ریپورتاژ آگهی
علت خشك شدن بژی برساق

علت خشك شدن بژی برساق

بژی از شیرینی های خوشمزه و معروف كرمانشاهی می باشد و بخاطر ماندگاری بالا و طعم عالی اش از سوغاتی های مشهور كرمانشاه به حساب می آید. اما چرا اسم این شیرینی را بژی گذاشته اند؟
  • 1401/08/03
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : کرمانشاه
  • دسته : غذاهای محلی ایران

طرز تهیه بژی كرمانشاهی

بژی از شیرینی های خوشمزه و معروف كرمانشاهی می باشد و بخاطر ماندگاری بالا و طعم عالی اش از سوغاتی های مشهور كرمانشاه به حساب می آید. اما چرا اسم این شیرینی را بژی گذاشته اند؟ این شیرینی در گذشته به دلیل ماندگاری بالا، توشه راه مسافران و سربازان بوده و در مواقع نیاز و گرسنگی مورد استفاده قرار می گرفت و برای همین اسم آن را بژی (زندگی من) گذاشته اند.

علت خشك شدن بژی برساق-LEYa46tuh3

مواد لازم شیرینی بژی
آرد    ۴ پیمانه
شیر    1 لیوان
شكر    1 لیوان
بكینگ پودر    1 قاشق چای خوری
نمك    نوك قاشق چای خوری
روغن حیوانی كرمانشاهی یا جامد    ۱ لیوان
رازیانه آسیاب شده    2 قاشق غذاخوری

علت خشك شدن بژی برساق-bIz0LPWepp

مراحل تهیه شیرینی بژی

مرحله اول

برای درست كردن شیرینی بژی كرمانشاهی در خانه ابتدا آرد را الك می كنیم و نمك + بیكینگ پودر + رازیانه + زردچوبه را به آرد الك شده اضافه و خوب مخلوط می كنیم.

مرحله دوم

در ادامه روغن را داغ می كنیم و به مواد شیرینی اضافه می كنیم و با قاشق هم می زنیم تا باهم مخلوط شوند. سپس شكر و شیر را مخلوط می كنیم و روی حرارت می گذاریم تا شكر به طور كامل حل شود. حالا شیر ولرم را داخل آرد می ریزیم و هم می زنیم تا خمیر یكدستی حاصل شود.

مرحله سوم

خمیر را حدود 10 دقیقه ورز می دهیم و بعد به مدت 2 ساعت داخل یخچال می گذاریم تا استراحت كند. توجه كنید اگر خمیر شیرینی شل بود می توانید مقداری آرد اضافه كنید. در حالت كلی خمیر نباید به دست بچسبد.

مرحله چهارم

بعد از زمان گفته شده خمیر را از یخچال خارج می كنیم. توجه كنید نباید روی خمیر خشك باشد. اگر خشك بود دست تان را چرب كنید و دو قاشق روغن سرخ كردنی به خمیر اضافه كنید و آن را ورز بدهید.

علت خشك شدن بژی برساق-e0sZry4dlf

مرحله پنجم

 حالا كف سینی را چرب می كنیم و از خمیر به اندازه گلوله های كوچك برمی داریم و با كف دست به شكل استوانه های كوچك در می آوریم و بعد آن ها را داخل صافی می گذاریم و فشار می دهیم تا روی خمیر شكل بگیرد و همانند صدف شود.

مرحله ششم

حالا سینی را روی حرارت ملایم می گذاریم و سرخ می كنیم. توجه كنید اگر شیرینی ها را داخل ظرف گود یا سرخ كن، سرخ كنید بهتر است چون در این حالت روغن سطح شیرینی ها را به طور كامل می پوشاند و داخل شیرینی ها خوب سرخ می شود و خمیر باقی نمی ماند. امیدواریم از خوردن این شیرینی های كرمانشاهی خوشمزه و ترد لذت ببرید.