ریپورتاژ آگهی
سیاهرود امامزاده هاشم

سیاهرود امامزاده هاشم

روستای امامزاده هاشم از توابع بخش سنگر شهرستان رشت، با مختصات جغرافیایی 49 درجه و 36 دقیقه طول شرقی و 37 درجه و 1 دقیقه عرض شمالی، در 17 كیلومتری جنوب غربی شهر سنگر و 27 كیلومتری شهر رشت قرار دارد.
  • 1401/07/26
  • استان : گيلان
  • شهر : رشت
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : این روستا از طریق رشت و جاده تهران ـ رشت قابل دسترسی است
تلفن : 66059000-021

موقعیت و تاریخچه
روستای امامزاده هاشم از توابع بخش سنگر شهرستان رشت، با مختصات جغرافیایی 49 درجه و 36 دقیقه طول شرقی و 37 درجه و 1 دقیقه عرض شمالی، در 17 كیلومتری جنوب غربی شهر سنگر و 27 كیلومتری شهر رشت قرار دارد.
این روستا، از شمال غرب به روستای گلسرك، از غرب به روستاهای دیزكوه و اسكولك و ارتفاعات جنگلی، از جنوب به روستای سیاهرود و از شرق به رودخانه سفیدرود محدود می‏شود.
روستای امامزاده هاشم، از دو بخش جلگه‏ای و كوهپایه‏ای تشكیل شده است. نواحی كوهپایه‏ای آن، مساحت بیشتری دارد و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود 300 متر است. میزان بارندگی سالیانه آن 1300 میلی‏متر گزارش شده است. آب و هوای آن در قسمت دامنه‏ای معتدل و مرطوب و در قسمت جلگه‏ای گرم و مرطوب است.
این روستا قدمتی چند صد ساله دارد و نام قدیم آن «عسكر سرا كمدم» بوده است كه بعد از دفن امامزاده به مرور به نام وی تغییر یافته است. براساس متن وقف‏نامه، تاریخ تدفین وی سال 897 هجری قمری است.
مردم روستای امامزاده هاشم، به زبان‏های گیلكی و آذری سخن می‏گویند، دین اسلام دارند و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

سیاهرود امامزاده هاشم-6xH5vFclOo

الگوی معیشت و سكونت
براساس نتایج سرشماری سال 1375، روستای امامزاده هاشم 1910 نفر جمعیت داشته است كه در سال 1385 به 2214 نفر افزایش یافته است.
اقتصاد روستایی امامزاده هاشم، بر پایه فعالیت‏های زراعی، دامداری و خدمات استوار است. گذر رودخانه پر آب سفید رود از شرق روستا باعث رونق شالیكاری شده و برنج مهم‏ترین محصول زراعی آن است. پرورش گاو، گوساله و گوسفند به طور سنتی در روستا متداول است و گوشت، ماست، شیر و پنیر از فرآورده‏های مهم آن است. استقرار روستای امامزاده هاشم در كنار جاده ترانزیتی رشت- قزوین موجبات اشتغال بخشی از مردم روستا در امور خدمات و تجارت شده است. پرورش طیور خانگی مرغ و اردك و بافت انواع جوراب و شال توسط زنان روستایی از دیگر فعالیت‏های مردم روستای امامزاده هاشم است.
این روستای كوهپایه‏ای- جلگه‏ای، بافت پراكنده خطی دارد و به موازات، رودخانه سفیدرود و جاده گسترش یافته است و از سه محله به نام‏های گالش محله (با كاربری مسكونی)، بالا محله (با كاربری زیارتی بقعه امامزاده هاشم) و پایین محله (با كاربری تجاری، اداری و خدماتی) تشكیل یافته است.
معماری خانه‏‏های روستای امامزاده هاشم دارای دو شكل قدیمی و جدید است. مصالح به كار رفته در خانه‏های قدیمی شامل چوب، گل، سنگ و پوشال است،‏ اما در ساخت خانه‏های جدید از آجر، سیمان، تیرآهن و ورق گالوانیزه استفاده می‏شود. اكثر خانه‏ها با سقف‏های شیروانی از اتاق‏های تو در تو تشكیل یافته كه از طریق ایوان به یكدیگر مرتبط هستند و حیاط‏های بزرگی دارند. این خانه‏ها با ایجاد پرچین یا دیوارهای بلوكی، از یك‏دیگر جدا شده‏اند.

