ریپورتاژ آگهی
فاصله شیراز تا بابامنیر ماهور

فاصله شیراز تا بابامنیر ماهور

نورآباد ممسنی كه یكی از شهرستان های استان فارس است، جزء شهرهای گردشگری و خوش آب و هوای این استان محسوب می شود. شهرستان نور آباد ممسنی، به دلیل موقعیت مكانی نسبتا خوبی كه دارد، دارای جاذبه های گردشگری نسبتا زیادی است و همین موضوع هم سبب شده تا هرساله گردشگران زیادی، برای بازدید از آنجا به این ‌شهر كوچك و زیبا سفر كنند.
  • 1401/08/12
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : بابامنیر
تلفن : 66059000-021

روستای بابامنیر

نورآباد ممسنی كه یكی از شهرستان های استان فارس است، جزء شهرهای گردشگری و خوش آب و هوای این استان محسوب می شود. شهرستان نور آباد ممسنی، به دلیل موقعیت مكانی نسبتا خوبی كه دارد، دارای جاذبه های گردشگری نسبتا زیادی است و همین موضوع هم سبب شده تا هرساله گردشگران زیادی، برای بازدید از آنجا به این ‌شهر كوچك و زیبا سفر كنند. حال این جاذبه های گردشگری می تواند  شامل مكان های تاریخی، مذهبی و حتی تفریحی باشد. البته این موضوع را نباید فراموش كرد كه در شهرستان ممسنی، روستاهای متعددی وجود دارد كه هر یك به تنهایی، نكات منحصر به فردی دارند و افراد و اهالی لر زبان این روستاها هر ساله به خوبی پذیرای مهمانان غریب هستند. یكی از همین روستاهای مشهور در استان فارس و شهرستان نورآباد ممسنی، روستای بابامنیر است. این روستای بسیار زیبا، دارای مكان های تفریحی و گردشگری بسیار زیادی است كه در ادامه مجله مستر بلیط، بیشتر راجب آن ها توضیح خواهیم داد.

فاصله شیراز تا بابامنیر ماهور-tOlP3qFVmN

درباره روستای بابامنیر

این روستای زیبا، زیر مجموعه شهرستان نورآباد ممسنی است. روستای بابامنیر با وجود وسعت  كمی كه دارد، اما یكی از مشهورترین روستاهای نورآباد و حتی استان فارس محسوب می شود. روستا در اصل در بخش ماهور میلاتی واقع شده و دارای جاذبه های متعددی است. این روستا به دلیل قرار گرفتن در یك موقعیت مكانی خشك و كوهستانی، دارای آب و هوای معتدل و نسبتا گرمی است كه سفر كردن در فصل بهار، می تواند بهترین انتخاب باشد. در روستای بابامنیر، جمعیت نسبتا زیادی زندگی می كنند و نسبت به وسعت كم این روستا، می توان گفت كه تعداد جمعیت روستا حدود دو برابر وسعت آن است. در روستای بابامنیر، افراد به زبان محلی و سنتی یعنی لری صحبت می كنند و شغل اكثر مردم بومی آنجا هم كشاورزی و دامپروری است. همچنین به دلیل این كه روستا تقریبا در مركز واقع شده است، فاصله كمی با شهرهای دیگری از جمله شیراز، بندرگناوه و حتی یاسوج دارد.

تاریخچه

روستای بابامنیر، یكی از روستاهای تاریخ دار نور آباد ممسنی است. این روستا تاریخچه نسبتا قوی دارد و افراد مشهور زیادی هم در آن زندگی كرده اند. شاید تا كنون نام آرامگاه بابامنیر را شنیده باشید. این امام زاده بیان گر تاریخ و قدمت نسبتا كهن این روستا است. در گذشته مردی به نام بابامنیر كه با عنوان كاشف و ریاضی دان شناخته می شد، به این روستا آمد و زندگی خود را در آن جا گذراند. پس از مرگ او، مردم بومی روستا برای او مقبره ای درست كردند و نام روستا و آرامگاه را به بابا منیر تغییر دادند كه در بخش بعدی مستر بلیط، راجع به جزئیات آرامگاه و بقیه بخش های روستا، بیشتر مطالعه می كنید.

