ریپورتاژ آگهی
آران و بیدگل كجاست؟

آران و بیدگل كجاست؟

این شهرستان از اتحاد دو شهر قدیمی آران و بیدگل تشكیل شده است.
  • 1401/06/30
  • استان : اصفهان
  • شهر : آران و بيدگل
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : آران و بیدگل شهری در استان اصفهان است
تلفن : 66059000-021

آران و بیدگل كجاست؟

این شهرستان از اتحاد دو شهر قدیمی آران و بیدگل تشكیل شده است.

 آران و بیدگل شهری در استان اصفهان است. این منطقه در اصل شامل دو روستای مجزا به نام‌های «آران» و «بیدگل» بود. هر روستا آداب و رسوم، ارتباطات اجتماعی و گویش خاص خود را داشت. در نزدیكی جاده ابریشم قرار داشت و كاروان‌های بسیاری در مسیر خود از اروپا به شرق از آن عبور می‌كردند. حدود ۴۰ سال پیش دیوار جدایی فرو ریخت و این دو شهر كوچك با هم متحد شدند. می‌توان از خانواده جندقیان به عنوان یكی از معروف‌ترین خانواده‌های این شهر نام برد. جندقیان در وزارت كشور نماینده دارند.

این شهرستان از اتحاد دو شهر قدیمی آران و بیدگل تشكیل شده است. وجود صدها زنجیر قنات قدیمی، آثار باستانی و قلعه در سراسر دشت كویر در مجاورت این شهرستان و چند زنجیر قنات كه از سطوح پایینی ساختار شهر قدیم كاشان می‌گذرد، نشان از تاریخ كهن توسعه و شكوفایی دارد. در این منطقه آران و بیدگل با آثار تاریخی و طبیعی منحصر به فرد و سنت‌ها و آداب و رسوم خاص خود از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان به شمار می‌رود.

آران و بیدگل كجاست؟-3hO03hZOhX

این شهر از شمال و شرق توسط كویر احاطه شده است و به همین دلیل دارای آب و هوای معمولی گرم و خشك در تابستان، سرد و خشك در زمستان و بارندگی بسیار كم در طول سال است. این شرایط كشاورزی را سخت می‌كند.

یكی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های این منطقه دریاچه آران و بیدگل یا دریاچه نمك است. انتخاب این نام به دلیل شوری زیاد دریاچه است به گونه‌ای كه در تابستان ذرات نمك روی دریاچه شناور می‌شود. این دریاچه با طول و عرض به ترتیب ۸۰ و ۳۰ كیلومتر حاصل فرونشست زمین ساختی است كه در ارتفاع ۷۹۵ متری از سطح دریا ایجاد شده است. مساحت دریاچه نمك آران بیدگل حدود ۳۰۰۰ كیلومتر مربع است. مانند مثلثی است كه راس آن رو به شمال است.

آران و بیدگل كجاست؟-tMmlxnWHdW

رودخانه‌های مهمی كه وارد این دریاچه می شوند عبارتند از: رودخانه شور، رودخانه كرج، رود جاجرود، رودخانه حبله رود و رودخانه قره چای كه همگی در شمال و غرب این محوطه قرار دارند. مهمترین تركیبات موجود در دریاچه نمك عبارتند از: كلرید سدیم، سولفات سدیم، كلرید منیزیم و سولفات منیزیم.

این مكان طبیعی پوشیده از رسوبات نمكی است كه طی قرن‌ها بر اثر تجمع سیلاب‌ها و آب‌های سطحی ایجاد شده است. عمق نمك در اینجا بین ۵ تا ۵۴ متر است كه با لایه‌های رسی از هم جدا می‌شود. نكته جالب اینجاست كه سطح آب دریاچه در ماه‌های بارانی در برخی مناطق به دو سانتی‌متر می‌رسد اما با تابش خورشید به سرعت تبخیر می‌شود.

این دریاچه در بیشتر فصول سال خشك و سطح آن كاملا پوشیده از نمك است، اما منظره باشكوه آن به ویژه پس از بارندگی و تبخیر آب، همه ساله طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جذب می‌كند. این دریاچه به شكل مثلث است كه نقطه اصلی آن در شمال است.

آران و بیدگل كجاست؟-sWJ8vuveLO

در قسمت جنوبی دریاچه جزیره‌ای زیبا به نام سرگردان وجود دارد كه بازدید از آن فوق العاده است. واقع در دریاچه نمك، تنها چند ماه در سال آب در اطراف این جزیره وجود دارد. این جزیره را «جزیره سرگشته» می‌نامند، زیرا در تابستان هوای گرم سراب عظیمی را به وجود می‌آورد. به دلیل سراب، این جزیره روی دریا شناور است.

آران و بیدگل، به همان اندازه كه به تنهایی زیباست، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در اطراف خود دارد كه از آن جمله می‌توان به كویرها و دریاچه‌های نمك، تپه های شنی، كاروانسری مرنجاب و قلعه سی زن اشاره كرد.