ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی همدان نی نی سایت

جاهای دیدنی همدان نی نی سایت

همدان یكی از شهرهای غربی كشور با طبیعتی بكر است كه سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. سالهاست كه همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران شناخته شده و تاریخی بسیار غنی و ستودنی دارد.
  • 1401/08/05
  • استان : همدان
  • شهر : همدان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : همدان
تلفن : 66059000-021

همدان یكی از شهرهای غربی كشور با طبیعتی بكر است كه سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. سالهاست كه همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران شناخته شده و تاریخی بسیار غنی و ستودنی دارد. آنچه كه یك شهر را به منطقه‌ای گردشگری تبدیل می‌كند، تركیبی از تاریخ و طبیعت است كه شهر همدان به لحظ تاریخی و طبیعی دارای ظرفیت بسیار بالایی در گردشگری است. شما میتوانید برای بازدید از مراكز تفریحی همدان ، در هر فصلی از سال راهی این شهر شوید و  از  طبیعت بكر آن و مناطق تاریخی و گردشگری جذابی كه دارد بازدید و تجربه‌های بسیار متفاوتی كسب كنید.

 فهرست مطالب:
1 معرفی مراكز تفریحی همدان
2 غار علیصدر همدان
3 دریاچه و سد اكباتان
4 گنجنامه‌ی همدان
5 آرامگاه بوعلی سینا
6 گنبد علویان
7 امامزاده حسین
8 بازار سنتیِ همدان
9 حمام تاریخیِ قلعه
10 موزه‌ی تاریخ طبیعیِ همدان از بهترین مراكز تفریحی همدان
11 شیر سنگی
12 تپه عباس‌آباد همدان
13 پارك مینی ورلد
14 برج قربان همدان
15 مقبره‌ی مردخای و استر زیارتگاه یهودیان
16 كلیسای گریگوری همدان
17 روستای سیمین ابرو از مراكز تفریحی همدان
18 روستای وركانه همدان
19 حمام دوقلوی حاج آقا تراب

 معرفی مراكز تفریحی همدان

غار علیصدر همدان

طولانی‌ترین غار آبیِ جهان، غار علیصدر همدان است؛ این غار از جذاب‌ترین نقاط گردشگری همدان است كه توریست‌ها بازدید از آن‌را حتما در برنامه‌شان قرار می‌دهند. این غار كه ارتفاعش از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است، دارای محوطه‌‌ای پر از دالان‌های پیچ در پیچ است كه برای گردشگران هیجان بسیاری دارد. بازدید از دالان‌های پیچ در پیچ این غار نیازمند استفاده از قایق است. این غار با دمایی ثابت كه همواره ۲۰ درجه‌ی سانتی گراد است، بیست و سومین اثر طبیعی‌ای است كه در دیماه سال ۱۳۸۷ به ثبت ملی سازمان میراث فرهنگی رسیده است.

اگر تصمیم داشتید از این مكان گردشگری دیدن كنید، می‌توانید در ۶ ماه اول سال از ساعت ۸ تا ۱۷، و در ۶ ماه دوم سال از ساعت ۸ تا ۱۵ برای بازدید وقت صرف كنید.

جاهای دیدنی همدان نی نی سایت-bpKlWcdhyx

دریاچه و سد اكباتان

نام تنها دریاچه‌ی شهر همدان كه در شرق این استان قرار دارد، دریاچه‌ی اكباتان است؛ برای بازدید از این دریاچه باید ۱۱ كیلومتر به سمت شرق همدان بروید تا بتوایند از آن بازدید كنید. در اطراف این دریاچه مكان‌های گردشگری و تفریحی بسیاری در كنار فضای سبز فوق‌العاده‌ی آن ساخته شده است كه این مكان را به یك نقطه‌ی گردشگری مناسب برای بازدید كنندگان تبدیل كرده است. اسكی روی آب و قایقرانی دو نمونه از ورزش‌های آبیِ پرطرفداری هستند كه امكان انجام آنها در این دریاچه وجود دارد. علاوه بر این امكانات كه گردشگران بسیاری را به این نقطه جذب كرده است، وجود مهمانسراها و رستوران‌ها نیز از دیگر فاكتورهای این مكان گردشگری است.