فاصله شیراز تا بابامنیر ماهور-VKHwQk7ghq

نقشه و معرفی بخش های مختلف

همان طور كه در مطالب بالاتر هم ذكر شد، این  منطقه، دارای آب و هوای نسبتا خوبی است و به همین دلیل انواع پوشش گیاهی هم در اطراف و خود روستا یافت می شود كه برخی از آنان دارویی و درمانی هستند. خانه های روستا، اكثراً جنسی از آجر، خشت و گل دارند اما خانه های آجری در بین خانه ها بیشتر دیده می شود. در اطراف و حتی داخل خود روستا هم درختان سر به فلك كشیده و تنومندی مشاهده می شوند كه نشان گر عمر زیاد روستا هستند. این موضوع درست است كه روستا منطقه ای كوهستانی و خشك دارد، اما هیچ چیز نمی توان از زیبایی درختان سر به فلك كشیده، طبیعیت بكر و خانه های قدیمی روستا بكاهد. اگر بخواهید در روستا قدمی بزنید و یا از مكان های تفریحی آن بازدید كنید، فراموش نكنید كه سری به آبشار و همان آرامگاه مشهور بزنید. زیرا روستای بابامنیر، به این دو مكان مشهور است. همچنین می توانید از طبیعت اطراف روستا هم بازدید، و عمق زیبایی را با تمام وجود احساس كنید. در كل شهرستان نور آباد ممسنیبه طبیعیت زیبا مشهور است و به دلیل درختان زیادی كه در این منطقه قرار دارند، روستاهای اطراف هم از این طبیعت زیبا بی بهره نمانده اند.

آبشار فصلی بابامنیر

آبشار فصلی بابامنیر كه در جنوب روستا واقع شده، یكی از دلایل مشهور شدن روستا است. این آبشار بی نهایت زیبا فصلی است و در همه سال آب ندارد. به همین دلیل اكثر مسافران در روزهای بعد از بارندگی برای مشاهده آبشار بلند روستا می روند. آبشار تقریبا از روستا فاصله دارد و افراد برای مشاهده كردن آن باید از روستا خارج شوند و به دل كوه ها بروند. پس از رد كردن كوه ها، می توان آبشار بلند را مشاهده كرد كه به پایین سرازیر می شود و به چشمه كوچك می ریزد. این آبشار تقریبا در زمستان ها و اوایل بهار خشك نیست و برای مشاهده كردن آن می توانید پس از هر بارندگی یا در اوایل فصل بهار به آنجا بروید و شاهد زیبایی و خلقت خداوند باشید.

آرامگاه بابامنیر

در قسمت تاریخچه به آرامگاه و سرگذشت آن اشاره كوتاهی كردیم. این آرامگاه با طراحی قدیمی و جالب خود، به خوبی نظر گردشگران را جلب می كند. زیرا افراد برای بازدید از قبر داخل آن باید پله هایی را طی كنند و به طبقه ای پایین تر از سطح زمین بروند. با وجود طراحی متفاوت و ساختمانی كه مخروط مانند درست شده است، می توان گفت بابامنیر، در دوره صفویه یا قبل تر از آن در روستا زندگی می كرد. برای بازدید كردن از آرامگاه، كافی است كه به مركز روستا بروید و شاهد ساختمان آرامگاه عجیب و كوچك آن باشید.

فاصله شیراز تا بابامنیر ماهور-hro9YkxlAq

شرایط بازدید از روستای بابامنیر

برای بازدید كردن از روستای بابامنیر، هبچ شرایط مخصوصی وجود ندارد و در همه روزهای سال می توان به آنجا رفت. ما به شما پیشنهاد می كنیم كه در اوایل بهار یا اواخر تابستان به آنجا بروید تا بتوانید آبشار پرخروش را هم مشاهده كنید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

روستای بابامنیر، در شهرستان نور آباد ممسنی، استان فارس واقع شده است. برای وارد شدن به این روستا می توان از هر وسیله نقلیه ای استفاده كرد اما باید توجه داشت كه مسیرها خاكی و مالرو هستند. همچنین افرادی كه قصد سفر از شهرستان هایی دیگر به نور آباد را دارند، می توانند با تهیه بلیط اتوبوس  به آنجا و بعد با تاكسی یا حتی یك مینی بوس مسافر بری، به روستای بابامنیر بروند.

فاصله شیراز تا بابامنیر ماهور-NVX21mqoi8