البته باید با تمام احتیاط از این مسیر عبور كنید.

فاصله دیلمان تا دریا-Rh1Enab2jG

آب و هوای دلچسب شهر دیلمان

بر خلاف بسیاری از مناطق طبیعی كشور، منطقه دیلمان در فصل‌های بهار و تابستان بسیار آب و هوای معتدل و خنكی دارد؛ بنابراین اگر خواستید به دیلمان سفر كنید، سفرتان به فصل تابستان یا بهار موكول كنید. در این منطقه بارندگی در فصل بهار و ماه‌های فروردین و اردیبهشت فراوان است. در تابستان تنها در ماه شهریور هوا رو به خنكی می‌رود.

پاییز دیلمان بسیار تماشایی است، شما می‌توانید در فصل پاییز از این منطقه دیدن كنید، سفر در فصل زمستان به دیلمان شاید با دشواری‌هایی همراه باشد، اما نمی‌توان از چشم‌اندازهای زیبای برفی و كوهستانی این شهر در فصل زمستان گذشت.

اقامت در شهر دیلمان چگونه است؟

شهر دیلمان به واسطه پتانسیل گردشگری و توریستی كه دارد، دارای امكانات رفاهی و گردشگری متنوعی برای میزبانی از مسافران است. اما اگر به اسكان در دل طبیعت علاقه‌مند نیستید، می‌توانید برای اقامت به شهر سیاهكل بروید و از هتل‌های مجهز این شهر استفاده كنید.

فاصله دیلمان تا دریا-7TR1JqdRXt