گنجنامه‌ی همدان

دهكده گنجنامه یك مجموعه‌ی تفریحی و گردشگری بی‌نظیر است كه در ۵ كیلومتری غرب همدان واقع شده است. دشت میشان، دره‌ی الوند و كوهستان با آب و هوای بسیار مطبوع، روح فوق‌العاده‌ای به این منطقه بخشیده است. گردشگران و توریست‌های بسیاری به این منطقه سفر می‌كنند؛ آنها می‌توانند در این مجموعه علاوه بر لذت بردن از این طبیعت بكر و زیبا، از كتیبه‌ها و سنگ‌نبشته‌های گنجنامه، آبشار گنجنامه، پیست اسكیِ تاریك دره، تله اسكی، تله سیژ، تیرول، تله كابین و بسیاری از نقاط دیدنی و گردشگری این منطقه استفاده كنند.

جاهای دیدنی همدان نی نی سایت-o1YX82RBJb

آرامگاه بوعلی سینا

یكی دیگر از مراكز تفریحی همدان آرامگاه ابوعلی سینا طبیب مشهور ایرانی است؛ بوعلی سینا علاوه بر شهرتش به عنوان یك پزشك مشهور، در حوزه‌ی شعر و عرفان هم شهرتی پرآوازه دارد. آرامگاه این شخصیت برجسته در میدانی با همین عنوان قرار گرفته است. بازدید از آرامگاه این شخصیت برای افراد از جذابیت زیادی برخوردار است؛ این آرامگاه در میدانی بیضوی شكل، در كنار آبنماها و درخت‌های چنار قدیمی قرار گرفته است. تالار جنوبیِ این بنا مكان نگهداریِ سفال‌ها، سكه‌ها و اشیائی است كه از دوران قبل از میلاد به جا مانده و كشف شده‌اند. و تالار شمالی آن شامل مجموعه‌ای از آثار و كتب خطیِ بوعلی سینا است.

گنبد علویان بنایی است كه از دوره‌ی معماری‌های اسلامی به جا مانده است؛ این بنا در چهارباغ علویان در مجاورت میدان امامزاده عبدالله واقع است. این اثر از قسمت شمالی در خیابانی قرار دارد كه میدان امامزاده عبدالله به میدان عین‌القضات وصل می‌شود؛ و از قسمت جنوبی توسط خیابان باباطاهر و از سمت شرق توسط خیابان اكباتان در انحصار قرار گرفته است. گنبد علویان در تاریخ دیماه سال ۱۳۱۰ به عنوان ییك شاهكار گچبری و معماری به ثبت آثار ملی رسید.

امامزاده حسین

شاهزاده حسین در بخش ابتداییِ خیابان شهدای همدان قرار دارد و از بهترین مراكز تفریحی همدان است؛ این امامزاده مقبره‌ی امامزاده حسین، نوادگان امام حسن مجتبی یا امام حسن عسگری علیهم‌السلام است. گنبد آجری این امامزاده جزو آثار معماری فوق‌العاده‌ی استان همدان است كه طبق شواهد به دوران صفویه برمی‌گردد.

جاهای دیدنی همدان نی نی سایت-1n0pS08EkP

بازار سنتیِ همدان

یكی دیگر از مناطقی كه برای گردشگران جذابیت زیادی دارد، بازار سنتی همدان است. این مجموعه‌ی تاریخی در خیابان‌های اكباتان، باباطاهر و شهدا قرار گرفته است. عمده‌ی بنای این مجموعه به دوره‌ی قاجار برمی‌گردد اما برخی از معماری‌ها به گفته‌ی مورخان به دوران سامانیان نسبت داده شده‌اند. این بنا مانند سایر بازارهای سنتی ایران، مسقف است و در برخی از بخش‌ها معماری‌ای با حالت گنبد دارد.

حمام تاریخیِ قلعه

حمام قلعه‌ی همدان، یك حمام سنتی است كه در منطقه‌ی قاشق‌تراشان كه یك محله‌ی قدیمیِ اصیل در همدان است واقع است. مساحت این حمام ۱۵۰۰ متر مربع است و معماری آن به دوره‌ی قاجار برمی‌گردد. حمام قلعه دارای دو بخش سرد و گرم و همچنین دو بخش زنانه و مردانه است. پس از اینكه این حمام در سال ۱۳۸۷ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت، به موزه‌ی مردم شناسی تغییر كاربری پیدا كرد و تبدیل به یك محل مناسب برای گردشگران شد. یكی از امكاناتی كه به این حمام اضافه شد، سفره‌ی خانه‌ی سنتی‌ای بود كه محل مناسبی برای اجرای گروه‌های موسیقی شد.

