ریپورتاژ آگهی
آش مصطفی اصفهان

آش مصطفی اصفهان

آش مصطفی یكی از آش های سنتی ایرانی است كه در شهرهای مختلف با دستور پخت های متفاوت تهیه می شود. آش مصطفی اراك بدون گوشت تهیه می شود و از قدیم به عنوان نذری این آش را طبخ می كرده اند. این آش در قدیم به نام آش مستوفا شناخته می شده است كه به مرور زمان تغییر نام داده است. این آش در برخی شهرها به نام آش ماصطفا ، آش ماسوبه یا آش ماس اووه شناخته می شود.
  • 1401/08/18
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

آش مصطفی یكی از آش های سنتی ایرانی است كه در شهرهای مختلف با دستور پخت های متفاوت تهیه می شود. آش مصطفی اراك بدون گوشت تهیه می شود و از قدیم به عنوان نذری این آش را طبخ می كرده اند.  این آش در قدیم به نام آش مستوفا شناخته می شده است كه به مرور زمان تغییر نام داده است. این آش در برخی شهرها به نام آش ماصطفا ، آش ماسوبه یا آش ماس اووه شناخته می شود. 

طبخ آش مصطفی با گوشت در برخی از شهر های ایران مرسوم است برای تهیه آش مصطفی با گوشت می توانید گوشت را جدا گانه بپزید و ریش ریش كنید و هنگام اضافه كرده برنج به آش اضافه كنید تا كاملا به هم مزه بدهند.

یكی از نكات اصلی كه برای تهیه هر آشی باید در نظر داشته باشید این است كه حبوبات را از  شب قبل به صورت جداگانه خیس كرده و چند باری آبشان را عوض كنید تا نفخشان گرفته شود.

آش مصطفی اصفهان-QKhRg13aqb

آش مصطفی ساده

مواد لازم آش مصطفی

نخود

    ۱۰۰ گرم

برنج 

۲۰۰ گرم

كشك

 ۱۵۰ گرم

برگ چغندر

 ۵۰۰ گرم

پیاز داغ 

 ۲ ق غذا خوری

نعنا خشك 

۲ ق غذا خوری

نمك و فلفل سیاه و زردچوبه 

به مقدار لازم

پیاز داغ و نعنا داغ برای تزئین

به مقدار لازم

 

آش مصطفی اصفهان-OkmkScuF1h

طرز تهیه آش مصطفی ساده

نخود را از شب قبل خیس كنید و یك بار آبش را عوض كنید تا نفخش گرفته شود. 

برنج را از چند ساعت قبل در آب نمك خیس كنید. 

نخود را با مقدار زیادی آب روی حرارت ملایم بگذارید تا بپزد ، برنج را هم اضافه كنید و اجازه دهید كاملا بپزد و شكفته شود. 

برگ چغندر را خرد كرده و به قابلمه اضافه كنید. 

بعد از نرم شدن سبزی ، پیاز داغ را به همراه كمی نمك و فلفل سیاه به آش اضافه كنید. 

در تابه ای كوچك روغن را داغ كنید و نعنا خشك را اضافه كرده و چند ثانیه هم بزنید و شعله را خاموش كرده نعنا داغ را به آش اضافه نمایید.

آش مصطفی اصفهان-83fC0BwSBa

طرز تهیه آش مصطفی بدون گوشت

بعد از جا افتادن و غلیظ شدن آش ، كشك را با كمی آب گرم باز كنید و به آش اضافه كرده و سپس آش را در كاسه ریخته و رویش را با كشك ، نعنا داغ و پیاز داغ تزئین كنید. 

آش مصطفی نسبتا غلیظ است در صورت تمایل می توانید آن را رقیق تر بردارید. 

به جای برگ چغندر می توانید از اسفناج استفاده كنید ولی باید دقت  داشته باشید كه بعد از این كه برنج كاملا شكفته شد سبزی را اضافه كنید وگرنه مانع از باز شدن برنج می شود.