ریپورتاژ آگهی
روزهای تعطیلی بازار رضا

روزهای تعطیلی بازار رضا

در سفرتان به مشهد، بعد از زیارت امام رضا و گشت‌وگذار در دل این شهر سیاحتی زیارتی، بازار معروفی چشم‌انتظارتان است كه با دكان‌های قدیمی و اجناس مناسبش می‌تواند یكی از گزینه‌های گشت‌وگذارتان باشد. در این مطلب از رهی نو قصد داریم به دل بازار رضا مشهد برویم و از دیدنی‌هایش نهایت استفاده را ببریم، همراه ما باشید.
  • 1401/08/11
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : مشهد
تلفن : 66059000-021

در سفرتان به مشهد، بعد از زیارت امام رضا و گشت‌وگذار در دل این شهر سیاحتی زیارتی، بازار معروفی چشم‌انتظارتان است كه با دكان‌های قدیمی و اجناس مناسبش می‌تواند یكی از گزینه‌های گشت‌وگذارتان باشد. در این مطلب از رهی نو قصد داریم به دل بازار رضا مشهد برویم و از دیدنی‌هایش نهایت استفاده را ببریم، همراه ما باشید.

پس از زیارت امام رضا همان حوالی در نزدیكی حرم، با پیمودن مسیر كوتاهی به بازار مشهد خواهید رسید. بنابراین، اگر برایتان سؤال است كه بازار رضا مشهد كجاست، می‌توان گفت باوجود موقعیت منحصربه‌فردی كه نسبت به حرم دارد، یكی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای مشهد است.

تاریخچه بازار رضا مشهد

قبل از ساخت بازار رضا مشهد، محل مشخصی برای خرید سوغاتی و خریدهای دیگر زائران و مسافران وجود نداشت. همین امر باعث شد تا بزرگان حكومت پهلوی، بازار بزرگی در نزدیكی حرم بسازند و آن را با نام بازار رضا تأسیس كنند. بنابراین ساخت این بازار خوش نقش و نگار به دوره محمدرضا پهلوی برمی‌گردد. قبل از شروع ساخت این بازار، استاندار پهلوی در آن زمان، ابتدا دستور تخریب تمام مغازه و بناهای خیابان شیخ طوسی را صادر كرد. درنهایت برای ساخت بازار رضا، به هر كسبه در این خیابان، مغازه‌ای از بازار را واگذار كردند. احداث این بازار در سال 1354 آغاز شد اما ساخت آن تقریباً 11 ماه زمان برد. امروزه بازار رضا را به‌عنوان یكی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین بازارهای مشهد می‌شناسند.

روزهای تعطیلی بازار رضا-FmXbng84xr

معماری بازار رضا مشهد 

از همان بیرون بازار به این بنای قدیمی كه نگاه می‌كنید، معماری اصیل ایرانی به شما چشم‌نوازی می‌كند. طراحی ساخت این بازار به سبك و سیاق بازارهای قدیمی، با دستان هنرمند معمار معروف آن زمان به نام داریوش بوربور ساخته شد. این بازار در دوطبقه سرپوشیده با سردرها و طاق‌های هلالی در هر دو طرف بازار به یك‌شكل است. سردر بازار با معماری پلكانی توجه معماران و شیفتگان معماری را جلب می‌كند؛ بنایی كه در عین سادگی، زیبایی دل‌نوازی دارد.

برای ورود از درب اصلی باید از سمت میدان هفده شهریور وارد شوید. به داخل بازار كه می‌روید، خبری از سادگی بیرون آن نیست. نمای آجری با تركیب رنگ‌های آبی چشمانتان را نوازش می‌كند. این بازار با داشتن شش بازار مجزا، به‌واسطه هشت‌ضلعی‌های مشخصی از هم جدا شده است. در هر هشت‌ضلعی، آبخوری و نیمكت وجود دارد كه شرایط را برای استراحت گردشگران فراهم می‌كند. درنتیجه هر جا كه خسته شدید، بر روی این نیمكت‌ها نشسته و نفسی چاق كنید.

فضای بازار به‌صورت دوطبقه موازی هم ساخته شده است. برای دسترسی به طبقه دوم، بایستی از طریق 12 راهروی فرعی خودتان را به طبقه بالا برسانید. بازار رضا با 7200 مترمربع زیربنا، 4300 مترمربع از بازار را به بنای داخلی اختصاص داده و مابقی را در فضای بیرون می‌بینید. 17 چهارسوق و 11 سرا، جلوه این بازار شده است. 