موزه‌ی تاریخ طبیعیِ همدان از بهترین مراكز تفریحی همدان

موزه‌ی تاریخ طبیعیِ همدان با حدود ۲۰۰۰ متر مربع زیر بنا در قسمت انتهایی چهارباغِ آزادگان همدان قرار گرفته است. تاسیس این موزه به همت جعفر محمد علیزاده انجام شد؛ به این صورت كه جمع‌آوری تمامی نمونه‌های موزه، توسط جناب علیزاده و دانشجوهایش به انجام رسید. دانشگاه كشاورزی همدان میزبان این موزه‌‌ی هیجان‌انگیز است. در این موزه می‌تولنید از انواع گونه‌های گیاهی و طبیعی و حیوانی به صورت تاكسی‌درمی شده بازدید كرد.

شیر سنگی

شیر سنگی در میدانی در شرق همدان در انتهای خیابان ۱۲ متری واقع شده است.‌ قسمتی از محوطه ی شیر سنگی زیر منازل مسكونی واقع شده است و بخشی از آن به عنوان یك میدان در معرض دید قرار دارد. قدمت این بنا به دوره‌های مختلفی نسبت داده شده است و بسیاری از قسمت‌های آن كه شامل تابوت و گورستان بوده است در زیر خاك مدفون شده است؛ با پیدا شدن تعدادی تابوت سفالی و حالت‌های خاص تابوت‌های دوره‌ی اشكانی، این بنا را به سلسله‌ی اشكانیان نسبت می‌دهند. محوطه‌ی شیر سنگی در سال ۱۳۱۰ خورشیدی به ثبت آثار ملی رسید.

جاهای دیدنی همدان نی نی سایت-TKBF40pe2U

تپه عباس‌آباد همدان

تپه‌ی عباس آباد یا تپه‌ی نقاره خانه بر بالای بلندی‌های شهر همدان است. در بالای این تپه می‌توان نمای زیبایی از شهر همدان را در یك طرف، و نماد سرسبز و چشم‌نواز عباس آباد را در طرفی دیگر مشاهده كرد. امكانات گردشگری و رفاهی بسیاری در بام همدان یا همان تپه‌ی عباس آباد راه‌اندازی شده است؛ رستوران، استخر و آبشار نمونه‌ای از امكانات رفاهی گردشگری این منطقه هستند. زمان بازدید از این منطقه‌ی توریستی همه‌ی روزها در طول ۲۴ ساعت است و نیازی نیست برای رفتن به آنجا بلیط خاصی را رزرو كنید.

پارك مینی ورلد

پارك مینی ورلد یكی از برجسته‌ترین مراكز تفریحی همدان است كه در ملایر قرار دارد و از جذابیت بسیاری برخوردار است. طراحی‌های خلاقانه‌ی این پارك به این صورت است كه جهانی كوچك را در آنجا احساس خواهید كرد؛ زیرا بناهایی كه در آنجا وجود دارند، ماكت بناهای خاص و معروف جهان هستند.  این پارك چهارمین پارك مینی ورلد جهان است و از محبوبیت خاصی بین گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است. از جمله ماكت‌های مطرحی كه در این پارك وجود دارند عبارت‌اند از: ماكت سربازان هخامنشی، تخت جمشید، حافظیه، معبد الهه آتنا، پل ورسك مازندران، سی و سه پل اصفهان، مقبره‌ی خیام، برج پیزا و برج ایفل.

جاهای دیدنی همدان نی نی سایت-mxGQB2NhFQ

برج قربان همدان

برج قربان همدان بین خیابان طالقانی و چهارباغِ شهید مدنی در مجاورت دبیرستان ابن سینا واقع است. این برج كه به سده‌ی ششم تا هشتم هجری مرتبط است، باقی مانده‌ی یك مجموعه‌ی بزرگ است كه شامل مدرسه، كتابخانه، مسجد، خانقاه و… بوده است. ساختمانی ۶ ضلعی و گنبدی مخروطی شكل مدل معماری غالب آن زمان از تاریخ را ارائه می‌كند. گردشگرانی كه با دیدن معماری‌های خاص به وجد می‌آیند، می‌توانند با آمدن به این منطقه، نمای ساده و آجری، پنجره‌های مشبك كوچك، سرداب ساختمان و قسمت‌های دیگر برج را مشاهده كنند و غرق ماجراجویی و لذت شوند.

