ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی ساری نی نی سایت

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت

ساری مركز استان مازندران و اولین شهری در ایران محسوب می‌شود كه راه‌آهن سراسری ایران از آن عبور كرده است. این شهر اولین تولیدكننده كاغذ در خاورمیانه نیز نامیده می‌شود. ساری زمانی پایتخت آقامحمدخان پیش از تاسیس قاجار بوده است. این شهر كه در شاهراه مسیر ارتباطی شرق به مركز ایران قرار گرفته است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • 1401/08/05
  • استان : مازندران
  • شهر : ساري
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : سارس
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی ساری؛ شهری با قدمت ۵ هزار ساله

ساری مركز استان مازندران و اولین شهری در ایران محسوب می‌شود كه راه‌آهن سراسری ایران از آن عبور كرده است. این شهر اولین تولیدكننده كاغذ در خاورمیانه نیز نامیده می‌شود. ساری زمانی پایتخت آقامحمدخان پیش از تاسیس قاجار بوده است. این شهر كه در شاهراه مسیر ارتباطی شرق به مركز ایران قرار گرفته است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. موقعیت جغرافیایی و مجاورت با دریا و كوه، مكان‌های طبیعی جذابی در كنار آثار تاریخی این شهر پدید آورده است. وجود همین جاذبه‌های فراوان گردشگری سبب شد تا در سال ۱۳۹۲ با بیش از یك میلیون و هشتصد هزار سفر تابستانی، ساری به‌عنوان پنجمین شهر گردشگرپذیر ایران معرفی شود. با ما همراه باشید تا با دیدنی‌های این شهر بیشتر آشنا شوید.

پناهگاه حیات وحش سمسكنده

پناهگاه حیات وحش سمسكنده با یك هزار هكتار مساحت در ۱۰ كیلومتری جنوب خاوری ساری قرار دارد. از گونه‌های مهم گیاهی می‌توان از ممرز، انجیلی، توسكا، تمشك و لیلكی و از گونه‌های مهم جانوری می‌توان از گوزن زرد، مرال، شوكا، قرقاول، انواع پرندگان شكاری، شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی، گراز، عقاب جنگلی، جغد، كبوتر جنگلی و گرگ نام برد. همچنین، بخشی از آن مانند دشت ‌ناز به‌عنوان زیستگاه گوزن زرد ایرانی مورد بهره‌برداری قرار گرفته ‌است.

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-XLIa9Yodnp

پناهگاه حیات وحش دشت ناز

پناهگاه حیات وحش دشت ناز با حدود ۵۵ هزار هكتار مساحت از جاهای دیدنی ساری به‌حساب می‌آید. جنگل جلگه‌ای آن از سال ۱۳۴۶ به محل تكثیر گوزن زرد خالدار ایرانی اختصاص یافت. دشت ناز برای علاقمندان به طبیعت و حیات وحش بسیار جذاب و دیدنی است. علاقمندان به طبیعت حیات وحش صرفاً با مجوز سازمان محیط زیست می‌توانند به تماشای گوزن و پرندگان زیبا نظیر قرقاول و كبوتران وحشی بپردازند.

باداب سورت به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران شناخته می‌شود

باداب سورت

باداب سورت پس از كوه دماوند به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این باداب شامل چندین چشمه با آب‌های كاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست كوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه پلكانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده ‌كه ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است.

پارك جنگلی شهید زارع

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-YFnOcIqqYH

پارك جنگلی شهید زارع در سه كیلومتری شرق ساری به علت مجاورت با تپه‌های جنگلی كم ارتفاع در دامنه البرز، بسیار زیبا و چشمگیر است. این پارك دارای امكاناتی برای اقامت كوتاه مدت گردشگران است.

دریاچه الندان

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-8uGGGOmpVO

آب دریاچه الندان تنها از بارش‌های آسمانی تامین می‌شود و هیچ رودخانه‌ای به آن وارد نمی‌شود. پیرامون دریاچه را جنگل‌های پهن‌برگ فرا گرفته كه در بهار رویشگاه گل بنفشه است. در فصل زمستان نیز محل سكونت اردك‌های وحشی است.

آبشار اوبن

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-Gx0S9hFDQq

آبشار اوبن یكی از زیباترین و بكرترین آبشارهای ایران در عمق جنگل دودانگه ساری است. این آبشار در مرز استان‌های سمنان و  مازندران در منطقه حفاظت‌شده دودانگه واقع شده است.

دریاچه میانشه

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-ApX2BT89VU

دریاچه چورت در شمال شرقی استان مازندران و بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد. چورت در سال ۱۳۲۰ بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن انسداد مسیر آب چشمه‌ای كه در كنار دریاچه قرار دارد، به وجود آمده است. وسعت این دریاچه حدود ۲.۵ هكتار است و محلی‌ها به آن، دریاچه میانشه هم می گویند؛ اما به دلیل نزدیكی آن به روستای چورت به این نام خوانده می‌شود. زمانی كه آب دریاچه پایین می‌آید، باقیمانده درخت‌هایی كه در محل پیدایش دریاچه بوده‌اند پدیدار می‌شود و منظره زیبایی را ایجاد می‌كند كه شاید در كمتر نقطه‌ای از ایران دیده باشید.

