ریپورتاژ آگهی
لاكچری ترین سفره خانه‌ های مشهد

لاكچری ترین سفره خانه‌ های مشهد

امروز برای علاقه‌مندان به مكان‌های سنتی، به معرفی بهترین سفره‌خانه‌های شهر مشهد می‌پردازیم. این سفره‌خانه‌ها می‌توانند حال و هوای شما را، پس از گشت‌وگذاری طولانی‌ و خستگی زیاد، كاملاً تغییر دهند.
  • 1401/06/24
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : خراسان رضوی - مشهد
تلفن : 66059000-021

امروز برای علاقه‌مندان به مكان‌های سنتی، به معرفی بهترین سفره‌خانه‌های شهر مشهد می‌پردازیم. این سفره‌خانه‌ها می‌توانند حال و هوای شما را، پس از گشت‌وگذاری طولانی‌ و خستگی زیاد، كاملاً تغییر دهند.

لاكچری ترین سفره خانه‌های مشهد-3cI2D1NiCv

ایرانیان در هر دوره از تاریخ، همیشه انسان‌هایی عاشق تفریح و صد البته خوش روحیه بوده‌اند. همان‌طور كه می‌دانید امروزه به دلیل پیشرفت تكنولوژی، پیشرفت در نحوه حمل و نقل و تغییر در سبك سفر، می‌توان به مناطق مختلفی از این كره خاكی، به راحتی مسافرت كرد.

بنابراین با افزایش جهان بینی مسافران، مراكز متعددی برای هر نوع سلیقه‌ای، جهت تفریح و گذراندن ساعاتی خوش و ثبت خاطراتی به یاد ماندنی تاسیس شده است. اما در میان تمامی این تفریحات كه خاستگاه آن‌ها الزاماً ریشه در فرهنگ ما ندارد و ایده تاسیس آن‌ها ممكن است از كشورهای مختلف گرفته شده باشد، همچنان مراكز محدودی اقدام به ارائه اصیل‌ترین تفریحات سنتی می‌نمایند.

در این نوشتار ما به یكی از اصیل‌ترین سنت‌های ایرانیان می‌پردازیم و به شما بهترین سفره‌خانه‌های سنتی شهر مشهد را معرفی خواهیم كرد.

درباره سفره‌خانه های مشهد بیشتر بدانید

همان‌طور كه از نامش پیداست، در گذشته، یك سفره‌خانه برای مشتریان خود سفره‌های رنگین و متنوعی پهن می‌كرده و این مكان‌ها، در واقع همان رستوران‌ها یا غذاخوری‌های امروزی هستند. سفره‌خانه، به معنای غذاخوری یا همان رستوران است، البته از نوع سنتی یا ایرانی آن كه رنگ و بوی غذا، معماری و فرهنگ قدیمی ایران را می‌دهد.

سفره خانه‌ های سنتی، نماد هویت تاریخی و فرهنگی ایرانیان هستند و تا قبل از ظهور رستوران‌ها مدرن محل اصلی تجمع مردم بودند. سفره‌خانه‌ها در كنار قهوه‌خانه‌های محل اصلی شاهنامه‌ خوانی بودند. این روزها البته خبری از نقالی و خواندن شاهنامه نیست.

حفظ و احیا سفره‌خانه‌های سنتی با همان رسم و رسوم گذشتگان و همان نوع معماری نه تنها پاسداشت فرهنگ و تاریخ ایران است بلكه باعث جذب گردشگر و شناخت بیشتر سنت‌ها و هویت ایرانیان می‌شود.

در گذشته، سفره‌خانه‌ها بیشتر تمركز خود را بر روی تهیه غذاهای سنتی و سرو آن‌ها معطوف می‌كردند و همچنین اقدام به ارائه چای یا قلیان می‌نمودند. اما چای‌خانه‌ها یا قهوه‌خانه‌ها فقط مختص چای، قهوه و قلیان بوده‌اند.

سفره‌خانه‌ها هر چند دیگر كاركرد سنتی پیشین خود را ندارند، اما با رویكردی گردشگرانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند و به بخشی از هویت هر شهری بدل شده‌اند. سفره‌خانه های مشهد هم از این قاعده جدا نیستند.

بهترین سفره‌خانه های مشهد

در ادامه با هم نگاهی داریم به بهترین سفره‌خانه های مشهد و مزایای آن‌ها را با هم مرور می‌كنیم.

سفره‌خانه سنتی ترنج:

 

لاكچری ترین سفره خانه‌های مشهد-e74D9gKP2j

سفره‌خانه سنتی ترنج در شهر مشهد، خیابان فرامرز عباسی، پاساژ آناهیتا، طبقه منفی یك قرار دارد. اگر در هتل‌های سه ستاره مانند صبا یا ارس مشهد ساكن هستید، به راحتی می‌توانید برای گذراندن ساعاتی خوش به این سفره‌خانه بروید.

در هنگام ورود مطمئناً نقاشی‎های دیواری، اشعار حك شده بر روی آن‌ها و همچنین تزیینات ایرانی و خلاقانه، توجه شما را به خود جلب خواهند كرد.