طبقه همكف بازار رضای مشهد

برای خرید سوغاتی و گشت‌وگذار، این بازار یكی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای مشهد است. علاوه بر خرید، شما می‌توانید با دیدن این معماری زیبا، لذت ببرید. انواع مغازه‌های خوراكی، عطاری، تسبیح و سجاده فروشی، طلا و نقره فروشی و ... در این بازار وجود دارد. 

طبقه دوم بازار رضای مشهد

طبقه دوم دقیقاً موازی طبقه اول بازار است؛ این طبقه نیز از جذابیت بالایی برخوردار است. برای تماشای مغازه‌های فیروزه‌تراشی، سنگ فروشی، آتلیه‌های عكاسی، گلدوزی و ... این طبقه از شما پذیرایی خواهد كرد.

ساعت كاری بازار رضا مشهد

ساعت كار بازار رضا مشهد از 9 صبح تا 10 شب فعال است. طول بازار 960 متر، عرض بازار 33 متر با 1711 مغازه است. شماره‌ تلفن بازار رضا مشهد 3364448 با پیش‌شماره 051 است.

مسیرهای دسترسی به بازار رضا مشهد

برای دسترسی به بازار رضا مشهد، باید گفت كه در موقعیتی فوق‌العاده‌ای نسبت به حرم قرار گرفته است. از فلكه آب تا میدان هفده شهریور، محدوده این بازار است. درب ورودی بازار، از سمت فلكه آب به حرم نزدیك‌تر است. 
درصورتی‌كه می‌خواهید با مترو به بازار رضا بروید، نزدیك‌ترین ایستگاه مترو به بازار رضا ایستگاه باب الجواد است. البته هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؛ بنابراین باید در ایستگاه مترو 17 شهریور یا مترو بسیج پیاده شده و تا رسیدن به بازار رضا كمی پیاده‌روی كنید. یكی از دلایلی كه بازار رضا تبدیل به شلوغ‌ترین بازار مشهد شده است، دسترسی آن به وسایل حمل‌ونقل عمومی و نزدیكی آن به حرم امام رضا است. برای رفتن به بازار می‌توانید خطوط بی آرتی كه به سمت حرم حركت می‌كنند، سوار شوید و در ضلع جنوب غربی حرم پیاده شوید. 

روزهای تعطیلی بازار رضا-FJMByVabhc

اماكن دیدنی اطراف بازار رضا مشهد

ازآنجایی‌كه این بازار در نزدیكی حرم امام رضا قرار گرفته است، درنتیجه با بازدید از حرم، می‌توانید پس‌ازآن سراغ بهترین مكان‌های دیدنی در اطراف حرم بروید. اماكن دیدنی اطراف بازار رضا و حرم امام رضا شامل موارد زیر است:

گنبد خشتی مشهد

یكی از مكان‌های زیارتی سیاحتی كه در شرق حرم قرار گرفته است، گنبد خشتی مشهد است. این آرامگاه با گنبد خشتی و بدون كاشی‌كاری ساخته‌شده است و آرامگاه یكی از امامزاده‌های شیعه است. قدمت ساخت این گنبد خشتی به زمان تیموریان برمی‌گردد. 

آرامگاه پیر پالان دوز

در پی توسعه و نوسازی حرم امام رضا، آرامگاه پیر پالان دوز را می‌بینید كه در شرق حرم قرار گرفته است. پیر پالان دوز، عارف و زاهد بزرگ شیعه به نام شیخ محمد عارف بوده و مشهور به پیر پالان دوز شده است. 

مدرسه عباسقلی خان

اگر می‌خواهید سری به بنای تاریخی به‌جای‌مانده از دوران صفویه بزنید، مدرسه عباسقلی خان، یكی از بناهای ساخته شده در زمان صفویه است. این مدرسه توسط حاكم معروف هرات، یعنی عباسقلی خان در آن زمان ساخته شده است. مدرسه در جنوب شرقی حرم قرار دارد و از لحاظ معماری و تاریخی یكی از دیدنی‌ترین بناهای مشهد است.

كافه‌ها و رستوران‌های نزدیك بازار رضا مشهد

در سفر به مشهد، یكی از مهم‌ترین جنبه‌هایی كه باید در نظر بگیرید، بخش رستوران و كافه است تا بتوانید حسابی دلی از عزای غذاهای خوشمزه در این رستوران دربیاورید. درصورتی‌كه قصد دارید بعد از گشت‌وگذار در بازار رضا، به یكی از رستوران‌های باكیفیت در اطراف این جاذبه دیدنی بروید و دلی از عزا درآورید، پیشنهاد می‌كنیم لیست زیر را به خاطر داشته باشید:

رستوران‌های ترنم و ترمه

آوازه هتل قصر بین‌المللی طلایی مشهد را كمتر كسی نشنیده است. برای استفاده از رستوران‌های ترنم و ترمه این رستوران، نیازی نیست كه حتماً ساكن هتل باشید. می‌توانید زمانی كه در اطراف حرم امام رضا و بازار رضا هستید، برای میل كردن ناهار و شامتان به این مكان بیایید و از غذاهای فوق‌العاده بهترین هتل مشهد بهره‌مند شوید. 