این دریاچه یكی از زیباترین جاذبه‌های تفریحی استان مازندران است كه برای رسیدن به آن می‌توانید مسیر جنگلی را در پیش بگیرید و لذت پیاده روی در میان درختان انبوه را هم تجربه كنید. برای رسیدن به دریاچه چورت، باید مسیر ساری كیاسر را در پیش بگیرید. بعد از طی مسافتی در حدود ۲۵ كیلومتر بعد از تابلوی روستای چورت وارد مسیر فرعی می‌شوید. ۱۵ كیلومتر جلوتر، در جاده آسفالته به روستای چورت خواهید رسید. پس از روستا چندین مسیر خاكی برای دسترسی به دریا وجود دارد. مسیر جاده خاكی به طول ۱۰ كیلومتر به دریاچه چورت منتهی می‌شود. برای دسترسی می‌توانید از راهنمایان محلی هم كمك بگیرید.

سلیمان تنگه

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-CKOFLRLkYc

این سد در ۴۵ كیلومتری جنوب غربی ساری و در منطقه‌ای كوهستانی واقع شده است. سدسلیمان تنگه در سال ۱۳۷۹ برای بازدید مسافران و گردشگران آماده شده و از نظر اقامتی بسیار مناسب است. بازدید از تاج سد امكان‌پذیر است و در دریاچه آن امكانات قایقرانی و اسكی برای علاقه‌مندان مهیا است.

میدان ساعت

میدان ساعت، میدانی بزرگ در مركز شهر ساری است. این میدان دارای برجی است كه یك ساعت عقربه‌ای با صدای زنگ ناقوس است كه پس از هر تغییر ساعت به تعداد رقم‌های ساعت به صدا در میاید.

عمارت كلبادی

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-10BuX6yBxl

عمارت كلبادی حدود ۱۳۰ سال پیش در اواخر دوره قاجار به دستور سردار جلیل از فرماندهان ارتش بنا شد. او این عمارت را به فرزند چهارم خود منوچهر خان كلبادی بخشید. سبك معماری این ساختمان از تكایای دوره قاجاری برگرفته شده است و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. بنای اصلی این عمارت در بخش اندرونی در دو طبقه و یك زیرزمین احداث شده و هر طبقه دارای یك شاه‌نشین و اتاق‌های دو طرفه است. مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر و بام آن به‌صورت شیروانی و سفال پوش است.

عمارت فاضلی

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-LpdShlhJSg

عمارت فاضلی دارای دو عمارت مسكونی متعلق به دوره قاجار و پهلوی است. این عمارت از نظر دارا بودن تزئینات آجری در نمای داخلی حیاط، درب‌ها و پنجره‌ها و ویژگی‌های معماری دارای ارزش تاریخی، هنری و فرهنگی بسیار است.

خانه رمدانی

خانه رمدانی با قدمتی از عهد قاجار در بافت قدیمی شهر ساری واقع شده است. این عمارت از دو ساختمان و یك حیاط مركزی ساخته شده است. این اثر در سال ۱۳۸۴ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بنای دو طبقه‌ای كه در جلو قرار دارد، جهت استراحت مراجعه‌كنندگان و انجام اموری كه نیاز به وارد شدن به خانه را نداشته، در نظر گرفته شده و اتاق‌های طبقه فوقانی با تزئینات زیبای چوبی، پنجره‌های ارسی و نورگیرهای گچی محل اسكان مهمانان بوده ‌است. بنای دوم كه در پشت با یك فاصله قرار دارد، در دوره پهلوی اول، دستخوش تغییراتی شده‌ است. در سال‌های اخیر تمام اندودهای داخلی حذف و طاق نماهای دوره قاجاری از زیر آن نمایان شده ‌است.

خانه سردار جلیل ساروی

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-Bs4GR5kxH2

خانه سردار جلیل ساروی متعلق به لطفعلی خان سردار جلیل (سالار مكرم) از امرای با نفوذ ارتش بود. این بنا در دوره قاجاریه و در مركز شهر ساری احداث شده است.

پل تجن

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-AUgZd7HSMU

پل تجن از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار است كه در ابتدای جاده گرگانقرار دارد. این اثر در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام وزیری

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-CAzkVhfF9a

حمام وزیری كه در مركز شهر ساری و متعلق به خاندان سرشناس وزیری بوده، در كنار خانه كلبادی قرار دارد. این حمام متعلق به دوران قاجار است و از لحاظ نوع معماری، مصالح و ویژگی‌های ساختمانی از بناهای دیدنی و مشهور مازندران به‌‌شمار می‌رود.

