ریپورتاژ آگهی
پارك سراب فریدون‌شهر پاركی پر جاذبه در اصفهان

پارك سراب فریدون‌شهر پاركی پر جاذبه در اصفهان

بعلت وجود سراب و چشمه در این منطقه و پارك كوهستانی به این نام معروف شده است.قرار گرفتن این شهر در رشته‌ كوه‌های زاگراس باعث آب و هوای كوهستانی و سرد منطقه شده است. از طرفی آب و هوای كوهستانی باعث ایجاد آبشارها و چشمه‌های بسیار است.
  • 1401/06/23
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : اصفهان - اصفهان
تلفن : 66059000-021

بعلت وجود سراب و چشمه در این منطقه و پارك كوهستانی به این نام معروف شده است.قرار گرفتن این شهر در رشته‌ كوه‌های زاگراس باعث آب و هوای كوهستانی و سرد منطقه شده است. از طرفی آب و هوای كوهستانی باعث ایجاد آبشارها و چشمه‌های بسیار است.

پارك سراب فریدون‌شهر پاركی پر جاذبه در اصفهان-vVTvGHgBD2

فریدون ‌شهر از شهرهای مهم استان اصفهان است. این شهر جاذبه‌ های طبیعی بسیار دارد. یكی از این جاذبه‌ ها چشمه سراب است كه در كنار پارك كوهستانی زیبایی قرار دارد. پارك سراب یا پارك معلم با وجود چشمه‌، درختان، حوضچه‌ ها، آبی كه از میان آن می ‌گذرد و نمای كوهستانی خود، محل آرامشی است كه طبیعت به انسان هدیه داده است. این چشمه و پارك تنها محل تفریح و تفرج مردم شهر محسوب می شود و سیزدهم فروردین و شب‌ های تابستان فریدونشهر با این مكان سرشته شده‌ است.

 

پارك سراب فریدون‌شهر پاركی پر جاذبه در اصفهان-beTwCyLuOA
فریدون ‌شهر از شهرهای زاگرس‌ نشین است و بخشی از آن در میان رشته ‌كوههای زاگرس قرار دارد. این شهر با داشتن ۲۵۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا به بام ایران نیز معروف است. قرار گرفتن این شهر در رشته‌ كوه‌ های زاگراس باعث آب و هوای كوهستانی و سرد منطقه شده است. از طرفی آب و هوای كوهستانی باعث ایجاد آبشارها و چشمه ‌های بسیار است. چشمه سراب نیز یكی از این جاذبه ‌های دیدنی است. این چشمه در داخل شهر قرار گرفته و در كنار چشمه پارك كوهستانی نیز ایجاد شده است.

پارك سراب فریدون‌شهر پاركی پر جاذبه در اصفهان-j1zTfMEhYt
چشمه سراب در قسمت شمال غرب شهر و از پرآب ‌ترین چشمه ‌های این منطقه محسوب می ‌گردد. این چشمه از دل كوه‌ های شمال فریدون ‌شهر می ‌جوشد و با گذر از میان كوچه ‌های شهر در نهایت به سد زاینده‌ رود می‌ ریزد. آب چشمه از ذخیره آب ‌های زیرزمینی است كه به سبب بارش برف و باران جاری می‌ شود و میزان آب چشمه به میزان بارش باران و برف بستگی دارد. به طور میانگین میزان دبی خروجی چشمه بین صفر تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است. چشمه سراب از قسمت شمال غربی تا جنوب شرقی فریدون ‌شهر جاری می‌ شود. در فصل بهار بخشی از آب برای فضای سبز شهری و بخشی برای استفاده كشاورزان مصرف می ‌شود و مابقی آب به سد زاینده‌ رود می‌ ریزد. سراب، سرچشمه دو چشمه فصلی است كه معمولاً از اواسط زمستان به خروش افتاده و تا اواسط پاییز می ‌جوشد. در شمالی ‌ترین قسمت سراب مسیر همواری برای بالا رفتن از كوه و كوهپیمایی فراهم است. غار بالای سراب هم بر زیبایی و جذابیت آن افزوده است.

پارك سراب فریدون‌شهر پاركی پر جاذبه در اصفهان-nqYBDhmbDM

فریدون ‌شهر چشمه‌ های فصلی بسیار دیگری در داخل شهر دارد كه آنها نیز بعد از بارندگی گاها از حیاط‌ خانه‌ ها تا حاشیه جداول امروزی خیابان به بیرون جاری می شوند اما مهمترین چشمه فصلی فریدون‌ شهر همین چشمه سراب است. امروزه چشمه در مجاورت پارك كوهستانی به نام معلم قرار گرفته شده است. آب چشمه از میان فضای پارك گذر كرده و در مسیر خود فضاهای زیبایی ایجاد می ‌كند. در پارك آب چشمه داخل حوضچه‌ هایی جاری می‌ شود. فضای اطراف حوضچه‌ها در فصل تابستان برای شب ‌نشینی‌ ها بسیار مطبوع است. این پارك در شمال شهر فریدونشهر واقع شده و مكان تفریحی و گردشگری بسیار مناسبی برای گذران اوقات فراغت است.

سراب فریدونشهر را نمی ‌توان تنها یك پارك نامید. سراب بخشی از هویت فریدونشهر است. چشمه‌ زلال و پرآبی كه از دل كوه می‌ خروشد و زمینها و طبیعت این دیار را سیراب می كند. چشمه را نماد بخشندگی می‌ نامند ولی كوه‌ های فریدونشهر دست كمی از آن ندارند مخصوصاً كوه «دیدزری» كه رویشگاه انواع مختلفی از گیاهان دارویی و خوراكی و سراب یكی از دروازه ‌های ورود به این كوه‌ ها به شمار می رود.

 

پارك سراب فریدون‌شهر پاركی پر جاذبه در اصفهان-8vlTykinve

مسیر دسترسی

برای رفتن به سراب بعد از وارد شدن به فریدونشهر باید راه را ادامه دهیم تا به قسمت غربی شهر به میدان استقلال برسیم. از آنجا به سمت راست می‌ پیچیم و مسیر سربالایی را تا اوّلین تقاطع سمت چپ طی می‌ كنیم. در اوّلین تقاطع به سمت چپ (خیابان شهدی مدنی) پیچیده و مسیر را تا انتهای خیابان دنبال می ‌كنیم. انتهای خیابان سمت راست راه چشمه و پارك سراب است.