ریپورتاژ آگهی
آشنایی كامل با خانه عباسی كاشان

آشنایی كامل با خانه عباسی كاشان

سبك معماری خانه تاریخی عباسیان مانند دیگر خانه‌های سنتی كاشان است. در مركز آن حیاطی وجود دارد و اتاق‌ها و ساختمان دور آن می‌چرخند. علاوه بر این، در این سبك، خانه پایین‌تر از زمین خیابان قرار می‌گیرد.
  • 1401/06/30
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : كاشان
تلفن : 66059000-021

سبك معماری خانه تاریخی عباسیان مانند دیگر خانه‌های سنتی كاشان است. در مركز آن حیاطی وجود دارد و اتاق‌ها و ساختمان دور آن می‌چرخند. علاوه بر این، در این سبك، خانه پایین‌تر از زمین خیابان قرار می‌گیرد.

كاشان را بیشتر به خاطر خانه‌های تاریخی مسحوركننده‌اش می‌شناسند. هر خانه داستان خود را برای گفتن دارد. بنابراین، بازدید از همه آنها لذت بخش است. یكی از زیباترین خانه‌های تاریخی كاشان، خانه تاریخی عباسیان است كه قدمت آن مانند بسیاری از خانه‌های دیگر این شهر به دوران قاجار می‌رسد. بازدید از این خانه به كسانی كه دوست دارند با معماری ایرانی به خصوص در گذشته بیشتر بدانند پیشنهاد می‌شود.  همچنین كسانی كه دوست دارند درباره تاریخ بیشتر بدانند. علاوه بر این، این مكان همچنین یك انتخاب عالی برای عكاسان است، زیرا ظاهر بسیار زیبایی دارد.

آشنایی كامل با خانه عباسی كاشان-TWL4qcKzPz
كاشان شهری در استان اصفهان در ایران است. بسیاری از مسافران در سفرهای خود بین تهران، اصفهان و یزد، كاشان را دور می‌زنند، اما این شهر واحه دل انگیز در حاشیه دشت كویر یكی از جذاب‌ترین مقاصد ایران است. این نه تنها دارای مجموعه‌ای از شگفتی‌های معماری، یك بازار سرپوشیده و یك باغ معروف شگفت انگیز است، بلكه برخی از بهترین جاذبه‌های گردشگری سنتی ایران مركزی را نیز ارائه می‌دهد.

آشنایی كامل با خانه عباسی كاشان-h08f9ytSPW

این بنا در اواخر قرن هجدهم با شش حیاط در نزدیكی خانه طباطبایی‌ها در شهر كاشان ساخته شد كه یكی از محبوب‌ترین آثار و جاذبه‌های گردشگری استان مركزی ایران اصفهان است. بیشتر خانه‌های كاشان متعلق به روحانیون یا تاجران ثروتمندی بود كه برای خانواده‌هایشان می‌ساختند.

سبك معماری خانه تاریخی عباسیان مانند دیگر خانه‌های سنتی كاشان است. در مركز آن حیاطی وجود دارد و اتاق‌ها و ساختمان دور آن می‌چرخند. علاوه بر این، در این سبك، خانه پایین‌تر از زمین خیابان قرار می‌گیرد. بنابراین، هنگامی كه به داخل ساختمان می‌روید، باید برای رفتن به حیاط پایین بیایید. بیشتر به این دلیل است كه خانه باید به قنات نزدیكتر باشد و در تابستان و زمستان ساختمان به این ترتیب عایق بندی می‌شود. همچنین می‌توانید ببینید كه خانه چقدر متقارن است كه نكته مهمی است كه در این نوع معماری رعایت می‌شود.

آشنایی كامل با خانه عباسی كاشان-FLv6HessOc

با نقش برجسته‌های گچی، آینه كاری و شیشه‌های رنگی تزئین شده است. یكی از اتاق‌ها دارای سقفی است كه با قطعات آینه طراحی شده است تا در زیر درخشش شبانه شمع، تصور آسمان پرستاره را القا كند. گذرگاه‌های مخفی نیز در این خانه ساخته شده بود.

این عمارت سنتی مجموعه‌ای از هنرهای ایرانی از قبیل ویترای، مشبك، مقرنس كاری، آینه كاری و نقش برجسته‌های گچبری است. این خانه كه در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ متر مربع و در پنج طبقه ساخته شده است، دارای ویژگی‌های معماری مسكونی سنتی ایرانی مانند اندرونی (داخلی) كه محل شخصی زنان و خدمتكاران بوده و بیرونی (بیرونی) است. محله‌های عمومی كه بیشتر توسط مردان استفاده می‌شود.

حیاط حوض خانه دارای كانال‌های متعددی بود كه آب را از قنات (شبكه آب زیرزمینی) به این حیاط هدایت می‌كرد. برج باد و فواره‌های كوچك در این محله خانه، آن را در گرمای تابستان مطبوع نگه می‌داشت. صاحب اصلی خانه از این حیاط به عنوان محلی برای تدریس دروس دینی خود استفاده می‌كرد.

آشنایی كامل با خانه عباسی كاشان-jLmvF2w9nT

خانه تاریخی عباسیان یك اتاق آینه نیز دارد كه مجلل ترین اتاق خانه و متعلق به مالك است. به این نوع اتاق‌ها «شاه نشین» می‌گویند كه به معنای «محل پادشاهی» است. اما در این مورد از پادشاه به معنای صاحب یا مهم ترین فرد خانه است. این اتاق همچنین بزرگترین اتاق خانه است. اتاق‌های دیگر به نوعی در یك اندازه هستند و بیشتر متعلق به مهمانان هستند.

همچنین در قسمتی از خانه عباسیان یك رستوران سنتی عالی وجود دارد كه می‌توانید در آن ناهار بخورید و استراحت كنید. از آنجایی كه این خانه در بافت قدیمی شهر قرار دارد، به اكثر خانه‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری كاشان بسیار نزدیك است و هتل‌های بسیار خوبی در این منطقه وجود دارد.