بهترین غذایی كه می‌توانید در این رستوران میل كنید، چلو ماهیچه باباقدرت است؛ غذای خوشمزه‌ای كه شامل یك دست كامل گوسفند است كه به‌صورت اشتهاآوری طبخ می‌شود. كارسكی شترمرغ نیز از آن دست غذاهایی است كه نمی‌توانید از خوردن آن غافل شوید. دو تكه فیله شترمرغ بوده كه با یك پرس برنجی كه با روغن محلی اعلا آغشته شده است، برای شما سرو می‌شود.

آدرس رستوران باباقدرت: انتهای بازار امام رضا (علیه‌السلام)، میدان 17 شهریور، بلوار صدر، نبش صدر 16 تهران، میدان هروی خیابان وفا منش نبش كوچه شمس

رستوران لیالی لبنان

در مشهد به‌خصوص حوالی بازار رضا، همیشه هم شاید دلتان هوس خوردن غذاهای سنتی و ایرانی را نكند. در این زمان برای میل كردن یك فست‌فود خوشمزه می‌توانید به رستوران لیالی لبنان بروید. البته خودتان را برای شلوغی بیش‌ازحد رستوران به‌خصوص در روزهای آخر هفته و روزهای تعطیل آماده كنید. در این رستوران، با غذاهای عربی مختلفی كه سرو می‌شود، می‌توانید طعم جدیدی از غذا را تجربه كنید كه خاطره سفرتان را به مشهد جذاب‌تر كند.
باوجودی كه رستوران لیالی لبنان جزو رستوران‌های شیك و لاكچری مشهد نیست، بااین‌حال، بسیاری از مردم مشهد، خوردن غذاهای این رستوران عربی را به بهترین رستوران‌های مشهد ترجیح می‌دهند. پیشنهاد می‌كنیم غذای شاورمای گوشت و مرغ را در این رستوران از دست ندهید. حمص و نان یا بعلبكی گوشت نیز از غذاهای پرطرفدار این رستوران است.

آدرس رستوران لیالی لبنان: مشهد خیابان بهجت، بین بهجت ۲ و ۳

هتل‌های نزدیك به بازار رضای مشهد

درصورتی‌كه قصد دارید در یكی از نزدیك‌ترین هتل‌ها به حرم اقامت داشته باشید كه هم از كیفیت مناسبی برخوردار باشد و هم دسترسی شما را به حرم امام رضا و بازار رضای مشهد راحت كند، در ادامه لیستی از این هتل‌ها را برایتان آماده كردیم:

هتل الماس ۱ مشهد

هتل دیگری در نزدیكی بازار رضا كه می‌تواند یك اقامت مرفه را برایتان به ارمغان آورد، هتل الماس است. از این هتل تا حرم و بازار رضا نهایتاً حدود 5 دقیقه راه دارید. با اقامت در این هتل علاوه بر این‌كه به بازارهای سنتی مشهد دسترسی راحتی دارید، از غذاهای فوق‌العاده خوشمزه و باكیفیت هتل نیز بهره‌مند می‌شوید. ازجمله امكانات هتل الماس مشهد1 می‌توان به رستوران، سالن اجتماعات، ترانسفر فرودگاهی، پاركینگ، اینترنت رایگان، صندوق امانات و خدمات دیگر اشاره كرد. برای رزرو این هتل می‌توانید از طریق سامانه رهی نو اقدام كنید.

آدرس هتل الماس ۱ مشهد: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، خیابان امام رضا، امام رضای ۴ و ۶

هتل آپارتمان ملل مشهد

به هتل سه ستاره‌ای در میدان بیت‌المقدس مشهد می‌رسیم. این هتل در خیابان امام رضا قرار گرفته است و فاصله نزدیكی تا حرم و بازار رضا دارد. ساختمان هتل، یك ساختمان 10 طبقه‌ای بوده و جزو هتل‌های برگزیده از سوی میراث‌فرهنگی است. از امكانات این هتل می‌توان به امكانات مخصوص سالمندان و ناتوانان جسمی، سیستم سرمایشی گرمایشی، لاندری، سیستم تهویه مطبوع، خدمات ویژه و ... اشاره كرد. 

