ریپورتاژ آگهی
دره‌ای باور نكردنی در دل نیشابور

دره‌ای باور نكردنی در دل نیشابور

استان خراسان‌رضوی یكی از استان‌های پرجاذبه ایران است كه زیبایی‌های فراوانی در دل دارد. یكی از زیبایی‌های این استان دره هفت غار می‌باشد كه در دامنه‌های كوه‌های بینالود قرار گرفته است.
  • 1401/07/17
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : نیشابور
تلفن : 66059000-021

استان خراسان‌رضوی یكی از استان‌های پرجاذبه ایران است كه زیبایی‌های فراوانی در دل دارد. یكی از زیبایی‌های این استان دره هفت غار می‌باشد كه در دامنه‌های كوه‌های بینالود قرار گرفته است.

بلواری در شمال شهر نیشابور، كه به جاده باغرود، معروف است با طی مسافتی در حدود دوازده كیلومتر به دامنه‌ های كوهستان بینالود می‌ رسد، كه یكی از زیباترین جاذبه ‌های طبیعی سنگ‌ ساخت شرق كشور، خودنمایی می ‌كند. این اثر سنگی كه ورودگاه آن به دست پیكرتراش بدیع و چیره‌ دست طبیعت، به شكل خیال ‌انگیز، زیبا و بی ‌همتا، تراشیده شده و نقش و نگار، یافته است در میان نیشابوریان به نام «هفت غار» شناخته می ‌شود. هفت‌غار، یكی از نزدیكترین جاذبه ‌های طبیعی نیشابور است كه در فصل های بهار و تابستان گردشگران بسیاری را بخود جلب می كند. از ویژگی‌ های بارز این دره، می توان به رنگ سرخ خاك اشاره كرد كه باعث رنگ آمیزی و جلوه‌ های خاص شده است. برای رسیدن به چشمه باید از مسیر ۷ غار یا هفت وادی عبور كرد. در مسیر، رودخانه‌ ها و آبشارهای كوچك و بزرگ فوق ‌العاده زیبایی وجود دارد.

دره‌ای باور نكردنی در دل نیشابور-vb21YiVD7R

دره هفت غار در شمال نیشابور قرار دارد و به‌ منزله هفت وادی و یا هفت تنگه است. منطقه ای كه هفت غار در آن واقع شده است، در فصل گرم سال، دارای آب وهوایی معتدل، با صبحگاهی بسیار دلنشین و روح‌افزا است و با شرایط آب و هوایی و مناظر طبیعی از ییلاقات اصلی و جاذبه های گردشگری نیشابور به شمار می‌آید. این دره به دلیل فرسایشی بودن و شیب تند آن هرساله پس از بارش شكل جدیدی به خود می گیرد و آبشارهای بزرگ و كوچكی در آن ایجاد می‌شود. بهترین زمان بازدید از این دره فصل بهار است. از ویژگی‌های بارز این دره، می‌توان به رنگ سرخ خاك اشاره كرد كه باعث رنگ‌آمیزی و جلوه‌های خاص شده است. برای رسیدن به چشمه باید از مسیر ۷ غار یا هفت وادی عبور كرد.

در شمال نیشابور،دره ای وجود دارد كه از گذشته هفت غار نامیده شده كه به منزله هفت وادی و یا هفت تنگه است. منطقه ای كه هفت غار در آن واقع شده است، در فصل گرم سال، دارای آب و هوایی معتدل، با صبحگاهی بسیار دلنشین و روح‌ افزا است كه با شرایط آب و هوایی و مناظر طبیعی از ییلاقات اصلی نیشابور به شمار می آید.

دره‌ای باور نكردنی در دل نیشابور-Vs284OrU63

نحوه بازدید

برای بازدید از تمام قسمت های دره با توجه به آمادگی بدنی، باید بین ۲ تا ۳ ساعت وقت بگذارید. وجود درختان سرسبز و عبور رودخانه از كنار آنها به همراه چشم اندازهای سرخ اطراف، منظره ای بی بدیل را خلق كرده كه چشم ها از تماشای آن سیر نمی شوند. همانطور كه در حال گذر از هفت تنگ هستید چشمه ها و رودخانه های زیادی را می بینید كه این طبیعت گردی را برایتان لذت بخش تر می كنند. در واقع در این منطقه غاری وجود ندرد اما به قدری كوه ها به هم نزدیك هستند كه درست مثل یك غار چند متری بوده و به سختی میتوان از آن عبور كرد.

