ریپورتاژ آگهی
خانه معزی

خانه معزی

خانه “معزی” كه از سالمترین و قدیمی ترین خانه های تاریخی شرق استان فارس محسوب می شود به دلیل عدم رسیدگی مسئولان در یك قدمی نابودی قرار گرفته است.
  • 1400/11/11
  • استان : فارس
  • شهر : استهبان
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : این خانه تاریخی در شهرستان استهبان (در شرق فارس) واقع است
تلفن : 66059000-021

خانه “معزی” كه از سالمترین و قدیمی ترین خانه های تاریخی شرق استان فارس محسوب می شود به دلیل عدم رسیدگی مسئولان در یك قدمی نابودی قرار گرفته است.
این خانه تاریخی در شهرستان استهبان (در شرق فارس) بر اساس نظر كارشناسان از قدیمی ترین خانه های تاریخی است كه مربوط به دوره زندیه و افشاریه است.
ورودی بنای مذكور در ضلع شمالی واقع شده كه از طریق یك دالان به حیاط مستطیل شكلی كه یك حوض سنگی زیبا در وسط آن قرار گرفته منتهی می شود. در ضلع شمالی حیاط، شاه نشین زیبایی به سبك بناهای دوره زندیه خودنمایی می كند و اتاقی كه به تالار آینه شهرت دارد.
بدنه اتاق با آیینه كاریهای بسیار زیبایی تزئین شده و سقف كاذب آن نیز مزین به نقاشیهای زیبا و متنوعی است. ارسیهای اطاق دارای ستونهایی است كه عكسهای موجود در این ستونها حدود ۱۰۰ سال قدمت دارند، این عكسها خود نیز یك یادگار تاریخی محسوب می شوند.

در ضلع غربی حیاط نیز راه پله ای وجود دارد كه به اتاقهای موجود در این ضلع منتهی می شود و یكی از این اتاقها كه دارای دریچه های چوبی، شیشه های رنگی و سقف تفال كاری شده به عنوان نمازخانه و اتاقهای دیگری نیز به عنوان مطبخ مورد استفاده بوده اند.

این بنا در زمان فتحعلی شاه آینه كاری شده كه شیشه و آینه های آن از هند به ایران آمده است. خانه معزی متعلق به خاندان مغزی بوده و نزدیك به شش نسل دست به دست شده است.

این بنا هم اكنون درپی عدم توجه مسئولان به یك خانه متروكه تبدیل شده و در آستانه نابودی قرار گرفته است.

یك فعال میراث فرهنگی در این رابطه گفت: این بنای تاریخی نزدیك به یك هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد كه در سال ۸۷ در لیست آثار ثبت شده قرار گرفته است.

سید جواد حسینی نژاد با بیان اینكه این بنای تاریخی قدیمی ترین منزل مسكونی منطقه شرق استان است، بیان كرد: مهمترین معضل این بنای تاریخی این است كه هیچگونه اعتباری برای مرمت آن در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینكه از سوی مسئولان میراث فرهنگی هیچگونه اقدامی برای مرمت این اثر تاریخی و باارزش صورت نگرفته، اظهار داشت: دیوارها و آینه های این اثر تاریخی باارزش در حال ریزش است و مسئولان برای جلوگیری از آن تلاشی نمی كنند.
این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: علاوه بر این پنجره های این بنا به دلیل آفتاب خوردگی در حال تخریب است و در صورتیكه اقدامی برای مرمت این بنا انجام نشود در آینده ای نزدیك خانه تاریخی معزی نابود می شود.

حسینی نژاد با بیان اینكه اهمال از سوی مسئولان مربوطه باعث نابودی این بنا شده، خاطرنشان كرد: به دلیل كوتاهی مسئولان خانه تاریخی معزی آسیبهای فراوانی دیده و در این مدتی كه این بنا ثبت ملی شده فقط ۲۰ میلیون تومان برای مرمت و بازسازی آن هزینه شده در حالیكه اعتبار درنظر گرفته ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.
وی گفت: قدیمی ترین خانه تاریخی شرق استان فارس نیاز به مرمت و توجه سریع دارد، در غیر این صورت آسیبهای جبران ناپذیری به آن وارد خواهد شد.
این فعال میراث فرهنگی با اشاره به اینكه در این بنای تاریخی قفل است، بیان كرد: هیچ گردشگری قادر به دیدن این بنای تاریخی نیست چراكه در آن قفل است و در صورتیكه گردشگران قصد بازدید از آن را داشته باشند این امر شدنی نیست.
وی گفت: علاوه بر این، پشت بام خانه تاریخی معزی نم داده و در فصل زمستان و بارندگی مشكلات زیادی برای آن به وجود می آید به همین دلیل مسئولان امر باید هرچه سریعتر با اتخاذ تدابیر لازم از تخریب آن جلوگیری كنند.

این خانه های تاریخی در هر شهرستان جاذبه های تاریخی، سابقه تمدنی و فرهنگی این مناطق به شمار می روند كه باید به شكل مناسبی مرمت و نگهداری شوند تا ضمن اینكه این میراث های كهن حفظ می شود بسترهای گردشگر پذیری هر شهرستان نیز مهیا شود.

-X5GdgBapfd



-BVDhaLlE5s

-54NWluMUFK

-2QC0ggXCBJ

-CRl25NwwBa

-3v7WpWhq1b

-kHGiQrdCmY

-SGCRmfDT2f