ریپورتاژ آگهی
فاصله جلفا تا سیه رود

فاصله جلفا تا سیه رود

سیه‌رود یا سیاری یكی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است كه در بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است. این شهر یكی از شهر های زیبای استان آذربایجان شرقی می باشد.
  • 1401/08/09
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : جلفا
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : استان آذربایجان شرقی - جلفا
تلفن : 66059000-021

سیه‌رود یا سیاری یكی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است كه در بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است. این شهر یكی از شهر های زیبای استان آذربایجان شرقی می باشد.
سیه رود پیشتر تابعهٔ بخش مركزی ورزقان و شهرستان اهر بوده . در این زمان، بخش ( ورزقان ) جزء بزرگ‌ترین بخش‌های استان آذربایجان شرقی بوده‌است؛ ولی بعد‌ها بخش‌هایی از آن به شهرستان‌های جلفا، هریس و تبریز ملحق شدند . به هنگام تشكیل شهرستان جلفا در دههٔ ۱۳۶۰ خورشیدی، بخشی از منطقهٔ دیزمار (دهستان دیزمار غربی) شامل شهر سیه‌رود و روستا‌های تابعهٔ آن، از بخش ورزقان جدا شده و در سال ۱۳۷۲ به شهرستان جدیدالتأسیس جلفا پیوستند‌.
این شهر در كنارهٔ جنوبی رودخانهٔ ارس و در شمال كوه كیامكی قرار گرفته‌است. این شهر مركز اداری بخش سیه‌رود بوده و صاحب بخشداری می‌باشد. در آن سوی ارس و در مقابل سیه‌رود، شهر اردوباد كه یكی از شهرهای جمهوری آذربایجان می‌باشد، قرار گرفته‌است. جادهٔ مرزی جلفا-پارس‌آباد از سیه‌رود می‌گذرد.
جمعیت شهر سیه‌رود برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسكن مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۱٬۵۴۸ نفر بوده‌است كه از این جهت سومین شهر كم‌جمعیت استان آذربایجان شرقی پس از شهرهای نظركهریزی و خمارلو محسوب می‌گردد. بر همین اساس شمار خانوارهای ساكن این شهر در این سال بالغ بر ۳۶۶ خانوار بوده‌است. همچنین شمار افراد باسواد سیه‌رود بالغ بر ۹۸۳ نفر و شمار افراد بی‌سواد بالغ بر ۲۲۹ نفر بوده‌است.[۱]
اهالی سیه‌رود مسلمان و پیرو مذهب شیعهٔ دوازده‌امامی هستند. زبان آنان همانند ساكنان سایر نواحی منطقهٔ آذربایجان، زبان تركی آذربایجانی می‌باشد. همچنین اهالی زبان فارسی را به‌دلیل رسمی‌بودن و تدریس آن در مدارس به‌راحتی درك كرده و قادر به سخن‌گفتن به این زبان می‌باشند؛ البته پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به‌دلیل نفوذ نیروهای این حكومت در منطقه و رفت‌وآمد روزانهٔ آن‌ها در سطح شهرها و روستاها، اهالی سیه‌رود و به‌خصوص افراد مسن، به زبان روسی نیز تا حدودی آشنایی دارند. شغل اكثر اهالی شهر كشاورزی و دامداری می‌باشد؛ به‌طوری كه زردآلوی سیه‌رود در سراسر آذربایجان شهرت پیدا كرده‌است و قسمتی از این محصول جنبهٔ صادراتی دارد و به خارج از كشور صادر می‌شود.

فاصله جلفا تا سیه رود-TZwXdaaeLk

فاصله جلفا تا سیه رود-rxX00MZGUc