آب ‌انبار نو

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-yzkQnVc6BO

آب انبار نو در بافت قدیمی شهر ساری و در مركز این قرار دارد. ساری در آخرین دوره دارای پنج آب انبار معروف بوده، آب انبار نو همچون آب انبار میرزامهدی از آب انبارهای باقی مانده در این شهر است.

مسجد جامع ساری

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-HCfF4TfSzQ

مسجد جامع ساری، كهن‌ترین مسجد دیار علویان مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام، دوره قاجار است. گفته می‌شود این مسجد روی ویرانه‌های یك آتشكده بنا شده است. در روز ۲۱ تیر ۱۳۹۷ آتش‌سوزی در این مسجد رخ داد كه سبب شد بخش عمده‌ای از آن از بین برود.

امامزاده یحیی

امامزاده یحیی به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در زمان مرعشیان، قرن نهم هجری قمری احداث شده و بنای امامزاده، برجی استوانه‌ای با گنبد هرمی ۱۲ ضلعی به ارتفاع حدود ۱۷ متر است. هسته اصلی بنا دارای پلان دایره‌شكل است كه حجم استوانه‌ای را به وجود آورده است.

مسجد حاج مصطفی خان

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-6BHzx6zGyc

مسجد حاج مصطفی خان متعلق به دوره قاجاریه با ملحقات و موقوفات پیرامون خود بعد از مسجد جامع ساری به‌عنوان بزرگترین مسجد در مركز شهر قرار دارد.

مجموعه تاریخی فرح‌ آباد

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-VCgpiCJWnx

مجموعه تاریخی فرح‌آباد شامل مسجد، پل، دیوارهای بر جای مانده از یك كاخ سلطنتی است كه به دستور شاه‌ عباس ‌صفوی ساخته شده و تفرجگاه ساحلی صفویان بوده‌ است. مسجد با ایوان‌های بلند، شبستان‌ها، حجره‌ها و مناره‌ها از مهم‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی استان مازندران به‌شمار می‌رود.

برج رسكت

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-YBrFtnEab3

برج رسكت را یادمانی چندمنظوره در نزدیكی محل سقوط شهاب‌سنگی در منطقه فریم می‌دانند. این بنا با آجر ساخته شده و رایه‌های آن شامل مقرنس‌كاری دو كتیبه آجری به خط كوفی و پهلوی ساسانی است. این برج یكی از برج‌های مدور آجری یادگاری از  قرن پنج هجری قمری محسوب می‌شود كه در روستایی به همین نام واقع شده است و  احتمال داده می‌شود آرامگاه یكی از شهریاران آل باوند، در دوره سلجوقیان، باشد.

شاطر گنبد از مهم‌ترین بناهای تاریخی منطقه محسوب می‌شود.

شاطر گنبد

شاطر گنبد بنایی متعلق به دوران تیموری و قرن نهم است كه در جنوب شهر ساری قرار دارد. برج شاطر گنبد واقع در گنبد محله جنوب شرقی روستای بالادرزا و در یك كیلومتری جنوب شهر ساری، در حاشیه غربی رودخانه تجن، ازجمله بناهای آرامگاهی با ارزش منطقه است. این بنا چهار ضلعی بوده و از آجر و گچ ساخته شده است.

برج سلطان زین‌ العابدین

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-5Wey7EheGg

برج سلطان زین‌العابدین با گنبد مخروطی هشت‌ترك از لحاظ نوع معماری و تزئینات كاشی‌كاری، درب و صندوق چوبی نفیس، جز مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر ساری محسوب می‌شود. برج آجری آن به خاطر دارا بودن صندوق و درب چوبی نفیس دارای اهمیت ویژه‌ای است.

امامزاده عباس

امامزاده عباس از نظر شیوه معماری، گنبد هرمی شكل و صندوق چوبی نفیس، یكی از بناهای معروف استان مازندران است.

تالاب سراندون و بالندون

جاهای دیدنی ساری نی نی سایت-z5VhmesTOC

این مجموعه تالابی در جوار روستای سیدمحله در ۲۵ كیلومتری ساری به طرف بابلسر قرار گرفته و دارای دو بخش جنوبی (سراندون) و شمالی (بالندون) است. وسعت آنها حدود ۳۰ هكتار و عمق متوسط آن یك متر است كه در زمستان و پاییز پرآب، در بهار و تابستان به علت استفاده‌های زراعی كم آب است. آب این تالاب‌ها شیرین است. درون و پیرامون آن‌ها نیزار و گیاهان مردابی است كه با مرغزار و شالیزار احاطه شده است.

این مجموعه از تالاب‌ها به دلیل اقلیم مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و مواد غذایی، زیستگاه پرندگان و آبزیان است. پاییز و زمستان این تالاب‌ها نیزمامن و زیستگاه مرغان مهاجر از قبیل قو، مرغابی، قره غاز، پرلا و سایر پرندگان شده است. دسترسی مناسب، محوطه سرسبز و دلنشین، مناظر بكر و وحشی، فضاهای گردشگاهی جالبی را پدید آورده است. كه می‌تواند مورد استفاده صنعت گردشگری قرار گیرد.