مقبره‌ی مردخای و استر زیارتگاه یهودیان

مقبره‌ی استر و مردخای در داخل شهر همدان با نمایی سنگی و آجری شما را به دل تاریخ و تفكر راجع‌به آن زمان می‌برد. این زیارتگاه تاریخی مورد احترام ویژه‌ی یهودیان است و قدمتش به قرن سوم هجری برمی‌گردد. مقبره‌ی این دو شخصیت یهودی در قسمت میانیِ ساختمان در درون صندوقی چوبی و منبت‌كاری شده قرار گرفته است. در قسمت بالاییِ این مقبره می‌توانید كتیبه‌ای به زبان عبری را مشاهده كنید كه با گچبری‌های خاص به صورت برجسته نوشته شده است. قسمت‌های مختلف این زیارتگاه شامل ایوان، دهلیز، شاه‌نشین و مدخل ورودی است كه طراحی و نمای آن از زیبایی بسیاری برخوردار است.

جاهای دیدنی همدان نی نی سایت-M2jfvIDr8C

كلیسای گریگوری همدان

یكی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری همدان كلیسای گریگوریِ است كه در شرق تپه‌ی هگمتانه در محله‌ی قدیمیِ ارامنه قرار گرفته است. این كلیسا به دستور شاه سلیمان صفوی توسط گروهی از ارامنه‌ی اصفهان و تجار و مهاجران ارمنیِ روسی كه در همدان ساكن بودند ساخته شد. معماری چشمگیر و كم‌نظیر این كلیسا، آن‌را به یكی از زیباترین كلیساهای استان همدان تبدیل كرده است. بازدید از این كلیسا تجربه‌ای متفاوت و ارزنده است؛ در این كلیسا می‌توانید حیاط اصلی، حیاط خلوت، برج ناقوس خانه، پنجره‌های باریك نورگیر، تابلوهای جذاب حضرت مریم و حضرت عیسی و… را مشاهده كنید و یك تجربه‌ی منحصر به فرد داشته باشید.

جاهای دیدنی همدان نی نی سایت-ihMWL4lfVI

روستای سیمین ابرو از مراكز تفریحی همدان

روستای سیمین ابرو در ۱۶ كیلومتریِ جنوب شرق همدان یكی از روستاهای مناسب گردشگری است؛ روستای سیمین ابرو با معماری خاصش در یك نقطه‌ی كوهپایه‌ای قرار گرفته است. پلكانی بودن و كوچه‌های تنگ و باریك از ویژگی‌های مورد توجه این روستا است. این روستا علاوه بر جذابیتش در معماری‌های خاص، دارای آب و هوای فوق‌العاده‌ای است كه آن‌را به یك نقطه‌ی بكر گردشگری تبدیل كرده است.

روستای وركانه همدان

روستای وركانه با قدمتی ۴۰۰ ساله در ۲۰ كیلومتری شهر همدان واقع است و بسیار تماشایی است. نام دیگر این روستا، روستای سنگی است و این نام‌گذاری به علت وجود بناهای سنگی بسیار در این روستا است. اصلی‌ترین مصالحی كه در ساخت خانه‌ها و بناهای این روستا به كار رفته است سنگ است؛ برخی این روستا را رنسانس ایران می‌دانند، زیرا بناها و خانه‌های سنگی روستای وركانه شباهت بسیار یبه خانه‌های رنسانس اروپا دارد.

“نگین گردشگری همدان” عبارتی است كه به این روستا اختصاص داده شده است و گردشگران خارجی و داخلی توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهند. كوچه‌های پر پیچ و خم و باریك، خانه‌های سنگیِ قهوه‌ای، معماری‌های منحصر به فرد و خاص، باغ‌های انبوه، درختان گردو و میوه، چشمه‌های چشمگیر و مردمان خونگرم و مهربان این روستا را بسیار دلنشین و محبوب كرده است.

جاهای دیدنی همدان نی نی سایت-A3ILvhzFVJ

حمام دوقلوی حاج آقا تراب

حمام حاج آقا تراب كه مساحتش ۶۷۰ متر مربع است در محله‌ی علی آبادِ نهاوند در كوچه‌ی آقا تراب ساخته شده است و قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد. این حمام بخش زنانه و مردانه دارد و طبق معماری‌های دوران صفویه بنا شده است. این حمام را با عنوان حمام دوقلو می‌شناسند؛ زیرا این بنا را از دو بخش برای عموم و اشراف ساخته‌اند.