ریپورتاژ آگهی
بخشایش

بخشایش

بخشایش یكی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است كه در بخش مركزی شهرستان هریس واقع شده‌است. زبان مردم بخشایش، همانند سایر اهالی شهرستان هریس و استان آذربایجان شرقی، تركی آذربایجانی است كه در میان مردم به لهجهٔ محلی بخشایش تلكم می‌شود.
  • 1400/11/12
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : هريس
  • دسته : شهر-استان
آدرس : هریس
تلفن : 66059000-021

بخشایش یكی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است كه در بخش مركزی شهرستان هریس واقع شده‌است.

طول جغرافییایی: ′۵۷ ·۴۶

عرض جغرافییایی: ′۰۸ ·۳۸

ارتفاع: ۱۵۵۳ متر

زبان مردم بخشایش، همانند سایر اهالی شهرستان هریس و استان آذربایجان شرقی، تركی آذربایجانی است كه در میان مردم به لهجهٔ محلی بخشایش تلكم می‌شود.

یكی از شهرهای استان آذربایجان شرقی در حوزه فرمانداری شهرستان هریس، بخشایش می باشد كه در فاصله ۸۰ كیلومتری مركز استان – تبریز – و ۳۷ كیلومتری شهرستان بستان آباد واقع شده است. بخشایش در منطقه جلگه ای بنا شده و دارای آب و هوای كوهستانی با تابستانهای گرم و زمستانهای سرد و طولانی است. خاك حاصلخیز بخشایش برای تولید غلات بسیار مساعد است. این شهر در بین دو رودخانه معروف آذربایجان موسوم به «اوجان چای» و «آجی چای» قرار گرفته است رودخانه اوجان كه از ارتفاعات سهند شمالی سرچشمه می گیرد پس از طی مسافتی در نزدیكی این شهر وارد آجی چای می شود و بخشایش را می توان به عنوان محل تلاقی این دو رود معروف شناخت. به علت وجود طبقات نمكی در اراضی مجاور بخشایش آب آجی چای در این منطقه تلخ و غیر قابل استفاده كشاورزی و غیر مناسب برای شرب انسانی است. همسایگان بخشایش: بخشایش از طرف شمال با روستای بزرگ اربطان، از طرف جنوب با تازه كند و اشتلق سفلی و علیا، از سمت غرب با بخش نو و جانقور و از سمت شرق با شهر كلوانق همسایه می باشد.

بخشایش را با توجه به بافت اعتقادی و مذهبی اش، می توان یكی از شهرهای مذهبی نامید. در این شهر، تمام آداب و رسوم و سنن مردم به مذهب و اعتقادات دینی آنان باز می گردد.

از كار و پیشه مردمان این شهر میتوان به كشاورزی ، دامداری ، پرورش زنبور عسل ، كارگری و قالی بافی و … نام برد.

كشت مزارع و باغات به صورت آبی و دیمی است و آب كشاورزی و آشامیدنی این شهر از رودخانه، چاه های معمولی ، چاه های نیمه ژرف ، چاه های ژرف (از طریق لوله كشی) تامین میشود.

از رستنی های این شهر میتوان از گیاهان كهلیك اوتی ، گل گاوزبان و شیرین بیان كه كاربرد داروئی دارد نام برد.

در حیات وحش این شهر میتوان از جانوران و پرندگان شغال ، گرگ ، روباه ، خرگوش و كبك نام برد.

این شهر دارای برق ، دبستان ، مدرسه راهنمایی ، دبیرستان ، نهضت سواد آموزی ، مركز بهداشت و درمان ، درمانگاه ، مطب پزشك ، داروخانه ، آزمایشگاه ، مسجد ، حسینیه ، شعبه نفت ، مخابرات ، پست ، نمایندگی برق ، فروشگاه تعاونی ، شورای شهر ، پاسگاه انتظامی ، پایگاه مقاومت بسیج ، كارگاه جوشكاری ، آسیاب و تعمیر گاه ماشین و موتورسیكلت است.

بخشایش-jH2tWlBTTF

بخشایش-0HM5eS73ry

بخشایش-5s0JlfD604