ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی ساردو

جاهای دیدنی ساردو

درب بهشت از شهرهای استان كرمان در جنوب شرقی ایران است. این شهر در شهرستان جیرفت قرار گرفته و مركز بخش ساردوئیه است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۰، برابر با ۶۵۳۸ نفر بوده‌است. و درمسیر جاده بافت – جیرفت واقع شده است. این شهر یكی از خوش آب و هواترین شهرهای كرمان محسوب می‌شود. كه در فاصله ۸۵ كیلومتری جیرفت و ۱۶۰ كیلومتری كلان شهر كرمان واقع شده است.
  • 1401/08/09
  • استان : کرمان
  • شهر : جيرفت
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : كرمان - جیرفت
تلفن : 66059000-021

درب بهشت از شهرهای استان كرمان در جنوب شرقی ایران است. این شهر در شهرستان جیرفت قرار گرفته و مركز بخش ساردوئیه است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۰، برابر با ۶۵۳۸ نفر بوده‌است. و درمسیر جاده بافت – جیرفت واقع شده است. این شهر یكی از خوش آب و هواترین شهرهای كرمان محسوب می‌شود. كه در فاصله ۸۵ كیلومتری جیرفت و ۱۶۰ كیلومتری كلان شهر كرمان واقع شده است.در این مكان امامزاده سلطان سید احمد نیز كه یكی از نوادگان موسی بن جعفر می‌باشد واقع شده است. به طور معمول آخر هفته و روزهای تعطیل شهر درب بهشت و جاده ساردوئیه پذیرای عده زیادی مسافر از سایر نواحی و استان‌های كشور است كه برای زیارت و تفریح عازم این منطقه می‌شوند. در بعضی روزهای تعطیل شمار مسافران و گردشگرانی كه به این شهر وارد می‌شوند به ۵ تا ۱۰ هزار نفر هم می‌رسد.
آب و هوا و اقلیم
آب و هوای این شهر سرد و كوهستانی است. این منطقه به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا از مناطق برفگیر كشور محسوب می‌شود. در زمستان ۱۳۸۳ بیش از یك متر برف در بخش ساردوئیه به زمین نشست، در برخی از كتابهای جغرافیا از ساردوئیه به عنوان بام استان و كشور یاد می‌شود. ارتفاع روستای چاهون و دوچار سربیژن حتی به بیش از۳۰۰۰ متر از سطح دریاهای آزاد می‌رسد. چشمه‌ها وآبشارهای زیادی در منطقه ساردوئیه وجود دارد. آبشار گلم دختركش كرا در دلفارد و آبشار منطقه ده والی جز زیباترین آبشارهای استان محسوب می‌شوند.
تور اروپا
درب بهشت در دامنه كوه‌های هزار و بحر آسمان قرار گرفته است. میزان ریزش باران در شهر درب بهشت ۳۱۲ میلیمتر و در ارتفاعات دلفارد و “سربیژن بالا” به ۴۰۰ میلی متر هم می‌رسد؛ به شكلی كه اهالی روستای سربیژن؛ برخی مناطق پایكوهی درب بهشت در تابستان روزهای بارانی متعددی را تجربه می‌كنند؛ و در برخی از روزهای داغ تابستان كه گرما در جیرفت به ۴۸ درجه می‌رسد دمای هوا در ساعات بامداد تك رقمی شده و اهالی این مناطق مجبور به استفاده از لباس گرم و بخاری در برخی اوقات روز می‌شوند.
گردنه‌های سربیژن وامیرالمؤمنین همچنین مناطق زیبا و پوشیده از جنگل و چمنزار دلفارد، آب برده و سربیژن در محور ساردوئیه قرار گرفته‌اند. پوشش گیاهی در بخش ساردوئیه در هر منطقه باتوجه به میزان بارندگی، جنس خاك، وضعیت دما متفاوت است. به گونه‌ای در منطقه باغ علیشیر و شمال بندر سراجی به دلیل بالا بودن دما وپایین بودن ارتفاع از درختچه‌های گز و كنار و كهكم بصورت پراكنده است؛ كمی آنطرفتر جنگلهای منحصربه‌فرد و متراكم گلپرك (انار شیطان) از زمین سربر افراشته‌اند. با گذر از گلپركی و رسیدن به منطقه مدیترانه‌ای دلفارد پوشش گیاهی متفاوتی از درختان متراكم بنه، بادام كوهی و باغهای انگور، انار، مركبات، زیتون و درختان سردسیری مشاهده می‌شوند كه درهم ادغام شده‌اند و هرچه به سمت شمال دلفارد پیش برویم متراكم تر می‌شوند؛ در فصل بهار فاصله بین درختها پوشیده از بوته‌های علف وگلهای وحشی می‌شود، كه طی سالهای اخیر متأسفانه بر اثر كاهش بارندگی و تجدید خشكسالی در شرف نابودی تدریجی قرار گرفته‌اند. در فاصله ۵۵ كیلومتری شهر جیرفت پس از دلفارد ارتفاعات و كوهستان سربیژن قرار گرفته؛ سربیژن و ارتفاعات آن پوشیده از درختان سرو كوهی، ارچین، بادام كوهی وبوته‌های درمنه تركی و… است؛ چمنزارهای سربیژن جز زیباییهای بخش ساردوئیه محسوب می‌شوند كه متأسفانه براثر كاهش نزولات جوی چرای دامها وشخم زدن وتبدیل به اراضی كشاورزی طی یك دهه اخیر مساحت آنها به شكل چشم گیری كاهش یافته؛ در شهر درب بهشت و روستای بحرآسمان جنگلها پراكنده و بیشتر بصورت بوته‌های متراكم درمنه می‌باشد؛ كه زیستگاه حیواناتی نظیر:خرس سیاه آسیایی، گراز، گرگ، روباه، خرگوش، لاك پشت، مار، گربه وحشی، شغال، وكل وپرندگانی نظیر:كبك، عقاب قهوه‌ای، كلاغ، جغد، سار، فنچ، بلدرچین، شاهین، سینه سرخ، زرده مرغ، گنجشك، كراجیك و… است كه نسل گونه‌ای از آنها در حال انقراض یا منقرض شده است.

جاهای دیدنی ساردو-1CQTsLfaDv

جاهای دیدنی ساردو-hzSTT6o2hZ

جاهای دیدنی ساردو-h6GzINCdWC

جاهای دیدنی ساردو-amvGMCDp2C