ریپورتاژ آگهی
طرز تهیه حلوای گردوی قزوین

طرز تهیه حلوای گردوی قزوین

بعد از یك روز كاری شلوغ و خسته كننده، هیچ چیز بیشتر از خوردن یك لیوان چای داغ و یك شیرینی خوشمزه خستگی را از تنمان در نمی‌آورد. حلوا گردویی اصیل قزوینی می‌تواند همان شیرینی خوشمزه‌ای باشد كه كاممان را شیرین می‌كند. حلوا گردویی یكی از قدیمی‌ترین سوغات‌های قزوین است. این شیرینی سنتی، معمولا پس از ناهار و شام و همراه با چای سرو می‌شود؛ اما می‌توانید آن را به همراه نان، به عنوان یك صبحانه مفصل و مقوی هم میل كنید یا در كنار سایر غذا‌ها سر سفره افطار خود قرار دهید.
  • 1401/08/03
  • استان : قزوين
  • شهر : قزوين
  • دسته : غذاهای محلی ایران

بعد از یك روز كاری شلوغ و خسته كننده، هیچ چیز بیشتر از خوردن یك لیوان چای داغ و یك شیرینی خوشمزه خستگی را از تنمان در نمی‌آورد. حلوا گردویی اصیل قزوینی می‌تواند همان شیرینی خوشمزه‌ای باشد كه كاممان را شیرین می‌كند. حلوا گردویی یكی از قدیمی‌ترین سوغات‌های قزوین است. این شیرینی سنتی، معمولا پس از ناهار و شام و همراه با چای سرو می‌شود؛ اما می‌توانید آن را به همراه نان، به عنوان یك صبحانه مفصل و مقوی هم میل كنید یا در كنار سایر غذا‌ها سر سفره افطار خود قرار دهید. خوردن این حلوای خوشمزه در وعده صبحانه یا سحری در ماه مبارك رمضان باعث می‌شود تا بخشی از انرژی مورد نیاز بدنتان در طول روز تامین شود؛ چرا كه این دسر بسیار مقوی بوده و شامل گردو و كنجد است.

گردو منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی از جمله ویتامین B۶، ویتامین E، مس، اسید فولیك، فسفر و … بوده و برای بهبود عملكرد مغز، كاهش بیماری‌های قلبی، پیشگیری از سرطان سلامت پوست و مو مفید است. كنجد نیز حاوی پروتئین، آهن، روی و كلسیم است و در محافظت از سلامت قلب، بهبود فشار خون، مبارزه با سرطان و تنظیم هورمون‌ها اهمیت دارد. نكته جالب در مورد این شیرینی جذاب این است كه برای تهیه آن به مواد اولیه زیادی نیاز نخواهید داشت و احتمالا همین حالا بیشتر مواد مورد نیاز برای تهیه آن را در منزل‌تان دارید. فقط كافی است یك‌بار این شیرینی خوشمزه را درست كنید تا طرفدار دائمی آن شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه حلوا گردویی اصیل قزوینی را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه حلوای گردوی قزوین-96E9lRwZQj

مواد لازم برای تهیه حلوا گردویی اصیل قزوینی

گردو (آسیاب شده) یك پیمانه
برنج نیم دانه دو پیمانه
كنجد (آسیاب شده) نصف پیمانه
روغن مایع سه‌چهارم پیمانه
شكر یك و نیم پیمانه
پودر نارگیل به مقدار لازم
پودر پسته به مقدار لازم

طرز تهیه حلوای گردوی قزوین-kvPVOGJNhy

طرز تهیه حلوا گردویی اصیل قزوینی

حلوا گردویی قزوینی هم مانند شیرینی قرابیه و حلوای زنجبیل از دسر‌های سنتی و محبوب این شهر است كه در تمام ایران طرفداران خاص خودش را دارد. این حلوای مقوی و خوشمزه را می‌توانید در كنار یك لیوان چای دمی در سفره افطار یا به عنوان میان‌وعده دلنشین سرو كنید و از طعم آن لذت ببرید. برای تهیه حلوا گردویی، ابتدا باید برنج نیم دانه را بشویید. سپس آن در ظرفی ریخته و روی آن آب بریزید. اجازه دهید برنج به مدت ۱۲۰ دقیقه خیس بخورد.

پس از گذشت ۱۲۰ دقیقه، یك قابلمه روی حرارت گذاشته و روغن مایع را در آن بریزید. سپس برنج خیس‌خورده را آبكش كرده و داخل قابلمه بریزید. گردو‌ها را آسیاب كرده و كنار بگذارید. كنجد را به همراه گردوی آسیاب‌شده به مواد داخل قابلمه اضافه كرده و قابلمه را روی حرارت بگذارید. مواد را خوب تفت دهید. سپس یك پارچ را آب كنید. شكر را به آب پارچ اضافه كرده و هم بزنید.

آب و شكر را به قابلمه اضافه كرده و اجازه دهید بجوشد. سپس زیر حرارت را كم كنید و در قابلمه را بگذارید تا برنج بپزد. هر چند وقت یك‌بار برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. پس از اینكه برنج به غلظت رسید، در قابلمه را برداشته و با یك قاشق چوبی هم بزنید تا برنج ته نگیرد. یك سینی را با كمی كره یا روغن چرب كنید. هنگامی كه آب برنج گرفته شد و به روغن افتاد، آن را داخل سینی چرب‌شده بریزید و با یك قاشق سطح آن را صاف كنید.

پس از صاف كردن سطح سینی، آن را كنار بگذارید تا حلوا كاملا سرد شود. سپس با یك چاقوی تیز حلوا را به شكل لوزی‌ها یا مربع‌های یك اندازه برش دهید. روی حلوا گردویی را با پودر پسته، پودر نارگیل و كنجد تزیین كنید. حالا حلوا گردویی اصیل قزوینی شما آماده است. نوش جان!

طرز تهیه حلوای گردوی قزوین-xKyOnLyfmp

چند نكته برای تهیه حلوا گردویی اصیل قزوینی

در صورت تمایل می‌توانید در مرحله سوم، یك قاشق غذاخوری زعفران دم كرده به مواد حلوا گردویی اضافه كنید.
به جای برنج، در صورت تمایل می‌توانید از آرد برنج استفاده كنید.
خوردن این شیرینی لذیذ به دلیل اینكه طبع گرمی دارد، در روز‌های سرد زمستان در كنار چای بسیار لذت بخش است.
این شیرینی بسیار مقوی است و خوردن آن در وعده‌های افطار و سحر به روزه‌داران توصیه می‌شود.