شما می‎توانید در این مكان به همراه موسیقی سنتی، درحالی كه روی تخت‌های راحت لم‌داده‌اید، غذایتان را صرف كنید. فضایی دلنشین و دلباز، با منو غذاهای سنتی و محلی مشهد و شهرستان‌های اطراف، باعث تفاوت ترنج با دیگر گزینه‌ها شده است.

اگر به این سفره‌خانه سر زدید علاوه بر چلو و خوراك‌های ایرانی، می‌توانید دیزی سنتی نیز سفارش دهید. نوش جان!

سفره‌خانه عمارت یزدان:

لاكچری ترین سفره خانه‌های مشهد-IcvVx0vknW

جدیدترین پاتوق خراسانی‌ها در شهر مشهد سفره‌خانه عمارت یزدان است. این سفره‎خانه به دلیل دارا بودن فضای باز و همچنین فضای بسته، آرامش را برای جمع‌های دوستانه و خانوادگی شما فراهم می‎كند. اتاق‌هایی با گنجایش متفاوت، دورتادور حیاط این رستوران دلنشین را احاطه كردند. همچنین در بدو ورود فواره‎ای سنتی به همراه گلدان‌های رنگارنگ، در اطراف آن خودنمایی می‎كند. جلوتر كه می‎رویم، درختچه‎هایی در دو طرف یك جوی آب كه از میان حیات گذر می‌كند، به فضا حس و حالی دنج و خاطره‎انگیز می‎بخشند.

 

لاكچری ترین سفره خانه‌های مشهد-0hX6NZRK6U

اتاق‎های این مجموعه دارای سیستم گرمایشی می‌باشند بنابراین می‌توانید در فصول سرد سال نیز، آخر هفته‌ها را در آن‌ها با اطرافیان خود، به خوشی سپری كنید.

منوی این رستوران شامل تقریباً تمامی غذاها و حتی نان سنتی طبخ شده در مطبخ خانه‎ی خود عمارت است.

اگر قصد برگزاری جشن تولد در این فضای به‌یادماندنی را دارید، می‌توانید از قبل برای تداركات، اقدام به رزرو اتاق‎ها یا آلاچیق‎های مجموعه كنید.

این رستوران در بخش طرقبه، ویلا شهر، كوچه امام رضا‎ی 7 قرار دارد.

رستوران و سفره خانه سنتی بابا قدرت مشهد:

این سفره‌خانه مكانی است برای عاشقان تاریخ، تا بتوانند تجربه‎ی بی‌نظیر صرف غذا در یك كاروانسرای كهن را در دفتر خاطرات خود ثبت كنند. این كاروانسرا مربوط به دوره قاجار است و بیش از دو قرن، قدمت دارد!

 

این سفره‌خانه مكانی است برای عاشقان تاریخ، تا بتوانند تجربه‎ی بی‌نظیر صرف غذا در یك كاروانسرای كهن را در دفتر خاطرات خود ثبت كنند. این كاروانسرا مربوط به دوره قاجار است و بیش از دو قرن، قدمت دارد!

 

لاكچری ترین سفره خانه‌های مشهد-Mn6eZhbEWr

می‌توان گفت این سفره‌خانه، از جمله مكان‌هایی است كه كلیشه‌های معمول را كنار زده و با وسواسی قابل توجه، سعی در حفظ سنت‌ها، معماری، موسیقی و سبك زندگی بومی خراسان دارد.

حتی كاركنان این رستوران نیز، با لباس‌های فرم مشهدی و با كمال ادب از شما پذیرایی خواهند كرد. در تزیینات این محل، از لوازم قدیمی مانند سرمه‌دان، اتوی زغالی، چرخ نخ‌ریسی و همچنین فانوس‌های آنتیك استفاده شده است.

وجود حوض‌خانه، طاقچه‌ها و تنور محلی خراسانی برای گردشگران بسیار جذاب و دل‎پذیر است.

 

سفره‌خانه داریوش:

 

لاكچری ترین سفره خانه‌های مشهد-qN5eSg9bKg

این سفره‌خانه سنتی زیبا، دارای فضای باز دلنشین و فضایی بسته، متناسب با هر گونه سلیقه‌ای است. در وسط حیاط این رستوران، یك حوض به همراه فواره‌های كوچك، حال و هوای خانه‌های قدیمی را برای شما تداعی می‌كند. این رستوران با معماری داخلی كلاسیك ایرانی می‌تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد كه بخواهند در فضایی آرامش‌بخش با دوستان خود، ساعت‌ها گفت‌وگو كنند و از امكانات این سفره‌خانه بهره ببرند.

سخن آخر

شاید بهتر باشد به هنگام جستجو برای مكانی مناسب جهت صرف غذا، به انتخاب‌هایی غیر از فست فود و رستوران‌های لاكچری فكر كنیم. در صورتی كه از رفتن به مكان‌هایی همانند سفره‌خانه‌ها و چایخانه‌ها خودداری كنیم، مطمئن باشید نسل‌های بعدی لذت حضور در فضاهای سنتی ایرانی را به همراه صدای آب و موسیقی سنتی، از یاد خواهند برد.

مطمئن باشید تجربه خوردن دیزی در ظروف مخصوص سنگی، سفالی و روحی، هنگامی كه به كودك خود یاد می‎دهید كه چگونه آب را تیلیت كند و محتویات دیگر را با گوشت‌كوب بكوبد، خیلی لذت بخش‌تر از این حرف‌هاست!