ریپورتاژ آگهی
پاركی در مرز ایران و ارمنستان

پاركی در مرز ایران و ارمنستان

آذربایجان شرقی جاذبه‌های فراوانی را در خود دارد. یكی از جاذبه‌های این استان پارك ملی كنتال است كه در مرز بین‌المللی ایران با جمهوری ارمنستان واقع شده است.
  • 1401/06/29
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : جلفا
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : مرز بین‌المللی ایران با جمهوری ارمنستان
تلفن : 66059000-021

پاركی در مرز ایران و ارمنستان

آذربایجان شرقی جاذبه‌های فراوانی را در خود دارد. یكی از جاذبه‌های این استان پارك ملی كنتال است كه در مرز بین‌المللی ایران با جمهوری ارمنستان واقع شده است.

پارك ملی كنتال با هفت هزار هكتار وسعت، در شمال استان آذربایجان شرقی و در مرز بین‌المللی ایران با جمهوری ارمنستان واقع شده است. پوشش گیاهی منحصربه‌فرد، گونه‌های متنوع جانوری و قرارگیری در ساحل رود ارس این منطقه را حائز اهمیت كرده‌اند. این پارك ملی بخشی از پناهگاه حیات وحش كیامكی محسوب می‌شود و از جمله جاهای دیدنی جلفا به حساب می‌آید. جلوه‌های ژئوپاركی و بقایای سنگ‌های آسیاب‌های آبی قدیمی از دیگر ویژگی‌های متمایزكننده منطقه كنتال به‌شمار می‌روند. در اوایل بهار نیز رویش لاله‌های رنگارنگ در دامنه‌های كنتال و قلعه علی‌بیگ چشم‌انداز بی‌نظیری را می‌آفرینند.

-M4P9pSqW4c

پارك ملی كنتال كه از مناطق مهم طبیعی استان آذربایجان شرقی است، با وسعت ۷۰۰۰ هكتار در شمال استان آذربایجان شرقی و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان واقع شده است. این منطقه با ویژگیهای خاص طبیعی از جمله پوشش گیاهی منحصر به فرد و وجود حیات وحش با گونه ‌های متنوع جانوری و همچنین واقع شدن در كنار رودخانه ارس و منطقه گسترده كیامكی از اهمیت ویژه برخوردار است. پارك ملی كنتال بخش شمال شرقی پناهگاه حیات وحش كیامكی محسوب میگردد كه در سال ۱۳۹۰ به پارك ملی ارتقا یافته است. جلوه های كم نظیر ژئوپاركی و بقایای سنگهای آسیابهای آبی قدیمی بر قابلیتهای گردشگری كنتال افزوده است. در اوایل بهار نیز رویش لاله های رنگارنگ در دامنه های كنتال و قلعه علی بیگ به صورت زیبایی خودنمایی می كنند.

-7eAzo8kl2J

پارك ملی كنتال با توجه به پتانسیل‌ های بی نظیر به عنوان بالاترین سطح پارك ملی محیط زیست استان آذربایجان شرقی ثبت شده است.

پوشش گیاهی و گونه‌ های شاخص پارك ملی كنتال را باید در ردیف گونه‌ های گیاهی ویژه محسوب كرد. تنوع گونه‌ های گیاهی كه بیش از ۴۵۰ گونه را شامل میشود شامل ارس، پده، افرا، داغداغان، بنه، گلابی وحشی، سنجد، گز، زرشك و نسترن و... است كه از ویژگیهای ویژه منطقه بشمار میرود.

پارك ملی كنتال فاقد هر گونه سكونتگاه انسانی است و تعارضات مانند اراضی یا مستثنیات درآن حداقل بوده و هیچ گونه فعالیت معدنی یا صنعتی در این منطقه وجود ندارد، نزدیكی به رودخانه ارس و جاده نوار مرزی، مرزبندی طبیعی و انسان ساختی را برای ضلع شمالی این منطقه بوجود آورده است، بطوریكه این منطقه صخره ای و غیر قابل نفوذ و دارای شیب بالا است.

حیات وحش و گونه ‌های جانوری كنتال (یا كمتال) نیز در نوع خود بسیار شاخص است. تنوع گونه‌ های جانوری حدود ۳۵۰ گونه است كه شاخص ترین آنها كل و بز وحشی، گوسفند وحشی ،گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، پلنگ، روباه، شغال و گرگ میباشد كه از ویژگیهای خاص حیات وحش منطقه محسوب می گردد.

نحوه  دسترسی

كوه كنتال در مسیر جاده جلفا به خدافرین بعد از شهر سیه رود و در كنار روستای نوجه مهر (میجمیر) واقع شده است. پس از گذر از شهر سیه رود و در امتداد رودخانه مرزی ارس در موازات نوار مرزی ارمنستان و آذربایجان و در دره كنتال پاسگاه محیط بانی كنتال قابل مشاهده است.