ریپورتاژ آگهی
طرز تهیه كله پاچه و سیرابی نی نی سایت

طرز تهیه كله پاچه و سیرابی نی نی سایت

كله پاچه یكی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است كه معمولا برای صبحانه و عصرانه درست می شود.
  • 1401/08/03
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : غذاهای محلی ایران

طرز تهیه كله پاچه

كله پاچه یكی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است كه معمولا برای صبحانه و عصرانه درست می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
كله و پاچه    ۱ دست
پیاز بزرگ    ۳ عدد
چوب دارچین    ۲ تكه
سیر    ۵ حبه
فلفل سیاه، زردچوبه و نمك    به مقدار كافی
طرز تهیه كله پاچه
مرحله اول
برای تهیه كله پاچه خوشمزه ابتدای كار كله پاچه را روی حرارت می گیریم تا مو های اضافی آن از بین برود. در ادامه كله را چند بار محكم روی زمین می كوبیم تا داخل كله تمیز شود، سپس به دو قسمت تقسیم می كنیم.
مرحله دوم
حالا كله را مجددا تمیز می شوییم، سپس یك قابلمه مناسب روی حرارت زیاد قرار می دهیم. در ادامه كله پاچه را درون قابلمه قرار می دهیم، سپس آب را تا جایی كه روی كله پاچه را بگیرد می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم.
مرحله سوم
در این مرحله وقتی آب جوش آمد و كف روی كله پاچه را گرفت، آنرا آبكش می كنیم، سپس مجددا تمیز می شوییم تا كف ها شسته شود. در ادامه قابلمه را مجددا روی حرارت می گذاریم، سپس كله پاچه را درون قابلمه قرار می دهیم.
مرحله چهارم
حالا مجددا آب را تا جایی كه روی كله پاچه را بگیرد می ریزیم، سپس حرارت را زیاد می كنیم تا آب جوش بیاید. در این حین پوست پیاز را جدا می كنیم، سپس می شوییم و به صورت خلالی درشت خرد می كنیم.
مرحله پنجم
در این مرحله پوست سیر را جدا می كنیم، سپس می شوییم. در ادامه وقتی كله پاچه جوش آمد، سیر را به همراه پیاز خلالی درون قابلمه می ریزیم، سپس هم می زنیم تا مواد مخلوط شود. در ادامه حرارت را بسیار ملایم می كنیم.
مرحله ششم
در نهایت چوب دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه می كنیم، سپس درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم به مدت ۷ تا ۸ ساعت بپزد. در یك ساعت آخر پخت نمك را اضافه می كنیم. در پایان كله و پاچه را به همراه نان سنگك سرو می كنیم. نوش جان.

طرز تهیه كله پاچه و سیرابی نی نی سایت-oC66VOpBRh

طرز تهیه سیرابی

سیرابی یكی از غذاهای بسیار سنتی و قدیمی ایرانی است كه با دستورهای بسیار متنوعی در شهرهای مختلف كشور تهیه می شود. این غذای خوشمزه در گذشته محبوبیت بسیار زیادی در میان ایرانیان داشته است و به همین دلیل در كله پاچه ای ها در كنار كله و پاچه، خوراك سیرابی یا سیراب و شیردون هم سرو می شده است. البته امروزه در برخی از كله پاچه فروشی های می توان این خوراك خوشمزه و بسیار مفید را یافت. نكته ای كه در مورد خوراك سیراب و شیردون وجود دارد این است كه كسانی كه مشكلات گوارشی دارند، بهتر است در مصرف این غذا زیاده روی نكنند، چون می تواند باعث تشدید بیماری های گوارشی شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.
مواد لازم برای ۵ نفر
سیرابی گوسفند    ۱ عدد
جگر سفید گوسفند    ۱ عدد
پیاز    ۱ عدد متوسط
زنجبیل    ۱ قاشق چایخوری
نمك    ۲ قاشق چایخوری
زردچوبه    ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه    ۲ قاشق چایخوری
روغن حیوانی    ۱ قاشق غذاخوری
مواد گرفتن بوی زهم سیرابی
پیاز    ۱ عدد
سیر    ۵ حبه
كرفس    ۲ ساقه
فلفل دلمه    ½ فلفل
هویج    ۱ عدد
دستور پخت سیرابی
مرحله اول
برای تهیه سیرابی خوشمزه و مخصوص ابتدا سیرابی را با دقت تمیز می كنیم، سپس از وسط نصف می كنیم و روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و به صورت مستطیل با ارتفاع ۵ سانتیمتر و عرض ۳ سانتیمتر آن ها را برش می دهیم.
مرحله دوم
در این مرحله جگر سفید را نیز می شوییم و روی تخته آشپزخانه كمی كوچك تر از سایز سیرابی آن را خرد می كنیم. در ادامه داخل قابلمه ای آب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به جوش بیاید.
مرحله سوم
پیاز و سیرها را نیز پوست می گیریم و می شوییم. هویج را پوست می گیریم و  می شوییم و از وسط نصف می كنیم.ساقه های كرفس را همراه با فلفل دلمه ای می شوییم و هسته های آن را بیرون می آوریم و كنار می گذاریم.
مرحله چهارم
سپس درب قابلمه را بر می داریم و سیرابی و جگرهای خرد شده را داخل آب جوش می ریزیم و تا به مدت ۱ دقیقه جوش بخورند و كف روی آن ها ظاهر شود،آنوقت كل آب موجود در قابلمه را داخل آبكش می ریزیم.
سپس آب جوش تازه داخل قابلمه می ریزم و جگر و سیرابی را مجددا داخل آب جوش می ریزیم.ابن كار باعث زهم گیری بوی سیرابی می شود.بعد سبزیجات خرد شده كه عبارتند از پیاز، سیر، هویج، ساقه كرفس و فلفل دلمه ای را اضافه می كنیم.
مرحله ششم
حالا صبر می كنیم تا به مدت ۵ ساعت سیرابی و جگر سفید خوب بپزد. پس از گذشت زمان اشاره شده در پاراگراف بالا پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می كنیم.
مرحله هفتم
تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم و روغن حیوانی داخل آن می ریزیم و پیازها را اضافه می كنیم و تفت می دهیم تا نرم شوند و زردچوبه و فلفل سیاه روی آن می پاشیم و صبر می كنیم تا سرخ و طلایی شود.
حالا زنجبیل را نیز به همراه نمك به آن اضافه می كنیم تا سیرابی كه طبع سرد دارد به تعادل برسد و تابه را از روی حرارت بر می داریم و كنار می گذاریم.سبزیجات را از داخل سیرابی خارج می كنیم و مخلوط پیاز و ادویه ها را به ان اضافه می كنیم
مرحله نهم
سپس اجازه می دهیم تا ۳۰ دقیقه دیگر نیز بپزند.این مرحله برای این است كه بوی سیرابی تا حد امكان گرفته شود و همین طور سیراب شیردان را مزه دار و خوش رنگ تر كنیم.سیراب شیردان را داخل ظرفی می كشیم و با كمی آبلیمو یا سركه سیب نوش جان كنید.

طرز تهیه كله پاچه و سیرابی نی نی سایت-7XoVjI60tR