آدرس هتل آپارتمان ملل مشهد: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، میدان بیت‌المقدس (فلكه‌ی آب)، امام رضا ۱

هتل قصر طلایی مشهد چندین رستوران دارد كه ترنم و ترمه یكی از آن‌ها است. بهترین غذاهای ایرانی ازجمله شیشلیك‌های فوق‌العاده آبداری را می‌توانید در این رستوران امتحان كنید كه مزه‌اش زیر زبانتان باقی خواهد ماند. البته غذاهای سنتی مشهد نیز در این رستوران طبخ می‌شود؛ بنابراین اگر شیشلیك و كباب ایرانی باب مزاجتان نیست، می‌توانید برای خوردن غذاهای اصیل ایرانی به رستوران ترمه این هتل رفته و در فضای سنتی و لوكسی كه دارد، یك وعده دلچسب میل كنید.

از طراحی رستوران، مبلمان به‌كاررفته و لباس كاركنان رستوران همگی با نقش‌های اسلیمی و اصیل ایرانی كار شده است. فضای رستوران نیز با آهنگ موسیقی سنتی ایرانی دل‌انگیزتر می‌شود. در رستوران ترمه از تجربه دیزی سنگی در طرف‌های مخصوص دیزی غافل نشوید، انگشت‌هایتان را نیز همراه آن خواهید خورد.

آدرس هتل بین‌المللی قصر طلایی: خیابان امام رضا (ع)، میدان بسیج -هتل بین‌المللی قصرطلایی

رستوران باباقدرت مشهد

در دل یكی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های مشهد، رستوران بابا قدرت را می‌بینید؛ ساختمانی كه قدمت آن به بیش از دو قرن برمی‌گردد و یادگار به‌جای‌مانده از زمان قاجار است. ساختمان رستوران بابا قدرت علاوه بر رستوران، دارای چایخانه سنتی، بازارچه سنتی و بهترین رستوران است كه می‌توانید انواع كباب‌های سنتی و غذاهای ایرانی را در آن میل كنید.

هتل مجلل درویشی مشهد

سراغ یكی از بهترین و مشهورترین و خوش آوازه‌ترین هتل‌های مشهد می‌رویم. ساختمانی با شكوه با طراحی فوق‌العاده مدرن كه در نزدیكی حرم امام رضا و بازار رضا قرار گرفته است. این هتل مجلل درویشی، ازجمله بهترین هتل‌های مشهد است كه تنها 1.4 كیلومتر تا حرم فاصله دارد. درنتیجه تنها با 10 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به‌راحتی به حرم و بازار رضا كه در نزدیكی حرم قرار گرفته است، دست پیدا كنید. ساختمان هتل مجلل درویشی مشهد یك ساختمان 25 طبقه است كه دارای آتریومی دیدنی است. ساختمانی منحصربه‌فرد در شرق ایران كه هر مسافری به‌محض ورودش به هتل، به تعجب و تحسین وادار می‌كند. ازجمله امكانات این هتل، می‌توان به سونای خشك، سونای بخار، جكوزی، حمام ترك، سالن بدن‌سازی، انواع خدمات اسپا و .. اشاره كرد. 

آدرس هتل مجلل درویشی مشهد: خیابان امام رضا(ع)، بین امام رضا ۲۴ و ۲۶

هتل بین‌المللی قصر مشهد

هتل بین‌المللی قصر مشهد با ساختمانی پلكانی در خیابان امام رضا و در جوار حرم و در نزدیكی بازار رضا قرار گرفته است. دسترسی هتل به مكان‌های مهم ازجمله فرودگاه و راه‌آهن عالی است. این هتل دارای 220 اتاق است كه با امكانات یك هتل پنج ستاره بهترین خدمات ازجمله اینترنت پرسرعت، صرافی و بانك، پارك بازی، قنادی و … را در اختیارتان قرار می‌دهد. 

آدرس هتل بین‌المللی قصر: مشهد، خیابان امام رضا، بین كوچه امام رضا ۱۶ و ۱۴

باهم سری به حوالی بازار رضای مشهد، رستوران‌ها و هتل‌های اطرافش زدیم و از جاذبه‌های دیدنی آن بازدید كردیم. همچنین به دل بازار رفتیم و از طراحی تاریخی آن لذت بردیم. تجربه شما از سفر به مشهد و بازدید از این بازار تاریخی چیست؟ برایمان بنویسید در سفرتان به مشهد چه تجربه به‌یادماندنی دارید. درصورتی‌كه قصد رزرو هتل در نزدیكی بازار رضا را دارید، سامانه رزرواسیون آنلاین رهی نو با در اختیار گذاشتن بهترین هتل‌ها با مناسب‌ترین قیمت، در خدمت شما است.