ریپورتاژ آگهی
فاصله كنارتخته تا قائمیه

فاصله كنارتخته تا قائمیه

كنارتخته مركز بخش كنارتخته و كمارج و از توابع شهرستان كازرون می‌باشد. و دو رودخانه در دو سمت شمال و جنوب آن جریان دارد، كه در شمال بخش كنارتخته رودخانهٔ شاپور و در بخش جنوبی كنارتخته رودخانهٔ دالكی جریان دارند كه متأسفانه آب هیچ‌كدام از این رودخانه مركز بخش یعنی شهر كنارتخته را آبیاری نكرده‌است.
  • 1401/08/05
  • استان : فارس
  • شهر : کازرون
  • دسته : شهر-استان
آدرس : كنارتخته
تلفن : 66059000-021

كُنارتَخته شهری در استان فارس بین شهر كازرون و شهر برازجان از استان بوشهر است
كنارتخته مركز بخش كنارتخته و كمارج و از توابع شهرستان كازرون می‌باشد. و دو رودخانه در دو سمت شمال و جنوب آن جریان دارد، كه در شمال بخش كنارتخته رودخانهٔ شاپور و در بخش جنوبی كنارتخته رودخانهٔ دالكی جریان دارند كه متأسفانه آب هیچ‌كدام از این رودخانه مركز بخش یعنی شهر كنارتخته را آبیاری نكرده‌است.
قابل ذكراست كه در دههٔ گذشته با اكتشاف چاه‌های نفت در اراضی كنار شهر كنارتخته شاهد فعالیت صنعتی و استخراج موادنفتی خواهیم بود.
پل قدیمی دریاقلی بر روی رودخانهٔ دالكی در جنوب كنارتخته بعد از تونل، از آثار باستانی منطقه می‌باشد.
موقعیت جغرافیایی و اهمیت شهر
این شهر در منتهی‌الیه جنوب‌غربی استان فارس و كنار مرز استان فارس با بوشهر واقع شده‌است. كنارتخته در مسیر جادهٔ بین‌المللی شیراز - بوشهر واقع گردیده‌است. فاصلهٔ كنارتخته تا كازرون ۵۰ كیلومتر و شیراز ۱۶۵ كیلومتر و فاصله تا بندر بوشهر ۱۱۰ كیلومتر است. قرار گرفتن كنارتخته در جادهٔ مواصلاتی جنوب كشور كه از مهم‌ترین جاده‌های ترانزیت كشور محسوب می‌شود و همچنین دارا بودن منابع نفتی عظیم و میوهٔ صادراتی خرما كه به كشورهای اروپای شرقی و اروپایی صادر می‌شود.

فاصله كنارتخته تا قائمیه-uCJ0zlgqfM

محلا
شهر كنارتخته از توابع كازرون دارای چهار محله به نام‌های بنكی، كمانكشی، گوریگاه،بوركی و ترك‌آباد است . همچنین روستاهای زیادی از جمله جعفرجن، بنه سید، محل دین، چرون، كمارج، بناف، مشایخ، پیر مهلت و ... دارد. شهر كنارتخته در سال ۱۳۶۹ با الحاق روستای گوریگاه به محله‌های كنارتخته، كمانكشی و بنكی با درجهٔ یك رسماً به عنوان یكی از شهرهای استان فارس تأسیس گردیده‌است.
شهر كنارتخته در ۴۵ كیلومتری شهر بزرگ كازرون با وسعتی معادل ۶ كیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۴٬۵۰۰ نفر مركز بخش كنارتخته و كمارج در مجاورت استان بوشهر در ۵۱ درجه و ۲۳ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۳۱ دقیقه عرض شمالی و ۵۰۵ متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد. این منطقه دارای آب و هوایی گرم كه در فصل تابستان میانگین دما به ۴۰ درجهٔ سانتی‌گراد می‌رسد و متوسط بارندگی در سال ۴۰۰ میلی‌متر می‌باشد و با بهاری زیبا و سرسبز همه‌ساله در ایام نوروز پذیرای خیل كثیری از هم وطنان گرامی می‌باشد.
محصولات
محصولات آن خرما، جو و گندم و صیفی‌جات است كه انواع خرمای این دیار بسیار ممتاز و صادراتی است. اقتصاد این منطقه مبتنی بر كشاورزی است. بخش كنارتخته و كمارج با داشتن حدود ۹ هزار هكتار اراضی كشاورزی به صورت دیم و آبی و بالغ بر ۷۰ هزار هكتار مراتع و حدود ۱٬۲۰۰ هكتار سطح زیر كشت نخیلات، ۲۰ هزار رأس دام سبك و ۱٬۰۰۰ رأس دام سنگین و جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات زراعی و دامی و باغی دارد كه به وسیله سد انحرافی چرون بر روی رودخانهٔ شاپور آبیاری می‌گردد. متأسفانه به دلیل پدیدهٔ خشكسالی در چند سال گذشته منابع آبی منطقه به شدت كاهش یافته‌است و كشاورزان دچار خسارات زیادی شده‌اند.
آب و هوا
این منطقه از كازرون، بهاری كوتاه و بسیار زیبا دارد اما در تابستان از آب و هوایی بسیار گرم و تا حدودی شرجی برخوردار است، پاییز در این منطقه تركیبی از تابستان و زمستان است، ایام زمستان كوتاه اما سرد و خشك می‌باشد. عموماً نوروز در كنارتخته از اوایل اسفند ماه آغاز و تا اول سال نو ادامه دارد.
اماكن دیدنی كنارتخته
كاروانسرای قدیمی: در بازار قدیم واقع شده كه قدمتش به دورهٔ صفویان برمی‌گردد.
آب انبار شماره یك: در كنار حسینیهٔ سیدالشهدا قرار داشت.
آب انبار شمارهٔ دو: در دامنهٔ كوه‌های جنوبی شهر كنارتخته معروف به كوه تلویزیون قرار دارد.
پست و تلگراف: قدیمی‌ترین ادارهٔ كنارتخته با قدمت بیش از ۸۵ سال كه نشان‌دهندهٔ ارزش كُنارتختِه می‌باشد.
بازار كنارتخته كه از دیرباز رونق خاصی به این شهر داده‌است و محصولات شهر در آن عرضه می‌گردد.