سیاهرود امامزاده هاشم-MHAEamzDbK

جاذبه‏های گردشگری
جنگل انبوه، مهم‏ترین جاذبه طبیعی روستای امامزاده هاشم است. این جنگل زیبا با درختان بلند كاج، صنوبر و تبریزی در تمام فصول سال زیبایی خاصی را به نمایش می‏گذارد.
سفیدرود، بزرگترین رودخانه استان گیلان، در ضلع شرقی روستای امامزاده هاشم جریان دارد و سواحل آن پذیرای گردشگران در فصول بهار و تابستان است. چشم‏انداز رودخانه و شالیزارهای پیرامون آن، بسیار تماشایی است. پارك جنگلی سردار جنگل در ضلع جنوبی روستا با امكاناتی نظیر پارك كودك و سرویس بهداشتی برای گردشگران جالب توجه است.
جلوه‏های بسیار زیبای طبیعی روستای امامزاده هاشم آن را به یكی از قطب‏های گردشگری طبیعی بدل كرده است.
اهمیت گردشگری روستای امامزاده هاشم، مدیون طبیعت بكر و زیارتگاه هاشم بن محمد از نوادگان علی‏بن‏ابی‏طالب (ع) است. زیارتگاه امامزاده هاشم، در بلندترین نقطه روستا با مساحت 7500 مترمربع ساخته شده است كه 1200 متر آن حرم و مابقی آن گورستان و فضای باز است.
رابینو به نقل از ایستویك، نخستین تعمیرات و بازسازی گسترده بنا را در زمان شاهزاده منوچهرخان معتمدالدوله، حاكم وقت گیلان می‏داند. این بنا در زمان جنگ جهانی اول و قیام میرزا كوچك خان جنگلی آسیب فراوان دیده بود كه بعدها مورد بازسازی اساسی قرار گرفت. لذا بافت قدیمی و اصلی بقعه از میان رفته است. از جمله زیبایی‏های بقعه یك سری پله‏هایی است كه امامزاده هاشم را از خیابان اصلی به حرم متصل می‏كند و گرداگرد حرم را درختان بلندی فرا گرفته‏ اند.

سیاهرود امامزاده هاشم-OvGn4vKmQR

مردم روستای امامزاده هاشم، اعیاد مذهبی و سوگواری‏های اهل بیت را به گونه‏ای خاص در بارگاه امامزاده برگزار می‏كنند و در برگزاری مراسم ملی چهارشنبه سوری، تحویل سال نو، دید و بازدید نوروزی، سیزده بدر و شب یلدا اهتمام دارند.
ورزا جنگ (جنگ میان گاوهای نر) از مراسم مشهور روستاییان این منطقه است كه در پایان آن، به صاحبان گاوهای برنده، جایزه‏ای اهدا می‏شود.
اقوام ساكن روستا اعم از گیلكی و ترك، هویت خود را، با آوازها و ترانه‏های محلی در مراسم خانوادگی و قومی محفوظ می‏داند.
صنایع دستی مردم روستای امامزاده هاشم مشتمل بر بافت جوراب و شال در طرح‏ها و رنگ‏های زیبای شاد می‏باشد.
غالب مردم روستای امامزاده هاشم، از لباس‏های معمولی استفاده می‏كنند. اما، در برخی مراسم و جشن‏های عروسی، لباس‏های محلی می‏پوشند.
از غذاهای محلی این روستا می‏توان به سیاه قاتق (فسنجان)، میرزا قاسمی، ورقه و انواع كباب اشاره نمود