ریپورتاژ آگهی
امامزاده محمد مسعود

امامزاده محمد مسعود

جاذبه ها/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، امامزاده محمد مسعود یكی از اماكن مذهبی استان مركزی است.
  • 1401/07/11
  • استان : مرکزي
  • شهر : خنداب
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : این امامزاده در مركز شهر خنداب و در 105 كیلومتری شمال غربی اراك و در 40 كیلومتری شرق جاده آسفالت همدان ملایر واقع شده است
تلفن : 66059000-021

 امامزاده محمد مسعود یكی از اماكن مذهبی استان مركزی است
جاذبه ها/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، امامزاده محمد مسعود یكی از اماكن مذهبی استان مركزی است.
بقعه این امامزاده در مركز شهر خنداب و در 105 كیلومتری شمال غربی اراك و در 40 كیلومتری شرق جاده آسفالت همدان ملایر واقع شده است. بنای پیشین بقعه كه مربوط به یك صد سال قبل بود، به جهت فرسودگی، تخریب و بنای با شكوهی در حال ساخت هست. بنای فعلی شامل حرم، شبستان، ایوان، گنبد و صحن و سر در ورودی است. قسمت داخلی بقعه، به ابعاد 12×19 متر تعبیه شده كه با توجه به واقع شدن بقعه در توسعه خیابان اصلی شهر خنداب، قسمتی از ایوان و شبستان بقعه جز خیابان خواهد شد. از این‏ رو، حرم در میان شبستان قرار خواهد گرفت و ابعاد خارجی آن 6 × 6 متر و ابعاد داخلی آن 5/3 × 5/3 متر هست.
در داخل، سنگ قبری بر روی مزار است. ضریح چوبی مشبك و قدیمی امامزاده، در انبار بقعه نگهداری بوده كه نیاز به مرمت دارد. در حال حاضر، ضریح آلومینیومی كوچكی بر مزار نصب شده و سردر ورودی بقعه با گلدسته و سرویس ‏های بهداشتی در حال احداث است. در قسمتی از صحن كوچك امامزاده، دفتر اداره اوقاف خنداب استقرار دارد. دیوارهای داخل حرم دارای گچ‏كاری است. گنبد بنا به شكل شلجمی بوده كه از داخل پوشش گچی و از خارج ترصیح كاشی در آجر با طرح‏ های ترنجی فیروزه‏ ای رنگ دارد. گچ‏بری زیر گنبد با خط ثلث برجسته بر زمینه قهوه ‏ای روشن بوده كه آیات قرآن بر آن نقش بسته و اثر استاد محمد علی كافی است.
از اشیای تاریخی هنری موجود در بقعه، یك جفت چراغ‏های پایه‏ دار بلورین آبی رنگ و ضریح چوبی است كه در سال 1310 ه ق وقف مرقد شد. اهالی شهر خنداب و روستاهای تابعه ارادت خاصی به این امامزاده دارند. بروز كرامات متواتر از سوی این امامزاده و نقل آن در مجالس باعث شد كه خیرین متعهد بخشی از اراضی خود را به جهت عمران و توسعه حرم مطهر امامزاده محمد مسعود وقف نمایند كه تا امروز بیش از شصت جریب موقوفه و رقبه به ثبت رسیده است.
به اعتقاد اهالی و بنا به نقل سینه به سینه، امامزاده محمد مسعود از نوادگان امام موسی كاظم (ع) است. بقعه امامزاده مسعود به شماره 25016 و در تاریخ 18/12/1387 به ثبت آثار ملی و تاریخی رسید.