ریپورتاژ آگهی
چقدر درباره تاجیكستان می‌دانید؟

چقدر درباره تاجیكستان می‌دانید؟

تاجیكستان با نام رسمی جمهوری تاجیكستان در آسیای میانه قرار دارد و كشوری كوچك و محصور در خشكی است كه تقریبا نه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. زبان رسمی این كشور فارسی تاجیكی بر اساس الفبای سیریلیك است و زبان روسی به عنوان زبان ارتباطات بین‌المللی تاجیكستان تایید شده است.
  • 1401/07/02
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : تاجیكستان
تلفن : 66059000-021

تاجیكستان با نام رسمی جمهوری تاجیكستان در آسیای میانه قرار دارد و كشوری كوچك و محصور در خشكی است كه تقریبا نه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. زبان رسمی این كشور فارسی تاجیكی بر اساس الفبای سیریلیك است و زبان روسی به عنوان زبان ارتباطات بین‌المللی تاجیكستان تایید شده است.

تاجیكستان با نام رسمی جمهوری تاجیكستان در آسیای میانه قرار دارد و كشوری كوچك و محصور در خشكی است كه تقریبا نه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. زبان رسمی این كشور فارسی تاجیكی بر اساس الفبای سیریلیك است و زبان روسی به عنوان زبان ارتباطات بین‌المللی تاجیكستان تایید شده است. دوشنبه پایتخت تاجیكستان بزرگترین شهر این كشور است و هر سال مردم زیادی را از داخل و خارج از كشور به خود جذب می‌كند. با ما همراه باشید تا درباره جاذبه‌های گردشگری كشور تاجیكستان بیشتر بدانید.

چه جاذبه‌های گردشگری در تاجیكستان قرار دارند؟

  • پنجیكنت(penjikent): منطقه پنجیكنت یك منطقه تاریخی و در گذشته جزو یكی از شهرهای سرزمین سغدیانا بوده است. امروزه این منطقه، پامپی آسیای میانه نام دارد و در شمال غربی تاجیكستان قرار گرفته است. بازدید از این منطقه اطلاعات زیادی را درباره زندگی مردم در گذشته به شما منتقل می‌كند. همچنین موزه‌هایی كوچك اما پر از آثار باستانی در این منطقه قرار دارند.
  • دوشنبه: دوشنبه پایتخت و بزرگترین شهر تاجیكستان است. این شهر كه قبلا در انحصار اتحاد جماهیر شوروی بود هنوز هم نشانه‌هایی از این دوران را در خود دارد. خیابان رودكی مهم‌ترین خیابان دوشنبه است و به دلیل رشد اقتصادی كه در این شهر  وجود دارد، پارك‌ها، رستوران‌ها، موزه‌ها و كتابخانه‌های بسیار زیادی در آن قرار گرفته‌اند. رنگ پاستیلی كه سبكی از نئوكلاسیك است هنوز هم بر روی ساختمان‌های موجود در شهر دیده می‌شود.
  • تئاتر اپرا و باله: تئاتر اپرا و باله در تاجیكستان مكان بسیار مناسبی برای افرادی است كه به هنرهای نمایشی و موسیقی علاقه‌مند هستند. شما می‌توانید با بازدید از تئاتر اپرا و باله با فرهنگ مردم تاجیكستان بیشتر آشنا شوید. این تالار در شهر دوشنبه بنا شده است.
  • قلعه حصار: قلعه حصار در ۳۰ كیلومتری شهر دوشنبه قرار گرفته است و به دلیل نمایش بخشی از فرهنگ و تمدن تاجیكستان اهمیت بسیار زیادی برای مردم این كشور دارد. در سال ۱۳۲۴ پس از حمله روسیه به تاجیكستان قسمت‌هایی از این قلعه از بین رفتند و تنها قسمت كوچكی از برج‌های دوقلو قلعه برجای مانده‌اند.
  • دریاچه كولی كالون: اگر به طبیعت و بازدید از مكان‌های طبیعی علاقه‌مند هستید از دریاچه كولی كالون بازدید كنید. این دریاچه بسیار زیبا كه مجموعه‌ای از سه دریاچه یخچالی است در غرب تاجیكستان و در جنوب غربی استان سغد قرار دارد. این دریاچه حدودا ۵۰ كیلومتر با منطقه پنجیكنت فاصله دارد پس به راحتی می‌توانید از زیبایی‌های این دو مكان با هم لذت ببرید. طبیعت فوق بكر اطراف دریاچه كولی كالون منطقه بسیار مناسبی را برای كمپینگ و چادر زدن به وجود آورده است.
  • سد نورك: سد نورك بر روی رودخانه وخش قرار دارد. رودخانه وخش یكی از بزرگترین رودهای تاجیكستان است و به سد خاكی نورك منتهی می‌شود. جالب است كه بدانید نورك با ۳۰۰ متر ارتفاع مرتفع‌ترین سد جهان بعد از سد جین پینگ آی در چین است. این سد كه در سال ۱۹۷۲ به منظور تولید برق راه اندازی شد در ۸۰ كیلومتری شهر دوشنبه قرار دارد. بازدید از این سد برای عموم آزاد نیست و فقط با اخذ مجوز می‌توانید از این سد شگفت‌انگیز بازدید كنید.