كوه های سرخ شكاف های عمیق و زیبایی دارند كه می توانید برای استراحت در داخل آن ها نشسته و عكس های یادگاری جالبی بیندازید. بعد از اینكه دره را به طور كامل پیمودید، در ارتفاع ۱۹۰۰ متری به منطقه ای باز و سرچشمه اصلی رودخانه غارمی رسید؛ در اینجا وجود چندین درخت گردو طراوت و زیبایی منطقه را دوچندان كرده است. در واقع برای رسیدن به این چشمه باید ۷ تنگ را پشت سر بگذارید كه در نهایت طبیعت به خاطر این پیاده روی چشمه ای باطراوت به شما پاداش می دهد، با اینكه چشمه آب سرد و گوارایی دارد اما وجود املاح زیاد آن را غیر قابل نوشیدن كرده است. می توانید مدت ها در كنار این چشمه بنشینید و خستگی راه را از تن بدر كرده در آرامش چرتی بزنید.

دره‌ای باور نكردنی در دل نیشابور-fyD5rHUtdJ

این دره به دلیل فرسایشی بودن و شیب تند آن هرسال پس از بارش شكل جدیدی به خود می گیرد و آبشارهای بزرگ وكوچكی در آن پدید می آید. برای رسیدن به چشمه باید از مسیرهای رودخانه و آبشار عبور كنیم كه گاهی ارتفاع زیاد بوده و كمك لازم است.

اگر حس طبیعت گردی تان گل كرده و دوست دارید این مسیر را ادامه دهید و بیشتر در طبیعت بمانید در ادامه یك دوراهی می بینید كه در سمت چپ به روستای برفریز و در سمت راست به روستای رود منتهی می شود. اگر هم تمایلی به ادامه مسیر ندارید و دوست دارید هر چه سریع تر از دره خارج شوید در تنگه های اول، دوم و چهارم راه های خروج زیادی در سمت راست وجود دارد كه می توانید برای بیرون رفتن از این منطقه از آنها استفاده كنید.

دره‌ای باور نكردنی در دل نیشابور-DHpD8yTFsS

آب و هوای خوب و همینطور چشم اندازهای خیره كننده، دره هفت غار را به یكی از مهمترین ییلاق های نیشابور تبدیل كرده است. این منطقه در هر فصلی از سال زیبایی و جذابیت های خاص خود را دارد اما چشم اندازهای آن در فصل های بهار و پاییز زیباتر است. در فصل بهار به خاطر بارش های بسیار و آب شدن برف ها رودخانه پرآب تر از همیشه است و جوش و خروش زیادی دارد. بدون شك تماشای رودخانه و شنیدن صدای جوش و خروش آن انگیزه مناسبی برای بازدید از این دره است. پیشنهاد می كنیم بازدید از دره را در صبح زود انجام دهید چون آب و هوای این منطقه در اوایل صبح طراوت و سرزندگی خاصی دارد.

افراد زیادی در قالب تیم های كوهنوردی به خصوص در روزهای تعطیل راهی این منطقه می شوند و از چشم اندازها و طبیعت آن لذت می برند. این دره زیبا هر آنچه كه از یك طبیعت گردی مفرح و لذت بخش انتظار دارید را به شما می بخشد و محیطی آرامش بخش و زیبا را به شما هدیه می دهد.

دره‌ای باور نكردنی در دل نیشابور-oolDykS0TE

نحوه دسترسی

راه های دسترسی به این تنگه بسیار متنوع است اما آسان ترین راه، مسیر روستای باغرود است كه پس از ده دقیقه كوهپیمایی می توان به ابتدای این دره در ارتفاع ۱۵۰۰ متری رسید. از جمله مسیرهای دسترسی دیگرمی توان به خود روستای غار اشاره نمود.