ریپورتاژ آگهی
تیكمه داش

تیكمه داش

تیكمه‌داش یكی از شهرهای استان آذربایجان شرقی و مركز بخش تیكمه‌داش شهرستان بستان‌آباد است. این شهر در ۱۶ كیلومتری بستان‌آباد، ۶۱ كیلومتری تبریز و ۹۱ كیلومتری میانه واقع شده‌است. تیكمه‌داش در سال ۱۳۷۶ خورشیدی تبدیل به شهر شده‌است. دوشنبه‌بازار این شهر در سطح منطقه معروف است. خسته‌قاسم كه از شاعران مشهور سدهٔ دوازدهم به‌شمار می‌رود، زادهٔ تیكمه‌داش بوده‌است؛
  • 1400/11/12
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : بستان آباد
  • دسته : شهر-استان
آدرس : این شهر در ۱۶ كیلومتری بستان‌آباد، ۶۱ كیلومتری تبریز و ۹۱ كیلومتری میانه واقع شده‌است
تلفن : 66059000-021

تیكمه‌داش یكی از شهرهای استان آذربایجان شرقی و مركز بخش تیكمه‌داش شهرستان بستان‌آباد است. این شهر در ۱۶ كیلومتری بستان‌آباد، ۶۱ كیلومتری تبریز و ۹۱ كیلومتری میانه واقع شده‌است. تیكمه‌داش در سال ۱۳۷۶ خورشیدی تبدیل به شهر شده‌است. دوشنبه‌بازار این شهر در سطح منطقه معروف است. خسته‌قاسم كه از شاعران مشهور سدهٔ دوازدهم به‌شمار می‌رود، زادهٔ تیكمه‌داش بوده‌است؛ به طوری كه خود شاعر چنین می‌گوید:

خسته‌قاسم تیكمه‌داش‌لی، گونی غم‌لی گوزی یاش‌لی

شهر تیكمه‌داش در دامنهٔ كوه‌های قارقالان و قلیچ‌قیه قرار گرفته و ۱۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. رود بنوچای از درون و رود بوستكان‌چای از پیرامون آن می‌گذرد. در اطراف تیكمه‌داش چشمه‌های آب‌معدنی بسیاری وجود داشته و نیز غار یاغیشلو در این منطقه واقع شده‌است. حداكثر دمای شهر در تابستان‌ها ۳۰ درجهٔ سانتی‌گراد بالای صفر و حداقل آن در زمستان‌ها ۳۵ درجهٔ سانتی‌گراد زیر صفر است؛ همچنین میانگین بارش سالانه در تیكمه‌داش ۳۸۰ میلی‌متر می‌باشد.جمعیت شهر تیكمه‌داش برپایهٔ سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، بالغ بر ۲٬۴۶۸ نفر بوده كه از این تعداد، ۱٬۲۷۰ نفر مرد و ۱٬۱۹۸ نفر زن بوده‌اند؛ هم‌چنین شمار خانوارهای ساكن این شهر، ۶۳۳ خانوار بوده‌است. از لحاظ میزان سواد نیز ۱٬۷۴۱ نفر از ساكنان تیكمه‌داش را افراد باسواد و ۴۶۳ نفر را افراد بی‌سواد تشكیل می‌دهند.

تیكمه داش-r31ELl0Xgb